Vědci z australského Královského technologického institutu v Melbourne přišli s novou metodou výroby betonu, která je šetrná k životnímu prostředí. Základními přísadami jsou vyřazené použité pneumatiky a voda.

Vědci z australského Královského technologického institutu v Melbourne přišli s novou metodou výroby betonu, která je šetrná k životnímu prostředí. Základními přísadami jsou vyřazené použité pneumatiky a voda.

Odborníkům se povedlo nahradit 100 % běžného kameniva v betonu – jako je štěrk a drcená hornina – gumou z vyřazených pneumatik, přičemž výsledný produkt splňuje stavební předpisy. Ekologičtější a lehčí beton slibuje, mimo jiné, výrazné snížení výrobních a přepravních nákladů.

Odborníkům se povedlo nahradit 100 % běžného kameniva v betonu – jako je štěrk a drcená hornina – gumou z vyřazených pneumatik, přičemž výsledný produkt splňuje stavební předpisy. Ekologičtější a lehčí beton slibuje, mimo jiné, výrazné snížení výrobních a přepravních nákladů.

V současnosti se k náhradě kameniva používá relativně malé množství pryžových částic z rozdrcených pneumatik. Snahy nahradit pryží veškeré kamenivo však nepřinášely kýžený výsledek – takto vyrobený beton až doposud nesplňoval požadované normy.

V současnosti se k náhradě kameniva používá relativně malé množství pryžových částic z rozdrcených pneumatik. Snahy nahradit pryží veškeré kamenivo však nepřinášely kýžený výsledek – takto vyrobený beton až doposud nesplňoval požadované normy.

Studie publikovaná v časopise Resources, Conservation & Recycling odhaluje výrobní postup pro lehký konstrukční beton, v němž bylo tradiční hrubé kamenivo zcela nahrazeno pryží z použitých automobilových pneumatik.

Studie publikovaná v časopise Resources, Conservation & Recycling odhaluje výrobní postup pro lehký konstrukční beton, v němž bylo tradiční hrubé kamenivo zcela nahrazeno pryží z použitých automobilových pneumatik.

„Naší metodou přesného lití jsme dokázali, že toto desítky let staré omezení při použití velkého množství hrubých pryžových částic v betonu lze nyní překonat,“ řekl vedoucí projektu Mohammad Momeen Ul Islam. „Technika spočívá v použití nově navržených licích forem ke stlačení hrubého pryžového substrátu v čerstvém betonu, což zlepšuje vlastnosti stavebního materiálu.“

„Naší metodou přesného lití jsme dokázali, že toto desítky let staré omezení při použití velkého množství hrubých pryžových částic v betonu lze nyní překonat,“ řekl vedoucí projektu Mohammad Momeen Ul Islam. „Technika spočívá v použití nově navržených licích forem ke stlačení hrubého pryžového substrátu v čerstvém betonu, což zlepšuje vlastnosti stavebního materiálu.“

Dle spoluautora studie a vedoucího týmu profesora Jie Li přinese tento výrobní proces ekologické a ekonomické výhody. „Vzhledem k tomu, že velkou část betonu tvoří hrubé kamenivo, může jeho nahrazení pryží z použitých pneumatik výrazně snížit spotřebu přírodních zdrojů a také vyřešit zásadní ekologickou výzvu, co s použitými pneumatikami.“

Dle spoluautora studie a vedoucího týmu profesora Jie Li přinese tento výrobní proces ekologické a ekonomické výhody. „Vzhledem k tomu, že velkou část betonu tvoří hrubé kamenivo, může jeho nahrazení pryží z použitých pneumatik výrazně snížit spotřebu přírodních zdrojů a také vyřešit zásadní ekologickou výzvu, co s použitými pneumatikami.“

Ekologičtější a lehčí beton by také mohl výrazně snížit výrobní a přepravní náklady. „To by bylo přínosem pro celou řadu staveb včetně nízkonákladových projektů bydlení ve venkovských a odlehlých částech Austrálie a dalších zemích po celém světě.“ uvedl Li.

Ekologičtější a lehčí beton by také mohl výrazně snížit výrobní a přepravní náklady. „To by bylo přínosem pro celou řadu staveb včetně nízkonákladových projektů bydlení ve venkovských a odlehlých částech Austrálie a dalších zemích po celém světě.“ uvedl Li.

Jako hlavní výhody tohoto typu betonu vědci jmenují: Nízká cena – na výrobu směsi je třeba vynaložit méně peněz na přísady. Šetrnost k životnímu prostředí – nová výrobní metoda umožní recyklovat a znovu použít miliony tun pryže a starých pneumatik. Praktičnost – úpravou poměru jednotlivých složek je možné měnit vlastnosti betonu, aby byl podle potřeby pevnější nebo lehčí.

