Vesmír | Exoplanety

Astronomové našli nejbližší planetární systém: Tři až čtyři planety mají hmotnost jako Země

• Okolo blízkého červeného trpaslíka YZ Cet obíhají tři až čtyři planety
  • YZ Cet je nejbližší hvězdou s více než jednou exoplanetou
  • Všechny mají minimální hmotnost podobnou Zemi a obíhají velmi blízko od své hvězdy

Tým astronomů hlásí objev tří až čtyř planet u velmi blízké hvězdy v souhvězdí Velryby. YZ Cet se nachází necelých 12 světelných let od nás.

Exoplanety byly už dříve objeveny také u některých bližších hvězd, ale YZ Cet je nejbližší hvězdou s více než jednou exoplanetou.

Tři planety mají minimální hmotnosti 0,75 až 1,1 Země a okolo své hvězdy obíhají extrémně blízko. Zatímco Merkur oběhne Slunce za 88 dní, vnitřní planetě u YZ Cet to trvá jen 2 pozemské dny, prostřední planetě 3 dny a nejvzdálenější 4,6 dnů.

Mateřská hvězda je sice malým a chladným červeným trpaslíkem, ale vědci přesto nepředpokládají, že by se na povrchu planet mohl nacházet život. Kromě vyšších teplot bude problémem také vázaná rotace (planety jsou k hvězdě nakloněny stále stejnou stranou) a vysoké dávky ultrafialového záření.

O složení planet nevíme nic, ale mohlo by se jednat o vyprahlé a horké světy, které možná už dávno přišly o své atmosféry.

Planet může být více

Planeta, na jejímž povrchu trvá rok (jeden oběh okolo hvězdy) pouhé dva dny, vypadá dosti extrémně. Podle vědců ale může ještě blíže k hvězdě obíhat čtvrtá planeta. Její minimální hmotnost by byla 0,4 Země a oběžná doba pouhý jeden pozemský den!

Hledání jehly v kupce šumu

Nejbližší exoplanetou zůstává Proxima b, která obíhá okolo Proximy Centauri, což je nejbližší hvězda od Slunce (4,3 světelných let). Proximu b a exoplanety u YZ Cet objevil spektrograf HARPS, který se nachází na 3,6 m dalekohledu v Chile.

Astronomové využívají principu, že planeta neobíhá okolo hvězdy ale obě tělesa obíhají okolo společného těžiště, jak můžete vidět na videu níže (kde je to ovšem pro názornost poněkud přehnané).

Planeta tak s hvězdou jakoby cloumá v kosmickém prostoru, což se projeví v posuvu spektrálních čar.

Občas je ale těžké rozeznat signál planety od šumu způsobeného třeba aktivitou hvězdy.

Vědcům by pomohlo, kdyby planeta přecházela před svou hvězdou a způsobovala poklesy v její jasnosti. Existenci planety by se podařilo potvrdit a znali bychom i její velikost. Zatím ale není jasné, zda některá z planet u YZ Cet před svou hvězdou přechází.

Zdroj: ArXiv

Váš názor Další článek: Apple iOS ARKit dokáže přesně snímat i ruce a prsty, podívejte se na skvělou ukázku

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Mimozemský život, Exoplanety, Stejná strana, Planetární systém, Nejbližší hvězda, Ultrafialové záření, Blízká hvězda, Hvězda, Oběžná doba, Proxima, Spektrální čára, Astronom, Astron, Pozemský den, Merkur, Vysoká dávka, Tým astronomů, Červený trpaslík, Rotace, Planeta

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.