Ačkoli lze na bází vodíku postavit i klasický spalovací motor, dnes se vodíku používá jinak - v palivovém článku (na obrázku) se z něj vyrábí elektřina, která pak pohání elektromotory. Vodík a palivový článek jsou tedy alternativou k li-ion bateriím. 

Ačkoli lze na bází vodíku postavit i klasický spalovací motor, dnes se vodíku používá jinak - v palivovém článku (na obrázku) se z něj vyrábí elektřina, která pak pohání elektromotory. Vodík a palivový článek jsou tedy alternativou k li-ion bateriím. 

Auta na vodíkový pohon se jeví jako slibná alternativa ke klasickým bateriovým elektromobilům.

Auta na vodíkový pohon se jeví jako slibná alternativa ke klasickým bateriovým elektromobilům.

Toyota Mirai je jendo z mála aut s vodíkovým pohonem, které si dnes můžete koupit

Toyota Mirai je jendo z mála aut s vodíkovým pohonem, které si dnes můžete koupit

Vyrobit čistý vodík není nic levného a ekologického. Nejlevněji to jde za pomoci spalování uhlí

Vyrobit čistý vodík není nic levného a ekologického. Nejlevněji to jde za pomoci spalování uhlí

Jendo z mála vodíkových aut, které si dnes můžete koupit. Hyundai Nexo nabízí dojezd na jednu nádrž vodíku až 594 km.

Jendo z mála vodíkových aut, které si dnes můžete koupit. Hyundai Nexo nabízí dojezd na jednu nádrž vodíku až 594 km.

Hyundai ix35 FCEV je aktuálně světovým rekordmanem z hlediska dojezdu mezi sériovými vozy na vodákové palivové články. Na jednu nádrž vodíku urazilo 700 km bez potřeby doplňování paliva. Foto:  Spielvogel ,  CC BY-SA 4.0

Hyundai ix35 FCEV je aktuálně světovým rekordmanem z hlediska dojezdu mezi sériovými vozy na vodákové palivové články. Na jednu nádrž vodíku urazilo 700 km bez potřeby doplňování paliva. | Foto: SpielvogelCC BY-SA 4.0

Toyota Mirai má rovněž vodíkový pohon

Toyota Mirai má rovněž vodíkový pohon

Třetí dostupné auto na vodík je Honda Clarity Fuel Cell

Třetí dostupné auto na vodík je Honda Clarity Fuel Cell

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Honda Clarity Fuel Cell je další možnou volbou vodíkového auta. 

Honda Clarity Fuel Cell je další možnou volbou vodíkového auta. 

Takhle to vypadá uvnitř Toyoty Mirai 

Takhle to vypadá uvnitř Toyoty Mirai 

Na bázi vodákového pohonu vznikají i futuristické koncepty

Na bázi vodákového pohonu vznikají i futuristické koncepty

Koncept městského vozu od Toyoty, u kterého se počítá s vodíkovým pohonem

Koncept městského vozu od Toyoty, u kterého se počítá s vodíkovým pohonem

Vodíkový pohon se zkouší v praxi také u autobusů

Vodíkový pohon se zkouší v praxi také u autobusů

Takto vypadá tankovací pistole na vodíkové stanici. Je to podobné jako u tankování CNG nebo LPG

Takto vypadá tankovací pistole na vodíkové stanici. Je to podobné jako u tankování CNG nebo LPG

Samozřejmostí je dokonalá těsnost. Čistý vodík totiž při kontaktu s kyslíkem (a při vyšší teplotě stačí jen vzduch) exploduje

Samozřejmostí je dokonalá těsnost. Čistý vodík totiž při kontaktu s kyslíkem (a při vyšší teplotě stačí jen vzduch) exploduje

Vodíková čerpací stanice v Německu

Vodíková čerpací stanice v Německu

V Japonsku se vodíkové čerpací stanice rychle rozšiřují. Takto vypadá klasická benzinka doplněná o modrý stojan s vodíkem (v popředí)

