Astronomové vystopovali urychlovač částic v solárních erupcích

• Solární erupce jsou jedněmi z nejvíce energetických explozí v Sluneční soustavě
  • Jejich energie odpovídá stovkám miliard jaderným pum
  • Jak jsou však tyto exploze schopné urychlit částice na rychlosti blízké rychlosti světla?

Solární erupce jsou jedněmi z nejvíce energetických explozí v Sluneční soustavě. Jde o pořádné „rány“, jejichž energie odpovídá stovkám miliard jaderným pum. Přesto vědci nejsou s to rozumně vysvětlit, jak jsou tyto exploze schopné urychlit částice na rychlosti blízké rychlosti světla.

Významný pokrok v tomto směru přináší výzkumný tým, který vedl Gregory Fleishman z amerického institutu New Jersey Institute of Technology (NJIT). S kolegy dokázali vystopovat oblast v solární erupci, v níž podle všeho dochází k urychlení elektricky nabitých částic na relativistické rychlosti.

K objevu došlo díky pozorování radioteleskopu Expanded Owens Valley Solar Array (EOVSA), který provozuje institut NJIT, v roce 2017, která se týkala masivní solární erupce třídy X. EOVSA pořizuje detailní snímky erupcí a změn v magnetickém poli Slunce, které erupci provázejí. Tyto snímku přitom zachycují situaci na stovkách frekvencí rádiových vln současně.

Efektivní urychlovač částic

Analýzy těchto pozorování odhalily velmi efektivní urychlovač částic v oblasti nejjasnějšího bodu pozorované solární erupce. Obvyklé sluneční plazma se tam během erupce přemění na vysokoenergetické elektrony.

Nejde přitom o žádný malý prostor. Ve skutečnosti má oblast „urychlovače“ při solární erupci velikost téměř jako dvě planety Země. Její objev je pro astronomy darem z nebe. Teď mohou během budoucích solárních erupcí studovat procesy přirozeného urychlování částic, které pozorujeme na řadě míst ve vesmíru.

Podle Fleishmana se ukázalo, že Slunce odpaluje své erupce v mnohem rozlehlejších oblastech, než se doposud myslelo. Je to poprvé, kdy astronomové identifikovali oblast klíčovou pro urychlování částic, její velikost, tvar, i pozici na Slunci.

Zároveň je jasné, že ještě není hotovo. Podstata mechanismu, který dramaticky urychluje elektricky nabité částice při solárních erupcích, nám stále ještě uniká. Zdá se také, že je nutné zásadně přepracovat modely, které používáme ke studiu solárních erupcí a jejich vlivu na Zemi.

Váš názor Další článek: Programování elektroniky: Jak odposlouchávat roztomilý teploměr od Xiaomi

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Energie, Sluneční soustava, Slunce, Exploze, Jaderná puma, Urychlovač, Rychlost světla, Erupce, Rychlost, Částice, Stovka miliard, Astronom

8 bezplatných editorů videa. Od jednoduchého ořezávátka po střižnu s profi možnostmi

** Potřebujete sestříhat video z dovolené či vytvořit klip? ** Vybrali jsme sedm nejlepších bezplatných editorů videa ** Nabídka čítá jednoduché, ale i komplexní programy

Střih videaNejlepší programy

Call of Duty: Modern Warfare 2 v nové ukázce láká na multiplayerovou mapu Farm 18

Podívejte se na jednu z novějších arén, do které vyběhnete v multiplayeru hry.

Infinity WardCall of Duty: Modern Warfare 2Video