Astronomové zachytili záhadný signál ze středu galaxie. Netuší, o co se jedná

Astronomové z univerzity v Sydney objevili záhadný zdroj rádiových signálů. Analýza zatím neodhalila původ objektu, který byl pojmenován ASKAP J173608.2-321635. O objevu informovali v odborném časopise Science Alert ve článku nazvaném „Něco záhadného poblíž galaktického centra vysílá rádiové signály“.

Vědci popisují objekt jako „vysoce polarizovaný proměnný rádiový zdroj, který se nachází v blízkosti galaktického centra a nemá jasný protějšek ve více vlnových délkách.“ Předpokládají, že ASKAP J173608.2-321635 může představovat součást nové třídy objektů, které jsou objevovány prostřednictvím pozorování v radiové části elektromagnetického spektra.

Tajemství uprostřed galaxie

Vědci objevili záhadný zdroj rádiových signálů při analýze dat ze sondy Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP), která byla speciálně navržena k zachycování rádiových signálů z hlubin vesmíru. Krátké záblesky rádiových vln, známé jako rádiové tranzienty, často signalizují neobvyklé astronomické události.

Ačkoli další analýza může odhalit, že ASKAP J173608.2-32163 je ve skutečnosti známý typ objektu, další data získaná díky silným rádiovým vlnám by o něm mohla odhalit mnoho nového. Vědci tvrdí, že objekt je velmi proměnlivý, protože vyzařuje rádiové vlny až několik týdnů v kuse, a pak náhle až na tři měsíce zmizí.

Rádiové signály byly poprvé pozorovány v dubnu 2019, kdy je zachytila sonda AKAP při hledání rádiových tranzientních jevů. Od dubna 2019 do srpna 2020 byl stejný objekt detekován třináctkrát. Později byl také zachycen radioteleskopem MeerKAT v Jihoafrické republice v únoru 2021 a soustavou Australia Telescope Compact Array (ATCA) v dubnu 2021.

Nikdo neví, co to vlastně je

Zdroj je překvapivě nezjistitelný, protože se neobjevil v žádném pozorování v rentgenovém či infračerveném oboru, ani v archivech starých rádiových dat, které vědci z univerzity v Sydney prověřili. To znamená, že se nemůže jednat o supernovu, pulsar ani vzplanutí hvězdy, což jsou objekty, které byly původně považovány za nejpravděpodobnější možný zdroj.

Objekt má společné vlastnosti se záhadnými signály pozorovanými v blízkosti středu galaxie, známými jako Galactic Center Radio Transients (GCRT). Tři z nich byly pozorovány na počátku roku 2000 a astronomická komunita dosud nenašla pro tyto jevy vysvětlení.

Vědci tvrdí, že budoucí pozorování umožní lépe pochopit, jak běžné GCRT a objekty jako ASKAP J173608.2-32163 vlastně jsou. Podle nich „zvýšení kadence průzkumu a porovnání výsledků tohoto hledání s jinými oblastmi pomůže pochopit, jak unikátní je ASKAP J173608.2-321635 a zda souvisí s galaktickou dráhou, což by nám v konečném důsledku mělo pomoci odvodit jeho povahu“.

Diskuze (10) Další článek: Aplikace pro Android ve Windows 11 budou vyžadovat alespoň 8 GB RAM