Jako hlavní výhody tohoto typu betonu vědci jmenují: Nízká cena – na výrobu směsi je třeba vynaložit méně peněz na přísady. Šetrnost k životnímu prostředí – nová výrobní metoda umožní recyklovat a znovu použít miliony tun pryže a starých pneumatik. Praktičnost – úpravou poměru jednotlivých složek je možné měnit vlastnosti betonu, aby byl podle potřeby pevnější nebo lehčí.

Odborníkům se povedlo nahradit 100 % běžného kameniva v betonu – jako je štěrk a drcená hornina – gumou z vyřazených pneumatik, přičemž výsledný produkt splňuje stavební předpisy. Ekologičtější a lehčí beton slibuje, mimo jiné, výrazné snížení výrobních a přepravních nákladů.
V současnosti se k náhradě kameniva používá relativně malé množství pryžových částic z rozdrcených pneumatik. Snahy nahradit pryží veškeré kamenivo však nepřinášely kýžený výsledek – takto vyrobený beton až doposud nesplňoval požadované normy.
Studie publikovaná v časopise Resources, Conservation & Recycling odhaluje výrobní postup pro lehký konstrukční beton, v němž bylo tradiční hrubé kamenivo zcela nahrazeno pryží z použitých automobilových pneumatik.
„Naší metodou přesného lití jsme dokázali, že toto desítky let staré omezení při použití velkého množství hrubých pryžových částic v betonu lze nyní překonat,“ řekl vedoucí projektu Mohammad Momeen Ul Islam. „Technika spočívá v použití nově navržených licích forem ke stlačení hrubého pryžového substrátu v čerstvém betonu, což zlepšuje vlastnosti stavebního materiálu.“
8
Fotogalerie

Australští vědci chtějí stavět silnice z použitých pneumatik a vody. Výhody kalí jeden nedostatek

Vědci z australského Královského technologického institutu v Melbourne přišli s novou metodou výroby betonu, která je šetrná k životnímu prostředí. Základními přísadami jsou vyřazené použité pneumatiky a voda.

Odborníkům se povedlo nahradit 100 % běžného kameniva v betonu – jako je štěrk a drcená hornina – gumou z vyřazených pneumatik, přičemž výsledný produkt splňuje stavební předpisy. Ekologičtější a lehčí beton slibuje, mimo jiné, výrazné snížení výrobních a přepravních nákladů.

Kam s vyřazenými pneumatikami? Do silnic!

V současnosti se k náhradě kameniva používá relativně malé množství pryžových částic z rozdrcených pneumatik. Snahy nahradit pryží veškeré kamenivo však nepřinášely kýžený výsledek – takto vyrobený beton až doposud nesplňoval požadované normy.

Studie publikovaná v časopise Resources, Conservation & Recycling odhaluje výrobní postup pro lehký konstrukční beton, v němž bylo tradiční hrubé kamenivo zcela nahrazeno pryží z použitých automobilových pneumatik.

„Naší metodou přesného lití jsme dokázali, že toto desítky let staré omezení při použití velkého množství hrubých pryžových částic v betonu lze nyní překonat,“ řekl vedoucí projektu Mohammad Momeen Ul Islam. „Technika spočívá v použití nově navržených licích forem ke stlačení hrubého pryžového substrátu v čerstvém betonu, což zlepšuje vlastnosti stavebního materiálu.“

Dle spoluautora studie a vedoucího týmu profesora Jie Li přinese tento výrobní proces ekologické a ekonomické výhody. „Vzhledem k tomu, že velkou část betonu tvoří hrubé kamenivo, může jeho nahrazení pryží z použitých pneumatik výrazně snížit spotřebu přírodních zdrojů a také vyřešit zásadní ekologickou výzvu, co s použitými pneumatikami.“

Řadu výhod kalí jeden zásadní nedostatek

Ekologičtější a lehčí beton by také mohl výrazně snížit výrobní a přepravní náklady. „To by bylo přínosem pro celou řadu staveb včetně nízkonákladových projektů bydlení ve venkovských a odlehlých částech Austrálie a dalších zemích po celém světě.“ uvedl Li.

Jako hlavní výhody tohoto typu betonu vědci jmenují:

  • Nízká cena – na výrobu směsi je třeba vynaložit méně peněz na přísady.
  • Šetrnost k životnímu prostředí – nová výrobní metoda umožní recyklovat a znovu použít miliony tun pryže a starých pneumatik.
  • Praktičnost – úpravou poměru jednotlivých složek je možné měnit vlastnosti betonu, aby byl podle potřeby pevnější nebo lehčí.

Vědci narazili pouze na jeden – bohužel docela zásadní – problém. Beton byl po vyschnutí porézní a vykazoval velké množství nerovností. Proto se nyní snaží zdokonalit proces přípravy tak, aby byl beton z pneumatik stejně dobrý jako běžný.

Určitě si přečtěte

Články odjinud