Audi A8 má být prvním komerčním vozem, který dosáhne 3. úrovně automobilové inteligence

  • Před lety vznikl šestibodový žebříček automobilové inteligence
  • Na 0. úrovni je třeba dálkoměr a na 1. adaptivní tempomat
  • Audi A8 má být první komerční vůz, který dosáhne na 3. úroveň

V roce 2014 představila organizace automobilových výrobců SAE International šestibodovou škálu autonomního vozu, kterou v následujících letech převzaly i mnohé dopravní úřady po celém světě včetně vlivné americké NHTSA.

Podle magazínu IEEE Spectrum na trh míří první komerčně dostupný vůz, který dosáhl mety Level 3. Jedná se o letošní model Audi A8, se kterým se výrobce pochlubil v Barceloně. Třetí úroveň autonomního řízení umožňuje řidiči, aby se krátkodobě vůbec nevěnoval řízení a třeba si četl noviny, protože v případě nouze mu dá počítač zavčas vědět. A právě to má umět Audi A8.

Nutno ovšem podotknout, že technologie předehnala dopravní legislativu, ve skutečnosti se totiž musí řidič plně věnovat řízení od chvíle, kdy nastartuje, do okamžiku, kdy vypne motor. A tak přestože by si mohl v Audi A8 klidně číst Živě.cz, v případě odhalení by jej čekala v lepším případě pokuta.

Audi schopnosti vozu demonstrovalo ve videu, ve kterém se řidič krátce nevěnuje řízení, diskutuje s dětmi a automobil sám zareagoval na nebezpečí.

Audi technologii nazývá AI Traffic Jam Pilot a jméno samo napovídá, kde by měla být nejsilnější. V pomalém provozu dopravní zácpy. Ostatně autopilot funguje jen při rychlostech do 60 km/h.

Ukázka autonomního řízení začíná okolo času 03:55:

Dopravní úřady budou muset v následujících letech urychleně řešit blížící se technologickou proměnu, na trhu se totiž bude objevovat stále více vozů na úrovni 2-3.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Tesla Motors, Automobily, Strojové učení, Audi, Waymo, Image, Upravená dálnice, Pomalý provoz, Výrobce automobilů, Autonomní taxi, Autonomní taxík, Řidič, Inteligence, Městský okruh, Vysoká úroveň, Autonomní provoz, Primitivní úkon, Level, Automobilová inteligence, Dopravní legislativa, Vedlejší ulice, Spectrum

Určitě si přečtěte

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

Dnes | Mihulka Stanislav | 7

WD představuje technologii MAMR. Disky budou mít kapacitu 40 TB

WD představuje technologii MAMR. Disky budou mít kapacitu 40 TB

** WD představilo technologii MAMR, která umožňuje zvýšit hustotu dat zapsaných na běžném disku ** Půjde použít s většinou současných materiálů a technologií ** První disky se mají objevit už za dva roky

Dnes | Janů Stanislav | 14