Astronomové poprvé detekovali izotopy v atmosféře exoplanety

• Mezinárodní tým astronomů nedávno poprvé v historii detekoval izotopy v atmosféře exoplanety
  • Yapeng Zhang a jeho kolegové zkoumali plynného obra TYC 8998-760-1 b
  • Atmosféra této exoplanety je relativně bohatá na uhlík v podobě izotopu uhlík-13

Analýzy izotopů, tedy atomů stejného prvku, které se liší počtem neutronů, nám mohou prozradit spoustu zajímavých informací o prostředí, ať už současném nebo dávném.

Obvykle je ale děláme na Zemi nebo ve Sluneční soustavě. Mezinárodní tým astronomů nedávno zaznamenal významný úspěch, když se jim povedlo poprvé v historii detekovat izotopy v atmosféře exoplanety.

Yapeng Zhang z nizozemské Universiteit Leiden a jeho kolegové zkoumali plynného obra TYC 8998-760-1 b, který se nachází ve vzdálenosti asi 300 světelných let, v souhvězdí Mouchy. Využili k tomu výkonných zařízení soustavy teleskopů Very Large Telescope v Chile.

Z jejich pozorování vyplynulo, že atmosféra této exoplanety je relativně bohatá na uhlík v podobě izotopu uhlík-13. Badatelé spekulují, že by příčinou mohl vznik této planety ve velké vzdálenosti od mateřské hvězdy.

Když vědci pracují se „svou“ planetou

TYC 8998-760-1 je velmi mladá hvězdy velikostí blízká Slunci, která vznikla před pouhými 17 miliony let. Planeta TYC 8998-760-1 b je dost masivní plynný obr o velikosti asi 3 Jupiterů a hmotnosti přibližně 14 Jupiterů.

Obra objevil teprve před 2 lety doktorand Alexander Bohn z Universiteit Leiden, který je jedním z členů Zhangova týmu. Lze říct, že vědci vlastně pracovali se svou planetou, ke které mají osobní vztah.

Uhlík má obvykle 6 protonů se 6 neutrony. V takovém případě jde o uhlík-12. V některých případech může mít 7 neutronů, pak jde o uhlík-13. Známý je i radioaktivní uhlík-14, který obsahuje 8 neutronů.

Zhangův tým byl díky detailním charakteristikám ve spektru záření hvězdy soustavy TYC 8998-760-1, které prochází atmosférou exoplanety, schopný rozlišit uhlík-13 od uhlíku-12. A překvapivě detekovali asi dvojnásobné množství uhlíku-13 než čekali. Podle Zhanga bylo skvělé, že dokázali změřit něco podobného na tak velkou vzdálenost.

Německý astronom Paul Mollière z týmu autorů studie k tomu dodává, že dotyčná exoplaneta TYC 8998-760-1 b je od své hvězdy vzdálená asi 162 AU, tedy 162krát více, než je Země vzdálená od Slunce. Je tedy asi 5krát dál než Neptun od Slunce.

V takové vzdálenosti od hvězdy se podle badatelů mohl na vznikající planetu dostat uhlíkový materiál, který obsahoval více izotopu uhlík-13. A jeho větší poměr by tam v takovém případě mohl přetrvat dodnes.

Titulní foto: Arndt Stelter, CC BY-SA 4.0

Diskuze (1) Další článek: Chytrá domácnost i bez IT vzdělání. Test VDSL modemu a Wi-Fi 6 routeru O2 Smart Box 2

Témata článku: Vesmír, Historie, Výzkum, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Exoplanety, Jupiter, Atmosféra, Slunce, Neutron, Mouchy, Hvězda, Chile, TYC, Izotop, Yap, Astronom, Neptun, Uhlík

DJI Mini 3 Pro: Tohle by mohl být nejlepší rekreační dron pro letošní léto

** DJI představilo třetí generaci svých nejmenších dronů Mini ** A pozor, už to není žádné ořezovátko. Konečně dorazil autopilot ** Také ale výrazně poskočila cena

DJIDrony
15 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme 15 tipů a triků, o kterých možná nevíte

Mapy.czMapyTipy
Test pěti solárních nabíječek. Od malé a zbytečné po skvělou, která utáhne i notebook

Přenosné solární nabíječky jsou určeny především pro drobnou elektroniku, ty větší si ale poradí i s notebooky velkými powerpacky nebo kombinací všeho.

Srovnávací testSolární energie
Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter