Astronomie

Astronomové pořídili unikátní snímky vznikajících planet

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo pořídit mimořádně vzácné snímky planet, které vznikají stovky světelných let daleko. Přestože jsme již mohli vidět mnoho obrázků tzv. protoplanetarních disků, takto podrobné detaily se podařilo zachytit poprvé.

„Na dřívějších záběrech jsou oblasti blízko hvězdy, kde se formují skalnaté planety, pokryty pouze několika pixely,“ uvedl hlavní autor Jacques Kluska z Katholieke Universiteit Leuven.

Tentokrát ale badatelé využili relativně novou zobrazovací techniku ​​zvanou infračervená interferometrie. Ta nevytváří obraz přímo – oddělit disky od světla emitovaného hvězdou se badatelům podařilo teprve až pomocí matematických modelů.

Na snímcích můžete vidět vnitřní oblasti kolem mladých hvězd, kde se kumuluje hmota z prachu a plynu. Prachová zrna se spojují ve větší útvary, z nichž některé představují zárodky budoucích nových planet.

„Potřebovali jsme tyto detaily vizualizovat, abychom mohli identifikovat vzorce schopné vznikající planetu prozradit, a charakterizovat vlastnosti disků,“ vysvětlil Kluska.

Například jasnější a tmavší světelné skvrny mohou být známkou nestabilit potenciálně vedoucích k vírům, díky nimž se na discích hromadí zrna výše zmíněného kosmického prachu.

Váš názor Další článek: Dočista se zbláznil, nebo mu hackli účet? Elon Musk prodává své nemovitosti kvůli svobodě