Astronomie | Exoplanety

Astronomové pomocí nové metody objevili tři exoplanety

Způsobů, jak detekovat planety obíhající jiné hvězdy než naše Slunce, je mnoho. Některé jsou dost blízko na to, abychom je mohli nějakým způsobem pozorovat, ale o existenci jiných svědčí jen nepřímé doklady (typicky poklesy jasu vzdálené hvězdy).

Nyní se nabízí i další možnost – hledání nekonzistencí v okolních proudech plynu. Právě touto metodou dva týmy astronomů objevily tři exoplanety, které obíhají velmi mladou (4 miliony let) hvězdu HD 163296. Ta se nachází přibližně 330 světelných let daleko od Země.

Dotyčné planety byly odhaleny díky teleskopu ALMA, který dokázal pořídit velmi detialní snímky oxidu uhelnatého (CO) v protoplanetárním disku obklopujícím HD 163296. Z drobných změn úrovní CO lze vyčíst, jak se plyn pohybuje. Nekonzistence v tomto pohybu pak může značit přítomnost planety.

„Je to stejné, jako když se díváte na skálu v potoku – voda protéká kolem ní. I kdyby skála byla neviditelná, stále byste viděli, že tok vody něco narušuje,“ uvedl Futurism.

Tým vedený Christophem Pintem z ESO objevil exoplanetu vzdálenou cca 39 miliard kilometrů od HD 163296, zatímco tým vedený Richardem Teague z University of Michigan se může pyšnit nálezem dvou exoplanet vzdálených zhruba 12 miliard a 21 miliard kilometrů od dotyčné hvězdy. Vědci odhadují, že každý z těchto vesmírných objektů má podobnou hmotnost jako Jupiter.

Obě skupiny badatelů se nyní chtějí zaměřit na další protoplanetární disky. Doufají, že výše popsaným postupem dokážou odhalit nejmladší planety v naší galaxii, jejichž pozorování by přineslo nové pohledy na problematiku časného vzniku planetárních systémů.

Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); A. Isella; B. Saxton (NRAO/AUI/NSF), CC BY 3.0