Astronomové se hrozí tisíců družic na oběžné dráze, volají po spolupráci a regulacích

Mezinárodní astronomická unie (IAU), sdružující profesionální astronomy a astronomické společnosti z celého světa, vydala tento týden prohlášení, v němž vyjadřuje znepokojení nad počínáním soukromých organizací, které vypouštějí na orbitu velký počet satelitů. První na ráně jsou družice Starlink, kterých má kolem Země obíhat několik tisíc.

Skupiny družic, spolupracující v organizované síti, označuje dokument jako „satelitní souhvězdí“ či „satelitní konstelace“ („satellite constellation“). Přirovnává je k další zemské sféře a o satelitech na nízké oběžné dráze mluví jako o možné příčině budoucího „znečištění oblohy“.

Na orbitu chtějí tisíce satelitů

Podle IAU byl až do letošního roku počet satelitů v organizovaných „družicových souhvězdích“ menší než dvě stovky, ale nyní toto číslo rychle roste. Dle stávajících plánů se má jejich počet zvýšit na několik tisíc – nejvyšší odhady mluví dokonce o desítkách tisíců satelitů.

Astronomická unie poukazuje na vysoký počet převážně soukromých projektů, jejichž cílem je vynést a provozovat na oběžné dráze stovky až tisíce umělých družic. Konkrétně jmenuje:

• komunikační satelity Iridium
  • Starlink od SpaceX, který má zajišťovat internetové připojení
  • britský OneWeb, jehož cílem je také poskytovat internetové služby
  • americké komunikační satelity Globalstar
  • Project Kuiper od Amazonu
  • Projekt Athena od Facebooku

V současnosti nejviditelnější satelitní konstelací je Starlink, za kterým stojí SpaceX. Nejedná se o první případ, kdy firma musí čelit přezkumu svých internetových satelitů. Elon Musk přitom slíbil, že jeho družice budou mít „0% dopad na pokrok v astronomii“.

Znepokojení astronomové

IAU vyjádřila své znepokojení nad připravovaným vypuštěním velkého množství satelitů během příštích několika let. Zmiňuje například odrazy slunečního světla od povrchu družic, vyráběného často z vysoce reflexního kovu, které mohou být „škodlivé pro schopnosti velkých pozemních astronomických dalekohledů.“

Nejde ale jen o světlo – s velkým množstvím satelitů mohou „agregované rádiové signály vysílané ze satelitních konstelací ohrožovat astronomická pozorování ve spektru rádiových vln.“ IAU připomíná, že nedávné objevy v radioastronomii, jako například vytvoření prvního obrazu černé díry, byly možné pouze díky společnému úsilí o ochranu nebe před rádiovým rušením.

Astronomové na jedné straně uznávají, že zmírnění problémů věnovali provozovatelé „významné úsilí“. Navzdory těmto snahám ale doporučili, „aby všechny zúčastněné strany v této nové a převážně neregulované hranici využití vesmíru spolupracovaly v zájmu vzájemného prospěchu“.

IAU v závěru svého prohlášení doporučuje co nejdříve nastavit „regulační rámec pro zmírnění nebo odstranění škodlivých dopadů satelitních konstelací na vědecké bádání“.

Diskuze (22) Další článek: Týden Živě: Microsoft něco chystá, Apple má nový Mac Pro a Google kolaboval