Astronomie | Mimozemský život | Exoplanety

Astronomové zredukovali počet planet, na nichž by se teoreticky mohl vyskytovat mimozemský život

Astronomové s velkou pravděpodobností vyloučili možnost existence života na celé jedné třídě exoplanet. Výzkum, publikovaný v pondělí v časopisu Nature, byl zaměřen konkrétně na LHS 3844b – malou, skalnatou planetu obíhající kolem hvězdy podobnou našemu Slunce.

Z výsledků plyne, že teplotní rozdíl mezi odvrácenou a přivrácenou stranou této exoplanety je natolik velký, že zde nemůže být atmosféra (nebo pouze extrémně tenká), neboť ta by ho snížila. A jak podotknul například Scientific American, LHS 3844b zdaleka nebude jediná pro níž to platí.

Hlavní problém spočívá v tom, že LHS 3844b obíhá kolem své hvězdy příliš blízko. Takových exoplanet ve vesmíru pochopitelně najdete spoustu. Ještě nedávno se spekulovalo o možnosti, že nějaká forma života by se mohla vyskytovat i na nich – avšak podle některých odborníků tato hypotéza nyní dostala poslední ránu.

Bez atmosféry není voda

„Chcete-li mít takový život, jaký známe, musíte mít tekutou vodu. Abyste měli tekutou vodu, potřebujete atmosféru,“ komentoval to badatel Abraham Loeb z The Center for Astrophysics.

Výše uvedené zjištění nám pomůže lépe vymezit hranice tzv. obyvatelné zóny. Ta je definována jako oblast kolem určité hvězdy, v níž planety přijímají takové množství energie, že jejich povrchy nemají ani moc vysokou, ani moc nízkou teplotu.

Další zajímavé poznatky o faktorech, které se podílejí na vytváření (či naopak odstraňování) planetárních atmosfér bychom měli získat poté, co bude uveden do provozu Vesmírný dalekohled Jamese Webba.

Diskuze (9) Další článek: T-Mobile chystá nové tarify. Od září nabídne neomezená mobilní data