V Japonsku se vodíkové čerpací stanice rychle rozšiřují. Takto vypadá klasická benzinka doplněná o modrý stojan s vodíkem (v popředí)

Taé v Jižní Koreji s vodíkem experimentují a postavili tam tuto čerpací stanici ryze pro vodíková auta

Taé v Jižní Koreji s vodíkem experimentují a postavili tam tuto čerpací stanici ryze pro vodíková auta

Auta na vodíkový pohon se jeví jako slibná alternativa ke klasickým bateriovým elektromobilům.
Toyota Mirai je jendo z mála aut s vodíkovým pohonem, které si dnes můžete koupit
Vyrobit čistý vodík není nic levného a ekologického. Nejlevněji to jde za pomoci spalování uhlí
Jendo z mála vodíkových aut, které si dnes můžete koupit. Hyundai Nexo nabízí dojezd na jednu nádrž vodíku až 594 km.
24
Fotogalerie

Auta na vodík nejsou tak ekologická, jak by se mohlo zdát. Výběr je dost omezený

  • Vodíková auta jsou alternativou elektromobilů bez dlouhého dobíjení
  • Vyrobit čistý vodík dnes ale není moc levné ani ekologické
  • Technologie se však vyvíjejí a do budoucna se s nimi počítá

Automobilový průmysl se mění a jde vstříc elektromobilitě. Nejsilněji do tohoto trendu promlouvají ekologická hlediska, ale nejde jen o ně. Elektromobil je konstrukčně i servisně jednodušší, přitom má lepší dynamické vlastnosti. Pokud se podaří uspokojivě vyřešit dodávku elektrické energie, bude to ve finále pozitivní změna nejen z pohledu ekologického.

U současných elektromobilů se z hlediska dodávky elektřiny nejčastěji uplatňuje koncept velkého lithium-iontového akumulátoru, který supluje funkci „nádrže“. Nevýhodou je větší hmotnost a delší čas potřebný k „naplnění“. Existuje ale i alternativa – vodíkové palivové články. Ty vyrábějí elektřinu průběžně, a to z vodíku v nádrži, do které se dá natankovat podobně rychle jako benzín. 

Výhledově se podle evropských predikcí v roce 2040 počítá s tím, že 30 % nově prodávaných aut budou tvořit bateriová elektrická vozidla, z 25 % půjde o hybridní automobily s baterií i spalovacím motorem, a o zbylých dvakrát 22,5 % se rozdělí rovným dílem vozy poháněné čistě jen ropnými produkty (benzín, nafta nebo olej) nebo zemním plynem a elektromobily na vodíkový pohon.

Výroba vodíku není čistá

Auta poháněná vodíkovými palivovými články jsou v jádru elektromobily. Nahrazení velké baterie palivovým článkem a nádrží na vodík se může jevit jako ekologicky ideální řešení – vždyť vodíku „je všude dost“ a z výfuku takového auta jde jen čistá voda. 

Jenže ačkoli je vodík v přírodě bohatě zastoupený, je vázaný. Čistý vodík se musí vyrábět, což umíme hned několika způsoby.

7518e5c4-8f40-4dd4-a8cc-e775884b7841

Vzhledem k tomu, že se způsob výroby a jeho množství nikde přesně neeviduje, lze současnou produkci vodíku jen odhadovat. Podle Chemical Economics Handbook v celosvětové produkci vodíku v současné době dominuje výroba z fosilních paliv, konkrétně 48 % vodíku se vyrábí ze zemního plynu, 30 % z ropy, 18 % z uhlí a jen poslední čtyři procenta elektrolýzou.

Je tedy zjevné, že auta na vodík nebudou až tak ekologická, jak by se mohlo zdát. Teoreticky lze vyrobit čistý vodík elektrolýzou za přispění elektřiny z obnovitelných zdrojů (voda, slunce), ale to je proces energeticky velmi náročný a mnohem efektivnější je takovou elektřinu napěchovat rovnou do akumulátorů vozidel. 

