Australané v hlubinách Pacifiku objevili plutonium z vesmíru. Vzniklo možná srážkou neutronových hvězd

• Vědci našli plutonium-244 v horninách vyzvednutých ze dna Pacifiku
  • Vyskytovalo se ve vrstvách společně s rovněž radioaktivním železem-60
  • Oba dva tyto izotopy jsou podle všeho mimozemského původu

Letmá prohlídka periodické tabulky prvků napoví, že prvkem s nejvyšším atomovým číslem, který se za normálních okolností vyskytuje v přírodě, je radioaktivní plutonium.

Vyskytuje se ale jen ve velmi stopových množstvích, v důsledku radioaktivních procesů, kterých se účastní uran-238. Větší množství plutonia se na Zemi nalézají až poslední dobou, kvůli nedávným pokusným jaderným explozím.

Když Anton Wallner z Australian National University a jeho kolegové našli plutonium-244 v horninách, vyzvednutých ze dna Pacifiku, tak jim bylo jasné, že jde o něco zvláštního. Plutonium se vyskytovalo ve vrstvách společně s rovněž radioaktivním železem-60. Oba dva tyto izotopy jsou podle všeho mimozemského původu.

Železo-60 bývá spojováno s explozemi nedalekých supernov. Jak ale uvádí Wallner, přítomnost plutonia-244 celou záležitost komplikuje. Může jít o pozůstatky exploze supernovy, ale také to může být stopa něčeho extrémnějšího a ještě více spektakulárního, jako je například exploze neutronové hvězdy.

Dvě možná vysvětlení

Wallnerův tým zkoumal mořské usazeniny pokrývající rozmezí asi 10 milionů let. Objevili v nich dva pulzy výskytu železa-60, jeden asi před 6,3 miliony let a pak mladší pulz, z doby asi před 2,5 miliony let.

Mladší pulz zahrnoval asi 3-4 více železa-60, což zhruba odpovídá situaci s radioaktivním rozpadem železa-60. V době uložení bylo železa-60 zhruba stejné množství. Zmíněné plutonium-244 se vyskytovalo v obou pulzech.

Přítomnost plutonia-244 má dvojí možné vysvětlení. Mohlo vzniknout společně se železem-60 při explozích nedalekých supernov. Pokud to tak bylo, tak by šlo o první přímý důkaz, že při explozích supernov může vznikat plutonium-244. Takový důkaz doposud schází.

Druhou možností je, že se plutonium-244 vyskytovalo v oblasti Sluneční soustavy již před explozemi. Hmota a záření vyvržené supernovami pak mohly tento exotický prvek dopravit na Zemi, kde skončil v hlubinách oceánu.

To by znamenalo, že se před relativně krátkou dobou, před pár miliony či desítkami milionů let, v širší oblasti Sluneční soustavy srazily neutronové hvězdy. Těsně bychom přišli o skutečně unikátní vesmírný zážitek.

Titulní foto: Maksym Kozlenko, CC BY 4.0

Diskuze (3) Další článek: 900 km na 6,3 kg paliva. Hyundai Nexo má nový světový rekord v dojezdu na jednu nádrž vodíku

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Chemie, Sluneční soustava, Moře, Geologie, Oceán, Supernova, Exploze, Izotop, OBJ, Neutronová hvězda, Železo, Hornina, Hlubina, Pacifik

Další Need for Speed of Criterionu by mohlo dorazit ještě letos

EA plánuje také Star Wars Jedi: Fallen Order 2.

Criterion GamesNeed for Speed

Tiché updaty na pozadí. Google nově eviduje seznam změn u Aktualizací služeb systému Android

** Velké aktualizace a updaty zabezpečení nejsou všechno ** Google dokáže Androidy v tichosti aktualizovat na dálku ** Děje se tak díky tzv. Aktualizacím služeb systému. Víte, kde je najít?

UpdateAndroid