Astronomové: Na 24 exoplanetách jsou lepší podmínky pro život než na Zemi

Názory k článku

wimho  |  06. 10. 2020 12:11  |  Android Chrome 79.0

Co znamena, ked je nieco lepsie ako idealne? :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (22)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Dr. QQ  |  06. 10. 2020 12:25  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Kdy jeden nejbližší autobus?

Krutá_krůta  |  06. 10. 2020 12:44  |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

I kdyby to byla rovnou proxima centauri b, tak to je uplne bezpredmetne dokud se nenajde nejakej rozumnej zpusob jak se tam dostat.

Bobanowicz  |  06. 10. 2020 12:49  |  Microsoft Windows 10 Firefox 81.0

To je všechno velmi zajímavé. Nicméně.... nevím jak u vás ale minimálně u mě pozornost o tohle téma dost snižuje ten fakt, že dokud někdo opravdu hodně chytrý nepřijde s nějakým realizovatelným způsobem jak překonat rychlost světla, tak celá tahle tématika zůstane pouze na úrovni hrátek z oblasti matematiky, hrátek s teoriema z astronomie, z fyziky apod.... ale není šance, že by jednou mohlo dojít ke skutečnému ověření všech těchto teorií nedojde.
A bohužel jak se zatím situace jeví, přenos informace nadsvětelnou rychlostí se nikde zrovna nerýsuje.....

Tojevono  |  06. 10. 2020 12:58  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Tak tyto planety vznikaly i o miliardu let dříve, než Země. Ty podmínky měly o miliardy let dříve.A kde teda jsou, když se za tu miliardu a více let nedostali k Zemi.Ale čtenáři si snad myslí, že jsme ve vesmíru první a nikdo před náma?

Mises  |  06. 10. 2020 15:53  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Ono příliš dobré podmínky taky nejsou moc přínosné.
Když žijete na kontinentě, kde vám stačí se natáhnout po zralý banán kdykoli během roku, tak nevymyslíte ani kolo (přestože vám ve filmu Wakanda budou tvrdit něco jiného).
Kdežto tam, kde ty podmínky nejsou tak idylické, v zimě máte kosu a nic neroste, tak potřebujete plánovat (jak velké potřebuju zásoby na zimu, co na jaře zasadím), dopravovat (vymyslíte i to kolo a pak i auto a rychlovlak), potřebujete vědět, kdy přijde jaro (vymyslíte astronomii, matematiku, a jiné xenofobní a toxicky maskulinní pavědy).
A pokud v tak odlišných prostředích žijete po stovky generací, přizpůsobíte se i geneticky. Nakonec udělat z vlka psa či z pratura krávu také netrvalo miliony let. V Texasu si "vyšlechtili" nechřestící chřestýše za pár let - stačilo je začít lovit a hledat ty lovené právě podle chřestění. Kdo chřestil méně, ten přežil. Kdo na sebe upozorňoval, vyhynul. A teď už ledaskde nechřestěj.Takže pokud by na nějaké planetě byly podmínky jak v ráji, tak se tam nevyvine složitější život (ten se vyvinul právě proto, aby čelil nepříznivým vlivům) a už vůbec ne inteligentní život, natož technická civilizace.

Nargon  |  06. 10. 2020 15:57  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.123

Výborně, tak ještě trochu víc budeme kašlat na ekologii a planet s lepšími podmínkami může být i 1000.

dolph1888  |  06. 10. 2020 17:02  |  Microsoft Windows 10 Firefox 82.0

Důkazy jako, fotografie, biologické vzorky, jsou kde? Já mám za to, že život je vždy nejlépe přizpůsoben té planetě, na které se vyvinul. Co by vlastně mělo být na lepší Zemi vhodnější, není Země dost vhodná, když se na ni lidé množí jako veverky? Více vody na úkor pevniny, více světla, když rostliny i zvířata potřebují také tmu, více tepla, přitom dnes se snažíme teplu udržet na rozumné úrovní, více kyslíku, aby hmyz znovu nabyl impozantních rozměrů? Nějaké bláboly pro získání grantů detekuji!

06. 10. 2020 19:52 | Android Chrome 85.0

Lepší podmínky... Jak se to vezme. Např planeta KOI 5715.01 má 1.8 krát větší velikost, což ovšem neznamená, že by měla jen větší pláže, ale taky, že na ní budete vážit 1.8 krát víc, než tady. Což není úplně ideální, asi by to vaše kosti špatně snášely. Asi by se vám dobře nežilo. A to je jen jeden z údajů...
Myslím, že na hledání inteligentního života ve vesmíru je brzy. Pokud totiž vesmír existuje 12 miliard let a naše planeta třetinu této doby, vznikla asi jako jedna z prvních v době, kdy začal být vesmír už poněkud klidnější místo. A život potřebuje na svůj vznik klidy stabilní podmínky v řádech miliard let. Takže pokud na těch planetách něco je, můžou to být teprve prvoci nebo díky váze a tím i gravitace planety malí dinosauři s robustní kostrou, kteří měli to štěstí, že do jejich planety nepraštil nějaký asteroid a nerušeně se tam vyvíjejí třeba 1.5 miliardy let bez jakehokoli náznaku inteligence, protože ji v tom ideálním světě nepotřebují.
Myslím, že na hledání inteligence ve vesmíru je brzy, protože ta je vzácná i na Zemi, při pohledu na některé diskuze na bulvárních serverech, tak velmi vzácná. Tipuju tak za několik bilionů let už bude víc planet, které zde budou dlouho a tedy i pravděpodobnost zivota na nich se zvýší. Ale zase jiné planety zaniknou, jak to naše.
Takže se k ní chovejte slušně, je to to jediné, co máme a dlouho budeme.

