Astronomie | Družice | Asteroidy | Austrálie

Modrozelená ohnivá koule rozzářila noční oblohu. Co to bylo?

Hodinu po pondělní půlnoci mohli obyvatelé australského vnitrozemí pozorovat na obloze zajímavý kosmický úkaz v podobě zelenomodré „ohnivé koule“. Vesmírné divadlo bylo k vidění nad regionem Pilbara v severní části Západní Austrálie a v Jižní Austrálii, informuje místní zpravodajská stanice ABC News.

Povaha objektu musí být ještě potvrzena, nicméně odborníci předpokládají, že by se mělo jednat o meteoroid přirozeného původu. Ohnivá koule se pohybovala oblohou poměrně dlouhou dobu (cca 30 sekund), takže se ji mnoha svědkům podařilo zaznamenat prostřednictvím mobilních telefonů a palubních kamer.

Ohnivá koule

Tření objektu o horní vrstvy atmosféry způsobilo, že noční obloha zářila v děsivě působících odstínech modré a zelené barvy. Astronom Glen Nagle z observatoře v Canbeře v rozhovoru pro ABC News uvedl, že barva byla pravděpodobně způsobena vysokým obsahem železa v meteoroidu. „Bylo to opravdu velkolepé pozorování,“ řekl.

Ve hře byla také otázka, zda se nejednalo o zánik některé z mnoha umělých družic vypuštěných člověkem. Tuto verzi ale vyvrací Renae Sayers z Curtin University s tím, že čistá a poměrně silná linie naznačuje přirozený původ objektu, zatímco v případě satelitů je jejich kontakt s atmosférou doprovázen „jiskrami“ a odpadáváním fragmentů, jako jsou solární panely.

Curtin University má po celé Jižní Austrálii síť padesáti kamer, která pokrývá tři miliony čtverečních kilometrů oblohy a snaží se zachytit podobné události v rámci projektu nazvaného Desert Fireball Network. Také manažerka tohoto projektu uvedla, že se s největší pravděpodobností jednalo o asteroid nebo meteoroid.

Není to tak neobvyklé

Podobná událost byla zaznamenána v Austrálii v květnu tohoto roku, kdy vesmírné trosky vytvořily obzvláště ohromující ohnivou kouli. Tato událost byla připisována ruské raketě, která při návratu do atmosféry zcela shořela.

Meteory nejsou nijak neobvyklým jevem – v atmosféře naší planety jich shoří nespočet. Průměrně 500 z nich každý rok dopadne až na povrch v podobě meteoritu, nicméně většinou se jedná o menší objekty. Větší asteroidy, které jsou schopné napáchat významnější škody, atakují Zemi přibližně jednou za 2000 let.

„Každý den je atmosféra naší Země zasažena asi 100 tunami materiálu pocházejícího z vesmíru,“ říká Glen Nagle. „Většina dopadá do neobydlených oblastí nebo do oceánů během dne, kdy je nemůžeme pozorovat. Ale tyto události se dějí docela často.“

Diskuze (10) Další článek: AMD uvádí rychlejší Ryzeny 3000XT a zlevňuje předchozí modely