Astronomové náhodou pořídili snímky něčeho, co by mohla být mladá exoplaneta

Spousta úžasných objevů byla učiněna náhodou. Například právě nedávno se mezinárodnímu týmu astronomů v rámci výzkumu binární hvězdy CS Cha podařilo zvěčnit něco, co by podle nich mohla být „rostoucí“ planeta.

CS Cha se nachází cca 600 světelných let daleko v souhvězdí Chameleona. Je stará jen asi 2-3 miliony let, což je dostatečně nízký věk na to, aby byla stále obklopena protoplanetárním diskem prachu a plynu.

Když se však odborníci na pořízené snímky podívali pořádně, všimli si malého bodu světla nacházejícího se mimo obvodový disk. Tentýž bod je navíc vidět i na fotografiích starých 11 a 19 let, tudíž bylo jasné, že nejde o nechtěný prvek vzniklý v obraze či přechodnou anomálii. Nepochybně se jedná o společníka výše jmenované binární hvězdy.

Co přesně by to mohlo být? Badatelé předpokládají, že buď hnědý trpaslík, nebo mladý super-Jupiter. „Nejzajímavější je, že světlo tohoto společníka je vysoce polarizováno. Taková preference ve směru polarizace se obvykle vyskytuje tehdy, když je světlo po cestě rozptýleno,“ vysvětlil hlavní autor studie, Christian Ginski z Leiden University.

„Máme podezření, že společník je obklopen vlastním prachovým diskem. Ten ale blokuje velkou část světla a proto je těžké určit hmotnost společníka. Takže to může být hnědý trpaslík, ale také super-Jupiter v batolecích letech. Klasické modely vzniku planet nám nemohou pomoci,“ dodal.

Pokud vážně jde o jeden z těchto objektů, dotyčný objev by bylo možné považovat za opravdu mimořádný. Většina exoplanet je totiž příliš daleko na to, aby mohla být pozorována a fotografována přímo. Jejich přítomnost můžeme pouze odvodit (například na základě způsobu, jakým ovlivňuje světlo své hostitelské hvězdy).

Foto: Ginski et al

Diskuze (1) Další článek: Pobijte se světelnými meči v obýváku: Rozšířená realita od Lenova umí i duely dvou hráčů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Světlo, Exoplanety, Pořízený snímek, Nízký věk, Velká část, Snímek, Klasický model, Leiden, Batole, Společník, Trpaslík, Mezinárodní tým, Astronom, Protoplanetární disk, Světelný rok, CS cha, Hnědý trpaslík, Malý bod, Chameleón

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Nová americká jaderná puma změní strategii boje