Uhlíkovou stopu pohonu na vodík pak dále zvětšuje například to, že musí být na čerpací stanice pravidelně zavážen cisternami.

Jen čtyři auta na vodík

V současnosti je možné si vybrat jen ze čtyř sériově vyráběných modelů automobilů s palivovými články.

Jedná se o letos představené Hyundai Nexo, první auto, které prošlo IIHS crash testem a získalo největší možné hodnocení „Top Safety Pick+“. Za zmínku zde rovněž stojí jinde nevídaná technologie – auto dokáže v době nečinnosti vyrábět elektřinu. Vlastně nejde o nic jiného, že se dá využít vodíkový článek, i když je auto v klidu zaparkované. To oceníte například při kempování, nebo když vám doma vypadne dodávka elektrické energie. 

eae7ff10-38f4-45c1-9255-378c4ad19029 80ee19fc-5292-4083-8a00-5db3921b0c6e
Nový vodíkový Hyundai Nexo a jeho předchůdce, model ix35 FCEV

Dalším modelem je Toyota Mirai, kterou je možné zakoupit se speciální akcí „tři roky pohonných hmot zdarma“ (maximum však nesmí překročit cca 300 tisíc korun). Cena automobilu začíná na cca 80 tisících eur (cca 2 miliony korun).

Třetím modelem je Honda Clarity Fuel Cell, čtyřdveřový sedan se vyrábí od roku 2016. A posledním vozidlem s palivovými články, jež se dá v současnosti zakoupit, je Hyundai ix35 FCEV. Ze čtveřice se jedná o nejstarší automobil nabízený již od roku 2013 a aktuálně je nahrazován výše zmíněným novým modelem Nexo. 

0f3f74b6-ab5f-4136-bc9f-3fcac4af7026 6b7a9b96-1c59-405d-9c97-772d518b68ba 
Toyota Mirai a Honda Clarity

V období mezi roky 1990 a 2015 se sériově prodávalo dalších sedm vozidel s palivovými články – mezi výrobci byla Honda, Ford, Nissan, Mercedes-Benz anebo Chevrolet. Je vidět, že nástup technologie je velmi pozvolný a automobilky s ním různě experimentují. 

Na konci roku 2018 existovalo na světě 11 200 vozidel, které ke svému pohonu využívala vodíkové palivové články. V téže roce se jich prodalo kolem 4 000 kusů a poptávka se oproti roku 2017 navýšila o 80 %. Statistikami by měl ale za dva roky ještě pořádně zamávat ambiciózní plán Japonska zmíněný v předchozím článku.

Pro porovnání: prodeje elektromobilů

V roce 2018 překročil počet elektrických vozidel jen na cestách ve Spojených Státech jeden milion kusů. Poptávka po elektromobilech se za tento rok v porovnání s rokem 2017 zvýšila o 81 %. Celosvětový růst je 70 % a dodávky již překročily 3 miliony kusů (celkově se globálně prodá 86 milionů aut ročně).  Jak prodeje rostou a jaká auta se nejvíc prodávají, to ukazují následující grafy:

15d42678-cc8c-4507-a1de-61dc4ced7cd8

Z následujících grafů je pak vidět, že tahounem poptávky po elektromobilech je automobilka Tesla, která celý obor elektromobilů výrazně zpopularizovala a akcelerovala jejich vývoj. Kdyby si Elon Musk vybral pro své Tesly palivové články namísto lithium-iontových baterií, možná by dnes podobné grafy patřily vodíkovým automobilům. Ale jak jsme si řekli již v minulém článku, Elon Musk technologií vodíkových palivových článků označil za „neuvěřitelně hloupou“. 

447d00b3-728a-4850-a482-7535575f9d03
e7a272b1-f40d-4d63-be34-175e088a3306

Určitě si přečtěte

Články odjinud