Astronomové náhodou pořídili snímky něčeho, co by mohla být mladá exoplaneta

Spousta úžasných objevů byla učiněna náhodou. Například právě nedávno se mezinárodnímu týmu astronomů v rámci výzkumu binární hvězdy CS Cha podařilo zvěčnit něco, co by podle nich mohla být „rostoucí“ planeta.

CS Cha se nachází cca 600 světelných let daleko v souhvězdí Chameleona. Je stará jen asi 2-3 miliony let, což je dostatečně nízký věk na to, aby byla stále obklopena protoplanetárním diskem prachu a plynu.

Když se však odborníci na pořízené snímky podívali pořádně, všimli si malého bodu světla nacházejícího se mimo obvodový disk. Tentýž bod je navíc vidět i na fotografiích starých 11 a 19 let, tudíž bylo jasné, že nejde o nechtěný prvek vzniklý v obraze či přechodnou anomálii. Nepochybně se jedná o společníka výše jmenované binární hvězdy.

Co přesně by to mohlo být? Badatelé předpokládají, že buď hnědý trpaslík, nebo mladý super-Jupiter. „Nejzajímavější je, že světlo tohoto společníka je vysoce polarizováno. Taková preference ve směru polarizace se obvykle vyskytuje tehdy, když je světlo po cestě rozptýleno,“ vysvětlil hlavní autor studie, Christian Ginski z Leiden University.

„Máme podezření, že společník je obklopen vlastním prachovým diskem. Ten ale blokuje velkou část světla a proto je těžké určit hmotnost společníka. Takže to může být hnědý trpaslík, ale také super-Jupiter v batolecích letech. Klasické modely vzniku planet nám nemohou pomoci,“ dodal.

Pokud vážně jde o jeden z těchto objektů, dotyčný objev by bylo možné považovat za opravdu mimořádný. Většina exoplanet je totiž příliš daleko na to, aby mohla být pozorována a fotografována přímo. Jejich přítomnost můžeme pouze odvodit (například na základě způsobu, jakým ovlivňuje světlo své hostitelské hvězdy).

Foto: Ginski et al

Diskuze (1) Další článek: Pobijte se světelnými meči v obýváku: Rozšířená realita od Lenova umí i duely dvou hráčů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Světlo, Exoplanety, Batole, Mezinárodní tým, Malý bod, Protoplanetární disk, Hnědý trpaslík, Nízký věk, Klasický model, Pořízený snímek, Snímek, Chameleón, Astronom, Světelný rok, Velká část, Leiden, Společník, Trpaslík, CS cha

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Jak John Kemeny a Thomas Kurtz stvořili BASIC, základ novodobého programování

** Programovací jazyk BASIC tvořil základ osobních počítačů ** Původně byl určen vysokoškolským studentům, aby vůbec byli schopni využívat univerzitní počítač ** Jeden ze spoluautorů dělal výpočtáře Einsteinovi

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 31

Sonda Dawn prolétá jen 35 km od trpasličí planety Ceres a posílá úchvatné fotografie!

** Sonda Dawn zkoumá trpasličí planetu Ceres od března 2015 ** Sonda nyní přešla na novou dráhu, nejblíže se dostává k povrchu na vzdálenost jen 35 km ** Ceres je největší planetkou hlavního pásu mezi Marsem a Jupiterem