Astronomové objevili unikátní terciární hvězdný systém

Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA
Astronomové objevili unikátní terciární hvězdný systém | Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Mezinárodní skupině vědců se podařilo objevit unikátní terciární hvězdný systém. Výsledky jejich výzkumu publikoval v červnu žurnál Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, další podrobnosti pak v těchto dnech zveřejnil Axios.

Dotyčný systém obsahuje dvě hvězdy, které se navzájem obíhají v dvojhvězdě, a také terciární hvězdu obíhající kolem této dvojhvězdy. Podle Axios je velmi pravděpodobné, že začal jako dvě dvojhvězdy, ale později prodělal alespoň jednu fúzí.

„Pokud víme, je první svého druhu, který byl kdy objeven," uvedl v tiskové zprávě spoluautor výše odkázané studie Alejandro Vigna-Gomez.

Alejandro Vigna-Gomez z Mexika a Bin Liu z Číny

„Víme o mnoha terciárních hvězdných systémech, ale obvykle jsou výrazně méně masivní. Masivní hvězdy v této trojici jsou velmi blízko u sebe - je to kompaktní systém,“ dodal.

Badatelé doufají, že se jim podaří zjistit, zda existuje více takových systémů. Proto vyzvali vesmírné nadšence z řad široké veřejnosti, aby se na jimi použitá data podívali ještě jednou.

„Možná jsou v datech skryté kompaktnější systémy,“ komentoval to další člen týmu, Bin Liu. „To, co opravdu chceme vědět, je, zda je tento druh systému v našem vesmíru běžný.“

Titulní ilustrační foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Diskuze (1) Další článek: NASA odložila start mise VIPER na jižní pól Měsíce. Chce další testy přistávacího modulu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Čína, Mexiko, Dvojhvězda, Astronom, Axios, Hvězda, Hvězdný systém, Systém

Vyzkoušeli jsme DALL-E 2, noční můru všech grafiků. Umělá inteligence zvládne náročné koláže a má smysl pro humor

** OpenAI uvolnilo do betaverze umělou inteligenci DALL-E pro generování obrázků a fotografií ** Technologie zvládne generovat obrazy všeho druhu i podle jakéhokoli stylu **

OpenAIUmělá inteligenceByznys
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika