Astronomové pomocí nové metody objevili tři exoplanety

Způsobů, jak detekovat planety obíhající jiné hvězdy než naše Slunce, je mnoho. Některé jsou dost blízko na to, abychom je mohli nějakým způsobem pozorovat, ale o existenci jiných svědčí jen nepřímé doklady (typicky poklesy jasu vzdálené hvězdy).

Nyní se nabízí i další možnost – hledání nekonzistencí v okolních proudech plynu. Právě touto metodou dva týmy astronomů objevily tři exoplanety, které obíhají velmi mladou (4 miliony let) hvězdu HD 163296. Ta se nachází přibližně 330 světelných let daleko od Země.

Dotyčné planety byly odhaleny díky teleskopu ALMA, který dokázal pořídit velmi detialní snímky oxidu uhelnatého (CO) v protoplanetárním disku obklopujícím HD 163296. Z drobných změn úrovní CO lze vyčíst, jak se plyn pohybuje. Nekonzistence v tomto pohybu pak může značit přítomnost planety.

„Je to stejné, jako když se díváte na skálu v potoku – voda protéká kolem ní. I kdyby skála byla neviditelná, stále byste viděli, že tok vody něco narušuje,“ uvedl Futurism.

Tým vedený Christophem Pintem z ESO objevil exoplanetu vzdálenou cca 39 miliard kilometrů od HD 163296, zatímco tým vedený Richardem Teague z University of Michigan se může pyšnit nálezem dvou exoplanet vzdálených zhruba 12 miliard a 21 miliard kilometrů od dotyčné hvězdy. Vědci odhadují, že každý z těchto vesmírných objektů má podobnou hmotnost jako Jupiter.

Obě skupiny badatelů se nyní chtějí zaměřit na další protoplanetární disky. Doufají, že výše popsaným postupem dokážou odhalit nejmladší planety v naší galaxii, jejichž pozorování by přineslo nové pohledy na problematiku časného vzniku planetárních systémů.

Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); A. Isella; B. Saxton (NRAO/AUI/NSF), CC BY 3.0

Diskuze (2) Další článek: Psychedelické drogy mohou „opravit“ mozek

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Exoplanety, Jupiter, Hvězda, Eso, OBJ, Michigan, Okolní proud, NRAO, Metoda, TRI, Vesmírný objekt, Planetární systém, Světelný rok, Nová metoda, Vzdálená hvězda, Popsaný postup, Drobná změna, Futurism, NAOJ, Oxid uhelnatý

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft