Dnes, v pátek 9. srpna 2024, se v brazilském São Paulu stala letecká nehoda, kdy pád letounu ATR 72 společnosti Voepass Linhas s velkou pravděpodobností nepřežila žádná z 62 osob na palubě.
Letadlo letělo jako let 2283 z letiště Regional West v Cascavelu na mezinárodní letiště São Paulo/Guarulos. Asi hodinu a dvacet minut po vzletu, když se stroj nacházel ve výšce kolem 17 000 stop, došlo k rychlému poklesu výšky a následnému pádu. K nehodě došlo přibližně 13 kilometrů od mezinárodního letiště Viracopos/Campinas a zhruba 74 kilometrů od cílového letiště.
Letová data naznačují, že čtrnáct let starý letoun před pádem výrazně zpomalil, což mohlo přispět ke ztrátě kontroly nad strojem. Vyšetřování příčin této události ale teprve začíná.
ATR 72 je stálicí regionální dopravy a spolehlivě slouží na krátkých a středních tratích po celém světě. Podívejme se blíže na historii, konstrukci a provozní charakteristiky stroje, který má za sebou tisíce letových hodin a miliony přepravených cestujících.
Levné letadlo pro místní dopravu
Příběh ATR 72 začal v 80. letech 20. století jako odpověď na rostoucí poptávku po úsporných letadlech pro regionální linky. Francouzsko-italské konsorcium ATR, které tvoří společnosti Aérospatiale (dnes Airbus) a Aeritalia (dnes Leonardo), nejprve představilo model ATR 42. Ten se stal základem pro vývoj většího a výkonnějšího stroje. Tak vznikl ATR 72, jehož název odkazuje na typickou kapacitu 72 sedadel.
Prototyp ATR 72 poprvé vzlétl v roce 1988 a o rok později finská společnost Finnair uvedla letoun do komerčního provozu. ATR 72 si získal oblibu u dopravců díky ekonomičnosti, spolehlivosti a schopnosti létat i z menších letišť s kratšími dráhami. Jeho turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PW100 vynikají nízkou spotřebou paliva a nenáročnou údržbou, což jsou klíčové faktory pro ziskovost regionálních linek.
ATR 72 prošel řadou modernizací a vylepšení, která vedla ke vzniku několika verzí s odlišnými parametry. K nejrozšířenějším patří ATR 72-200, první sériově vyráběná verze, a ATR 72-500 s výkonnějšími motory a modernizovanou avionikou. Nová verze ATR 72-600 nabízí další vylepšení v oblasti pohonných jednotek, avioniky a komfortu pro cestující. Existují potom také další podverze ATR 72.
Schematické nákresy ATR 72 a kratší verze ATR 42
ATR 72 pro náklad a vojáky
Kromě standardní pasažérské verze existují i varianty ATR 72 pro nákladní dopravu. Tyto stroje hrají důležitou roli v logistických řetězcích, zejména v odlehlých oblastech s omezenou dopravní infrastrukturou. ATR 72 našel uplatnění i u ozbrojených sil a bezpečnostních složek. Existují verze upravené pro námořní hlídkování, pátrací a záchranné operace nebo elektronický boj.
Ačkoli ATR 72 platí za spolehlivý letoun, nevyhnul se několika vážným nehodám.
Datum |
Let |
Úmrtí |
Přeživší |
Místo |
Událost |
31. 10. 1994 |
American Eagle 4184 |
68 |
0 |
Spojené státy, poblíž Roselawn, IN |
Havárie kvůli námraze. |
30. 1. 1995 |
TransAsia 510A |
4 |
0 |
Tchaj-wan, poblíž Taipei |
Náraz do svahu. |
21. 12. 2002 |
TransAsia 791 |
2 |
0 |
Tchaj-wan, poblíž Makung City |
Havárie kvůli námraze. |
6. 8. 2005 |
Tuninter 1153 |
16 |
23 |
Itálie, poblíž Palerma |
Nouzové přistání na vodu kvůli vyčerpání paliva. |
4. 8. 2009 |
Bangkok Airways 266 |
1 |
71 |
Thajsko, letiště Koh Samui |
Smyk a náraz do nepoužívané věže. |
4. 11. 2010 |
Aero Caribbean 883 |
68 |
0 |
Kuba, poblíž Guasimal |
Havárie kvůli námraze a špatným rozhodnutím posádky. |
2. 4. 2012 |
UTair 120 |
33 |
10 |
Rusko, letiště Tjumeň |
Havárie kvůli nesprávným postupům odmrazování. |
16. 10. 2013 |
Lao Airlines 301 |
49 |
0 |
Laos, poblíž letiště Pakse |
Náraz do řeky Mekong během přiblížení. |
23. 7. 2014 |
TransAsia 222 |
48 |
10 |
Tchaj-wan, poblíž letiště Magong |
Havárie při přistání. |
4. 2. 2015 |
TransAsia 235 |
43 |
15 |
Tchaj-wan, řeka Keelung poblíž Taipei |
Selhání motoru po vzletu, náraz do vody po náhodném vypnutí zbývajícího motoru. |
18. 2. 2018 |
Iran Aseman 3704 |
66 |
0 |
Írán, poblíž letiště Yasuj |
Náraz do hory Dena. |
15. 1. 2023 |
Yeti Airlines 691 |
72 |
0 |
Nepál, Pokhara |
Havárie při přistání po prudkém náklonu doleva s praporovanými vrtulemi. |
9. 8. 2024 |
Voepass Linhas Aéreas 2283 |
62 |
0 |
Brazílie, poblíž Vinhedo |
Havárie po spirálovém sestupu. |
Zdroje a další informace: Wikipedie (CZ, EN)