Astronomie

Astronomové pořídili unikátní snímky vznikajících planet

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo pořídit mimořádně vzácné snímky planet, které vznikají stovky světelných let daleko. Přestože jsme již mohli vidět mnoho obrázků tzv. protoplanetarních disků, takto podrobné detaily se podařilo zachytit poprvé.

„Na dřívějších záběrech jsou oblasti blízko hvězdy, kde se formují skalnaté planety, pokryty pouze několika pixely,“ uvedl hlavní autor Jacques Kluska z Katholieke Universiteit Leuven.

Tentokrát ale badatelé využili relativně novou zobrazovací techniku ​​zvanou infračervená interferometrie. Ta nevytváří obraz přímo – oddělit disky od světla emitovaného hvězdou se badatelům podařilo teprve až pomocí matematických modelů.

Na snímcích můžete vidět vnitřní oblasti kolem mladých hvězd, kde se kumuluje hmota z prachu a plynu. Prachová zrna se spojují ve větší útvary, z nichž některé představují zárodky budoucích nových planet.

„Potřebovali jsme tyto detaily vizualizovat, abychom mohli identifikovat vzorce schopné vznikající planetu prozradit, a charakterizovat vlastnosti disků,“ vysvětlil Kluska.

Například jasnější a tmavší světelné skvrny mohou být známkou nestabilit potenciálně vedoucích k vírům, díky nimž se na discích hromadí zrna výše zmíněného kosmického prachu.

Váš názor Další článek: Dočista se zbláznil, nebo mu hackli účet? Elon Musk prodává své nemovitosti kvůli svobodě

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Planeta, Unikátní snímek, Prach, Zrno, Snímek, Astronom, Badatel, Disk

49" monitor Philips 499P9H: Ať je vám doma lépe než v kanceláři

** Nezvykle protáhlý rozměr odpovídá dvěma monitorům vedle sebe ** Barevné podání a podpora G-Sync míří nad kancelářské nasazení ** Vestavěná kamera umí přihlašování ve Windows

ReactOS: Zapomenuté a open-source Windows, které nevyrobil Microsoft

** Představte si svobodné Windows. Bláznivá vize? ** Vývojáři je přitom začali psát už před více než dvaceti lety ** Jmenují se ReactOS a spustíte na nich i Total Commander

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

** Koronavrus můžete sledovat skoro živě ** Analytici a kartografové připravili hromadu map ** Vybrali jsme deset z nich

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit