Audi představilo e-tron, elektrické SUV, které chce konkurovat Tesle

  • Audi představilo e-tron – svůj první sériově vyráběný elektromobil
  • Hodlá konkurovat tradičním německým soupeřům i Tesle X
  • Interiér navrhl český designér

Německá automobilka Audi si dala na čas a teprve před pár dny představila své SUV s elektrickým pohonem e-tron. Novinka má vysoké ambice – hodlá konkurovat nejen Tesle Model X, ale i nedávno představenému Mercedesu EQC či Jaguaru I-Pace. Nabídka ryzích elektromobilů se tedy pěkně rozrůstá.

Z vnějšího pohledu se jedná o víceméně standardní SUV, které designově zapadá mezi ostatní vozy ingolstadtské automobilky. Dominantou vozu, velikostí odpovídajícího modelu Q5, je masivní mřížka chladiče, bílou variantu efektně zvýrazňují oranžové doplňky. Rozhodně však nejde o žádný vizuální šok, čímž Audi naznačuje, že cílí na své konzervativnější zákazníky.

Prioritou při vývoji byl nízký aerodynamický odpor, čemuž bylo podřízeno skoro vše, včetně 20palcových kol či provedení spojů. Činitel odporu se tak povedlo srazit na 0,28, což je sice o setinku méně než u Jaguaru I-Pace, ale o 0,03 více při srovnání s Teslou Model X.

Pohonné ústrojí tvoří dva elektromotory – jeden pro každou nápravu – poskytující v součtu výkon 402 koní. Audi e-tron také nabídne pohon na všechna čtyři kola. Z nuly na sto kilometrů v hodině automobil zrychlí za 5,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

Na jedno nabití ujede až 400 kilometrů

e-tron je vybaven propracovaným regenerativním brzdovým systémem. Ten rekuperuje ztracenou energii a přeměňuje ji na elektřinu, kterou dobíjí akumulátor. Systém řízení trakce lze jemně vyladit nastavením výkonu motorů. Standardní vzduchové zavěšení dokáže zvýšit nebo snížit výšku jízdy v souladu s jedním ze sedmi jízdních režimů.

Elektrickou energii zajišťuje lithium-iontový akumulátor s kapacitou 95 kilowatthodin. Váží asi 700 kilogramů, skládá se ze 36 oddělených buněk, jež jsou umístěny ve dvou částech pod podlahou. Výrobce očekává dojezd až 400 kilometrů na jedno nabití. Vozidlo podporuje rychlé nabíjení, kterým lze (pomocí nabíječky o výkonu 150 kW) nabít baterii na 80 % během pouhé půlhodiny.

Majitelé tohoto vozu získávají přístup k celoplošné nabíjecí síti „Electrify America“, kde mohou během čtyř let zdarma „načerpat“ až 1000 kWh. Audi slibuje, že do roku 2019 bude tato síť čítat více než pět stovek 350kW nabíječek ve čtyřiceti státech.

Konec tlačítek, dotykové displeje vládnou světu!

Pětimístný e-tron má na palubě nejnovější verzi informačního systému Audi MMI, podobného jako u sedanu A8 a SUV Q8. Dvojice dotykových obrazovek s úhlopříčkami 10,1 palců a 8,6 palců nahrazuje téměř všechna analogové ovládací prvky. Pro nás z Česka je zajímavé, že designérem interiéru je krajan Vladimír Macoun, který v Audi už několik let pracuje.

V USA bude systém e-tron dostupný s adaptivním tempomatem, asistentem jízdy v jízdním pruhu, upozorněním na vozidlo, blížící se při couvání zezadu, 360stupňovým kamerovým systémem a parkovacím asistentem. Systém, který nahrazuje vnější zrcátka kamerami, nebude k dispozici kvůli místní legislativě.

Dodávky vozu Audi e-tron začnou v příštím roce. Prvních 999 kusů v edici „First Edition“ bude stát 87 695 dolarů (asi 1,9 milionů korun). Tato verze přijede v šedé barvě Daytona Grey, na 21palcových kolech a s několika kosmetickými vylepšeními.

Zájemci musí zaplatit rezervační poplatek ve výši tisíc dolarů. Základní verze má začínat na 74 800 dolarech (cca 1,6 milionu korun).

Diskuze (7) Další článek: Vulkán existuje: Tvůrce Star Treku se trefil s umístěním planety podobné Zemi

Témata článku: USA, Automobily, Elektromobily, Doprava, Akumulátory, Audi, Elektrická energie, Dolar, Elektromobil, Jízdní pruh, Odpovídající model, Ústrojí, Místní legislativa, Základní verze, Dotykový displej, Tesla, Poplatek, Parkovací asistent, Tesla Model X, Pouhá půlhodina, Česká republika, Německá automobilka, Konzervativní zákazník, Rychlé nabíjení, Jaguar

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku