Audi A8 má být prvním komerčním vozem, který dosáhne 3. úrovně automobilové inteligence

  • Před lety vznikl šestibodový žebříček automobilové inteligence
  • Na 0. úrovni je třeba dálkoměr a na 1. adaptivní tempomat
  • Audi A8 má být první komerční vůz, který dosáhne na 3. úroveň

V roce 2014 představila organizace automobilových výrobců SAE International šestibodovou škálu autonomního vozu, kterou v následujících letech převzaly i mnohé dopravní úřady po celém světě včetně vlivné americké NHTSA.

Podle magazínu IEEE Spectrum na trh míří první komerčně dostupný vůz, který dosáhl mety Level 3. Jedná se o letošní model Audi A8, se kterým se výrobce pochlubil v Barceloně. Třetí úroveň autonomního řízení umožňuje řidiči, aby se krátkodobě vůbec nevěnoval řízení a třeba si četl noviny, protože v případě nouze mu dá počítač zavčas vědět. A právě to má umět Audi A8.

Nutno ovšem podotknout, že technologie předehnala dopravní legislativu, ve skutečnosti se totiž musí řidič plně věnovat řízení od chvíle, kdy nastartuje, do okamžiku, kdy vypne motor. A tak přestože by si mohl v Audi A8 klidně číst Živě.cz, v případě odhalení by jej čekala v lepším případě pokuta.

Audi schopnosti vozu demonstrovalo ve videu, ve kterém se řidič krátce nevěnuje řízení, diskutuje s dětmi a automobil sám zareagoval na nebezpečí.

Audi technologii nazývá AI Traffic Jam Pilot a jméno samo napovídá, kde by měla být nejsilnější. V pomalém provozu dopravní zácpy. Ostatně autopilot funguje jen při rychlostech do 60 km/h.

Ukázka autonomního řízení začíná okolo času 03:55:

Dopravní úřady budou muset v následujících letech urychleně řešit blížící se technologickou proměnu, na trhu se totiž bude objevovat stále více vozů na úrovni 2-3.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).
Diskuze (7) Další článek: Elon Musk si znovu koupil doménu X.com, má pro něj zvláštní význam

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Strojové učení, Tesla Motors, Automobily, Waymo, Audi, Třetí úroveň, Vysoká úroveň, Následující rok, Nouze, Level, IEEE Spectrum, ACC, Autonomní provoz, NHTSA, Řidič, Inteligence, Upravená dálnice, Řízení, Primitivní úkon, Autonomní taxi, Trending, Chvíle


Určitě si přečtěte

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

** Chcete chovat akvarijní rybičky, ale nemáte čas se o ně starat? ** Chytré akvárium je samo nakrmí a postará se o jejich komfort ** Projekt Bluenero zatím sbírá finance na Indiegogo

Karel Kilián | 20

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Karel Kilián | 106

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

** Google dnes představil novinky ** Dočkali jsme se nového telefonu Pixel 3, tabletopočítače a domácího displeje ** Rozšíření Google Assistenta do dalších zemí se bohužel nekoná

David Polesný | 45

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku