Astronomové objevili horký neptun u mladého vzteklého trpaslíka AU Microscopii

• Vědci u hvězdy AU Microscopii již dlouho pátrali po exoplanetách
  • Nyní konečně slavili úspěch
  • Objevili planetu, která dostala název AU Microscopii b

V našem blízkém vesmírném okolí se nachází několik velice mladých hvězd. Pro odborníky jsou velice cenné, protože jejich pozorováním a výzkumem mohou získat cenné informace o vzniku a vývoji hvězd i planetárních soustav. V této oblasti máme ještě podstatné mezery, protože naše znalosti jsou stále založené především na Sluneční soustavě.

Jednou z takových pozoruhodných mladičkých hvězd je i AU Microscopii (AU Mic), kterou pozorujeme v souhvězdí Mikroskopu na jižní obloze. Jde o čerstvě zrozeného červeného trpaslíka spektrální třídy M, který vznikl před pouhými 12 miliony let, možná i o něco dříve.

Tato hvězda, která je od nás vzdálená asi 32 světelných let, je o necelou polovinu menší i lehčí než Slunce, ale vyzařuje pouhých 9 procent toho, co září naše Slunce. Povrchová teplota 3 730 K dává tomuto trpaslíku červenooranžovou barvu.

V soustavě AU Microscopii jsme již před časem našli takzvaný disk trosek (anglicky debris disk). To bývá pozůstatek po tvorbě planet anebo po četných srážkách komet a planetesimál. Vědci již u hvězdy AU Microscopii pátrali po exoplanetách, ale navzdory vynaloženému úsilí nebyli úspěšní. Až doteď.

Nález AU Microscopii b

Peter Plavchan z americké George Mason University a jeho spolupracovníci těžili data ze dvou misí americké vesmírné agentury NASA – lovce exoplanet Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) a infrateleskopu Spitzer, který nedávno odešel do důchodu.

V těchto datech objevili planetu zmíněného trpaslíka, která teď nese označení AU Microscopii b. Stejně jako její hvězda, i tato planeta vznikla teprve nedávno, z astronomického úhlu pohledu.

Je to horký neptun, tedy planeta hmotností a velikostí blízká našemu Neptunu. Svou hvězdu obíhá v těsné blízkosti a jeden rok tam trvá 8,5 pozemských dní. Obyvatelný svět to se vší pravděpodobností nebude, alespoň pro život podobný tomu pozemskému.

Zároveň je to ale významný objev, na který se teď důkladně vrhnou astronomové a planetární vědci. Díky blízkosti hvězdy, přítomnosti disku a využití více teleskopů známe hmotnost planety, její velikost a můžeme i stopovat její dráhu ve zmíněném disku.

Jak to u podobných hvězd bývá časté, AU Microscopii je pořádně vzteklým trpaslíkem. Hvězda je vyloženě proslulá tím, že odpaluje na naše poměry extrémní erupce, které je možné pozorovat prakticky ve všech oblastech elektromagnetického spektra. I proto bude velmi zajímavé prozkoumat, jak v takovém agresivním prostředí vznikají a existují planety.

Diskuze (2) Další článek: Curve přestalo dočasně fungovat. Přišlo o provozovatele platebních karet. Problémy se týkají i dalších včetně Twista

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Slunce, Exoplanety, Sluneční soustava, TESS, Hvězda, Vědec, Spitzer, Vztek, Mikroskop, George Mason University, Trpaslík, Mason, Planeta, George Mason, AU Mic, Neptun, Disk, OBJ, Survey Satellite

Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi