Astronomové varují před „znepokojivým“ světelným znečištěním způsobeným satelity

Mezinárodní astronomická unie (International Astronomical Union; IAU) vydala předběžné výsledky studie o potenciálních dopadech satelitních konstelací, jež mají čítat několik tisíc umělých družic, pohybujících se na orbitech kolem naší planety. Jednou z nich je také satelitní síť Starlink, připravovaná společností SpaceX, jež by měla zahrnovat téměř 12 tisíc satelitů.

Astronomická unie konstatuje, že satelitní konstelace mohou „vážně ovlivnit“ astronomická pozorování ze Země. Své obavy astronomové vyjadřovali již loni v červnu, nyní provedli širší studii a průzkum možných dopadů, na kterém spolupracovali s řadou observatoří.

Budou satelity problém?

Astronomové varují, že jakmile budou na nízké oběžné dráze Země desetitisíce satelitů, bude jich v každém okamžiku vidět asi 1500, z toho 250 až 300 jich má být více než 30 stupňů nad horizontem. „Drtivá většina“ bude příliš slabá na to, aby byla viditelná pouhým okem, s výjimkou určitých období, jako je čas západu slunce, kdy se od jejich povrchu bude odrážet sluneční světlo.

Přestože existuje velká nejistota ohledně budoucího počtu družic, některé simulace byly provedeny na základě velkého vzorku obsahujícího více než 25 000 satelitů z reprezentativních satelitních konstelací různých společností.

Provozovatelé sice přijímají opatření ke snížení viditelnosti a odrazivosti těchto umělých družic, ale to, nakolik jsou skutečně efektivní a jaké budou jejich dopady, nezjistíme, dokud nebudou na oběžných drahách. V tu chvíli ale bude příliš pozdě na provedení případných opatření.

Co se s tím dá dělat?

Ještě „znepokojivější“ je potenciální účinek na pozorování citlivými přístroji, jako je například Velký celooblohový dalekohled na observatoři Rubin. Téměř třetina půlminutových expozic provedených tímto typem dalekohledu by mohla být ovlivněna satelity, které budou v těchto přístrojích mnohem viditelnější. A to se zatím bavíme jen o zařízeních, pracujících v oblasti viditelného spektra.

Astronomové nyní vedou diskuse se společnostmi, které jsou odpovědné za vypouštění a provoz satelitních konstelací. Společnými silami hledají možná opatření, jež by mohla snížit jejich rušivý vliv. Například SpaceX používá na svých satelitech Starlink speciální nátěr se sníženou odrazivostí.

Vzhled noční oblohy, zejména při pozorování z tmavých míst, se přesto změní, protože nové satelity by mohly být výrazně jasnější než stávající obíhající umělé družice“ konstatují astronomové ve své zprávě.

„IAU zdůrazňuje, že technologický pokrok je možný pouze souběžným pokrokem ve vědeckých poznatcích. Satelity nebudou fungovat ani správně komunikovat bez zásadních příspěvků z astronomie a fyziky. Je v zájmu každého zachovat a podporovat pokrok základních věd, jako je astronomie, nebeská mechanika, orbitální dynamika a relativita.“

Diskuze (68) Další článek: Edge přichází s další funkcí ze staré verze. Nově jsou v betaverzi dostupné Kolekce