Vesmír | Astronomie

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět

• Astronomové objevili daleko za Neptunem těleso 2015 TG387
  • Okolo Slunce se pohybuje po extrémně protáhlé dráze
  • Jeho dráha může ukazovat na existenci planety Devět

Před téměř třemi lety se objevila hypotéza existence planety Devět. Velmi daleko za dráhou Pluta má obíhat svět o hmotnosti 5 až 20 Zemí. Astronomové se ho snaží najít, ale zatím neúspěšně. Na existenci planety Devět ukazují dráhy některých vzdálených transneptunických těles. Nyní k nim přibylo další.

Objekt 2015 TG387 má extrémní dráhu

Astronomové se pochlubili objevem transneptunického objektu s označením 2015 TG387 (neformálně Goblin). Těleso o průměru 300 km se nachází asi 12 miliard kilometrů od nás. Okolo Slunce oběhne jednou za 34 tisíc let.

Oběžná dráha jakéhokoliv tělesa se popisuje mimo jiné výstředností (excentricitou). Kruhová dráha má výstřednost 0, parabolická 1. Čím více se tedy výstřednost blíží k 1, tím více je dráha protáhlá. Výstřednost dráhy 2015 TG387 je 0,945!

Ke Slunci se dostává nejblíže do vzdálenosti 65 AU (1 AU je vzdálenost Země od Slunce) a nejdál se dostane až 2037 AU.

Náhoda? (Ne)myslíme si

Podobných těles astronomové v posledních letech objevují více. Mají velmi excentrické dráhy, které jsou navíc skloněné vůči rovině, v níž okolo Slunce obíhají planety a většina ostatních těles. Vypadá to, že dráhy těchto těles nejsou náhodné. Něco je muselo ovlivnit. Obří planety jako Uran a Neptun to nebyly. Tak blízko se k nim tato tělesa nedostávají. Podle části vědců za to může tajemná planeta Devět a její gravitace.

Jiná skupina vědců si naopak myslí, že objevy těles jako je 2015 TG387 podléhají silnému observačnímu zkreslení. Zjednodušeně řečeno platí, že projekty zaměřené na objevování „extrémních transneptunických těles“ jsou nastaveny tak, aby našly právě je a žádná planeta Devět neexistuje.

Podle simulací se dráha hypotetické planety Devět kvůli různým vlivům v průběhu času mění. V důsledku toho by se měla (v řádu stovek milionů let) měnit také dráha 2015 TG387. Podle modelů se tak skutečně děje.

Není to sice jednoznačný důkaz existence „Devítky“, ale je to další důležitý střípek do celkové mozaiky.

Nibiru to opravdu není

Planeta Devět, pokud existuje, rozhodně nebude Nibiru – záhadný objekt, který měl mnohokrát způsobit konec světa. Planeta Devět se bude pohybovat také po velmi excentrické dráze a ke Slunci se nikdy nedostane blíže než na 150 AU.

Zdroj: carnegiescience.edu