Australská loděnice Incat se pochlubila největší elektrickou lodí světa. Dobrých 130 metrů dlouhý a 32 metrů široký katamarán s přezdívkou „China Zorrilla“ bude sloužit jako trajekt mezi Buenos Aires a pobřežím Uruguaye. Jeho paluba pojme až 2100 cestujících a 225 automobilů, což z něj činí dokonce největší elektrický dopravní prostředek vůbec – nejen mezi loděmi.
Baterie s kapacitou 40 MWh
Loď má k dispozici bateriový systém od firmy Corvus Energy o hmotnosti přes 250 tun a s kapacitou více než 40 MWh, což odpovídá denní spotřebě stovek běžných domácností. Akumulátory napájejí osm elektrických vodních trysek od finské firmy Wärtsilä, které umožní lodi překonat řeku Río de la Plata za zhruba 90 minut rychlostí až 25 námořních uzlů (tj. cca 46 km/h). Nabíjení baterií bude trvat kolem 40 minut a bude probíhat na obou koncích trasy.
Původní plán počítal s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG), ale díky odvážnému rozhodnutí a vizionářskému přístupu šéfa Incatu Roberta Clifforda byla loď přepracována na plně elektrický pohon. Tento krok je významným posunem směrem k udržitelné dopravě na moři, protože lodní doprava představuje asi 3 % světových emisí CO₂. Elektrifikace trajektů tak může přispět k plnění nových mezinárodních klimatických cílů a snižování emisí v souladu s iniciativami Organizace spojených národů (OSN).
Nejen plavba, ale i nákupy
Lehká hliníková konstrukce lodi, která oproti ocelovým plavidlům stejné velikosti váží přibližně polovinu, výrazně snižuje energetickou náročnost provozu. To je klíčové zejména u trajektů, které často kotví a potřebují rychlé dobíjení. Současná technologie umožňuje dojezd 80 až 160 kilometrů, ale očekává se rychlý rozvoj, který by mohl do budoucna prodloužit dojezd až na stovky kilometrů.
Interiér China Zorrilla nabídne cestujícím nejen komfort, ale i zábavu – na palubě vznikne největší bezcelní nákupní prostor na trajektu na světě o rozloze 2300 m². Je to jako vzít menší nákupní centrum a umístit ho přímo na vodu. Dokončovací práce a integrace baterií budou pokračovat ještě několik měsíců, následovat budou zkušební plavby na řece Derwent v Tasmánii.
Tento projekt potvrzuje, že velké elektrické lodě nejsou jen vizí budoucnosti, ale jsou připravené k nasazení v praxi. Incat tak upevňuje pozici Austrálie a Tasmánie coby lídra v oblasti inovací a udržitelné námořní dopravy. Jak říká generální ředitel Incatu Stephen Casey: „Nestavíme jen loď, stavíme budoucnost.“ Tasmánský premiér Jeremy Rockliff označil projekt za důkaz toho, že malý ostrovní stát dokáže tvořit řešení s globálním dopadem.