Astronomové objevili první magnetické pole kolem exoplanety

• Mezinárodní tým astronomů poprvé bjevil stopy přítomnosti planetárního magnetického štítu u exoplanety
  • Badatelé k tomu použili data z pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu
  • Velmi zajímavé je, že dotyčná exoplaneta HAT-P-11b ve skutečnosti není moc podobná Zemi

Už dávno jsme zjistili, že za svoji existenci do značné míry vděčíme planetárnímu magnetickému štítu, který nás chrání před vražedným kosmickým zářením. Proto takový magnetický štít považujeme za nutnou rekvizitu pro planetu podobnou Zemi, kde by mohl existovat život podobný našemu.

Asi jen málokdo by pochyboval, že exoplanety s magnetickým štítem existují. Problém je v tom, že se obtížně hledají.

Lotfi Ben-Jaffel z francouzského institutu Institut d’Astrophysique de Paris a americké University of Arizona vedl mezinárodní tým astronomů, který jako první objevil stopy přítomnosti planetárního magnetického štítu u exoplanety.

Badatelé k tomu použili data z pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu. V těchto pozorováních je u jedné exoplanety patrná oblast elektricky nabitých iontů uhlíku, která obklopuje planetu a vytváří dlouhý „ohon“. Pro takovou situaci je podle autorů výzkumu nejlepším vysvětlením právě magnetické pole planety.

Horký neptun u oranžového trpaslíka

Velmi zajímavé je, že dotyčná exoplaneta HAT-P-11b ze souhvězdí Labutě ve skutečnosti není moc podobná Zemi. Jde o horký neptun u oranžového trpaslíka, který svou hvězdu oběhne jednou za necelých 5 dní. Hubble tuto exoplanetu pozoroval ze vzdálenosti 123 světelných let, v oblasti blízkého ultrafialového záření.

Hubbleův teleskop detekoval ionty uhlíku, které jsou elektricky nabité a interagují s magnetickými poli. V tomto případě pro nás zviditelnily magnetosféru, tedy oblast se zvýšeným magnetismem, která podle všeho obklopuje exoplanetu HAT-P-11b. Magnetosféru tvaruje především záření příslušné hvězdy, které působí na magnetické pole planety.

Objev magnetického pole u exoplanety HAT-P-11b představuje významný krok na cestě k pochopení obyvatelnosti planet a zásadních jevů, které s tím souvisejí. Stále známe bohužel jen jedinou zaručeně obyvatelnou planetu, naši Zemi, což komplikuje výzkum obyvatelnosti.

Fyzika magnetosféry Země a magnetosféry exoplanety HAT-P-11b je víceméně stejná. Zmíněná exoplaneta je ovšem mnohem blíže své hvězdě, což vede k tomu, že se atmosféra exoplanety HAT-P-11b v horních vrstvách doslova vaří a uniká do okolního vesmíru.

Váš názor Další článek: Díry v displeji už nejen v mobilu. Čínský výrobce schoval do průstřelu webkameru v notebooku

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Hubble, Planeta, Labuť, Štít, Pozorování, Hubbleův teleskop, Astronom, Vesmírný dalekohled, Neptun, HAT-P, Magnetické pole, Univerzita of Arizona, Obyvatelnost

Recenze hry Pentiment. Historická adventura od mistrů upovídaných příběhů

16. století zpracované ve 2D? Odvážní Obsidian Entertainmet vás zvou do méně atraktivního prostředí. Nenechte se oklamat prvním dojmem, čeká vás totiž parádní zábava!

Michal Drmla
PentimentRecenze

The Callisto Protocol: Dali jsme dohromady vše, co potřebujete vědět o nejočekávanějším hororu roku

Vývojáři ze Striking Distance Studios v čele se slavným Glenem Schofieldem, autorem úspěšné série Dead Space, si pro nás nachystali strašidelnou jízdu, se kterou zamíříme opět do vesmíru.

Michal Polok