06. 10. 2020 20:22 | Microsoft Windows 10 Firefox 81.0

Mnohí si vznik života predstavujú "jak Hurvínek válku".
Vznik a rozvoj potenciálného života však nie je len o danej planéte, ale aj o jej okolí. Napr. pre život na Zemi boli nutnými, aj keď samozrejme nie postačujúcimi minimálne 2 podmienky: existencia Mesiaca a existencia Jupitera.
Mesiac spôsobuje príliv a odliv. Ten v dávnych dobách spôsobil to, že život vo vode sa začal pomaly prispôsobovať aj živote na súši. Okrem toho Mesiac stabilizuje precesný pohyb - t.j. dlhodobé kmitanie zemskej osi (jeden cyklus trvá cca 26.000 rokov). Bez Mesiaca by zemská os kmitala oveľa viac, čo by spôsobovalo veľké výkyvy teplôt a počasia všeobecne. To by zase prekážalo rozvoju života.
Čo sa týka Jupitera, tak ten je ochrana pred meteormi, kométami a ďalšími malými telesami. Má obrovskú gravitačnú silu a ňou priťahuje veľké množstvo takýchto telies, ktoré by inak dopadli na Zem. Keby nebolo Jupitera, tak Zem by katastrofy podobné tej, ktorá vyhubila dinosaury, postihovali oveľa, oveľa častejšie. Život by sa tak nemal čas rozvinúť do zložitejšej formy.
Na druhej strane ale zase na Zem občas (rádovo desiatky či stovky miliónov) rokov občas musí dopadnúť niečo väčšieho, aby život "nezamrzol" na jednej úrovni.
Dôležitá je samozrejme aj vzdialenosť od Slnka. Stačilo by, aby Zem bola o trochu viac bližšie či ďalej od Slnka, a už by život na Zemi v dnešnej podobne nebol možný.
Ďalšou podmienka je existencia žhavého tekutého jadra, ktoré otepľuje Zem zvnútra /zevnitř/.
Ďalej je neexistencia supernov a ďalších telies, ktoré vysielajú počas svojho výbuchu nebezpečné žiarenie. Stačí jedno také teleso v okruhu rádovo tisícok svetelných rokov a je po živote na danej planéte.
Tých podmienok je veľmi veľa. A to sú len tie, ktoré poznáme.

07. 10. 2020 00:52 | Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Než že se lidstvo dostane na jinou planetu v jiné hvězdné soustavě mi přijde reálnější teramorface Marsu, nebo nějakého Jupiterova měsíce. I k té nejbližší je to totiž docela daleko.

Mordred Pendragon  |  07. 10. 2020 08:43  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Cokoliv u červených trpaslíků s jejich sluneční aktivitou a planetami s vázanou rotací, které pokud mají atmosféru, tak se spíše podobají Neptunu, jinak jsou zřejmě oholené až na kámen slunečním větrem, bez rotace totiž není magnetismus a i s ním by zřejmě atmosféra ten fičák nevydržela. Vysoká gravitace navíc celkem zaručuje, že jakákoliv vyšší inteligence, pokud by tam přeci jen vznikla by neměla s chemickými raketami prakticky šanci planetu opustit. Ale ano, na těchto planetách si dovedu velmi dobře život představit a dokonce by pro něj byly naprosto ideální a to život umělý. Nějaká digitální forma života, která se dávno z fyzického vesmíru přesunula na servery zabírající poměrně malé místo, klidně mohla už dávno vesmír osídlit a tyto servery umístit na odvrácené straně planet. Byli by tak chráněni před náladami hostitelské hvězdy a zároveň z ní na přivrácenějších částech čerpat solární energii. Vesmír je tak možná plný skrytých matrixů, které k životu vůbec nepotřebují planety podobné Zemi. Pokud někdy osídlíme vzdálené hvězdy, domnívám se, že to zřejmě uděláme přesně takto. Posílat k vzdáleným planetám obří kolonizační lodě je naprostý energetický nesmysl. Stejně tak všemožné Dysonovy sféry, galaktické civilizace atd. Pokud tam někdo je, tak drží hubu a snaží se, aby jeho sousedi vůbec netušili, že existuje. Ten kdo křičí do temného lesa vesmíru o své existenci, je jako hraboš co mává na káně.

IvošKo  |  08. 10. 2020 03:03  |  Microsoft Windows 7 Firefox 81.0

Nějak jsem nepochopil, k čemu je dobré vynakládat čas a prostředky k hledání exoplanet vhodných k životu.
Tady v dostupném okolí žádná není a všechny ostatní jsou tak daleko, že se k nim nedá doletět, na to je pomalá i rychlost světla a tu hned tak neobejdeme.
Jaký to má tedy smysl hledat?

11. 10. 2020 21:50 | Microsoft Windows 10 Firefox 70.0