A jen toto třeba obnáší hudba.

A jen toto třeba obnáší hudba.

Elektronika v současném voze Audi. V autonomních vozech jí ještě přibude. 

Elektronika v současném voze Audi. V autonomních vozech jí ještě přibude. 

19
Fotogalerie

Audi A8 má být prvním komerčním vozem, který dosáhne 3. úrovně automobilové inteligence

  • Před lety vznikl šestibodový žebříček automobilové inteligence
  • Na 0. úrovni je třeba dálkoměr a na 1. adaptivní tempomat
  • Audi A8 má být první komerční vůz, který dosáhne na 3. úroveň

V roce 2014 představila organizace automobilových výrobců SAE International šestibodovou škálu autonomního vozu, kterou v následujících letech převzaly i mnohé dopravní úřady po celém světě včetně vlivné americké NHTSA.

Podle magazínu IEEE Spectrum na trh míří první komerčně dostupný vůz, který dosáhl mety Level 3. Jedná se o letošní model Audi A8, se kterým se výrobce pochlubil v Barceloně. Třetí úroveň autonomního řízení umožňuje řidiči, aby se krátkodobě vůbec nevěnoval řízení a třeba si četl noviny, protože v případě nouze mu dá počítač zavčas vědět. A právě to má umět Audi A8.

Nutno ovšem podotknout, že technologie předehnala dopravní legislativu, ve skutečnosti se totiž musí řidič plně věnovat řízení od chvíle, kdy nastartuje, do okamžiku, kdy vypne motor. A tak přestože by si mohl v Audi A8 klidně číst Živě.cz, v případě odhalení by jej čekala v lepším případě pokuta.

Audi schopnosti vozu demonstrovalo ve videu, ve kterém se řidič krátce nevěnuje řízení, diskutuje s dětmi a automobil sám zareagoval na nebezpečí.

Audi technologii nazývá AI Traffic Jam Pilot a jméno samo napovídá, kde by měla být nejsilnější. V pomalém provozu dopravní zácpy. Ostatně autopilot funguje jen při rychlostech do 60 km/h.

Ukázka autonomního řízení začíná okolo času 03:55:

Dopravní úřady budou muset v následujících letech urychleně řešit blížící se technologickou proměnu, na trhu se totiž bude objevovat stále více vozů na úrovni 2-3.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Určitě si přečtěte

Články odjinud