Auta na vodíkový pohon: Jak fungují a proč by nás měla zajímat

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 118

Názory k článku

17. 12. 2019 18:30

Skutečný problém je v tom, zda prosazovat neefektivní individuální dopravu, kde auta po většinu času jenom stojí a zabírají místo (tzv. doprava v klidu - podívejte se na sídliště) nebo daleko efektivnější moderní dopravu veřejnou (která může mít i individuální kabiny) a elektrické napájení je součástí konstrukce trati.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 12. 2019 12:29

Youtube.com - Real Engineering - Hydrogen - A je jasné, že H2 je pro pohon nesmysl... Kromě raket :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (15)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2019 12:11

Uz maju nadrze z ktorych vodik neunika?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 12. 2019 10:54

Tak Elon ani nic jineho tvrdit nemuze, jelikoz jeho business a v podstate veskere know-how je zalozeno na co nejefektivnejsim tlaceni lithiovych iontu zkrz separator tam a zpatky.
Vodik ma mnoho nectnosti, ktere jiz v diskusi byly uvedeny (plus jeste mnoho dalsich), ale dle meho opatrneho nazoru je vetsina problemu technickeho charakteru, tudiz resitelne. Zatimco u lithiovych baterii muze (a nemusi, to nikdo nevi) jit o problem (predevsim nizka energeticka hustota) principialni a v takovem pripade moc jinych moznosti nez vodik zatim nemame.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 12. 2019 08:28

Výroba vodíku elektrolýzou vody z nějaké sluníčkové nebo větrníkové elektřiny je v současnosti minoritní záležitost. Naprostá většina se vyrábí reformingem ze zemního plynu. Část plynu v továrně rovnou spálíte (produkce CO2), abyste vytvořili páru a teplo a zbytek plynu necháte zreagovat s párou, aby vznil vodík a opět spousta CO2. Pak vezmete platinovou mřížku, nacpete ji do auta spolu s vodíkem a tváříte se, že auto jede vlastně samo a vyrábí jen trochu vodní páry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2019 08:24

Tak zazněla tu spousta názorů, zhusta nepodložených výpočty, takže:
- Aktuálně řídká síť čerpacích stanic (Kalifornie 33, Německo 10, ČR 1, rok 2018)
- Cena palivového článku (usilovně se pracuje na zlevnění)
- Vysoký tlak plynu v nádrži (300-600 barů, technické maximum 1000 barů) přináší bezpečnostní rizika a s tím spojená technická opatření (výměna nádrže co 4 roky atd.)
- Spotřeba energie na výrobu vodíku (při ekologické výrobě el. energie nás to nemusí moc zajímat, účinnost elektrolýzy je 80-90%)
- Neekologická výroba vodíku (96% vodíku se vyrábí z fosilních paliv, ale elektrolýza to může změnit)
- Spotřeba energie na stlačení vodíku (30% energie uloženého paliva)
- Aktuální cena za palivo na ujetí 1 km je 3.10,- (zdroj)
- Doma si určitě nenačerpáte
- Cena jedné čerpací stanice s infrastrukturou je 875 000 € (zdroj)Ozdrojované je to tady (odstavec NEJLEPŠÍ JSOU AUTA NA VODÍK):
https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 12. 2019 02:29

Co to je: Snižuje uhlíkovou stopu?
Minimálně 10 let je vědecky prokázané, že uhlík neohřívá planetu, nýbrž, že zahřátá planeta naplňuje vzduch uhlíkem. Snižovat uhlíkovou stopu je stejně bláznivé počínání, jako rozsévat písek na poušti nebo lít vodu do moře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 12. 2019 00:17

finalni end-to-end ucinnost vodikoveho pohonu je mizerna, coz je jeden z duvodu, proc se prumyslove vyrabi ze zemniho plynu. naopak liion baterie maji ucinnost velmi dobrou, v typickem provozu ostre vic nez 85%, o tom se vodiku muze jen zda at uz pro vyrobu, nebo spotrebu, natoz celkove

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
16. 12. 2019 23:16

Vodík je podľa mňa len spôsob, akým si chcú spracovatelia ropy v budúcnosti zabezpečiť svoje zisky. Namiesto benzínu a nafty budú totiž vyrábať a predávať vodík.
Vodík pre pohon osobných áut moc veľký zmysel nedáva. Viem si ho však predstaviť ako pohon v kamiónoch, námorných lodiach či lietadlách. A potom ako úložisko prebytočnej elektrickej energie, ako bolo napísané v poslednom odseku.
Manipulácia s vodíkom je totiž neporovnateľne zložitejšia, nebezpečnejšia a podstatne drahšia ako manipulácia s elektrickým pohonom. A to všetko len kvôli tomu, aby si motorista mohol pri tankovaní ušetriť 15 minút...
Navyše technológia batérií sa vyvíja. U vodíka ťažko možno očakávať, že sa bude tankovať rýchlejšie, do ľahších nádrží a že bude bezpečnejší. A ešte je tu jedno obrovské plus pre čisto elektrický pohon. Elektrina je (nielen) v civilizovanom svete prakticky aj na poslednom laze. To znamená, že núdzovo sa elektromobil dá dobiť kdekoľvek. S vodíkom to však bude rovnako či snáď ešte zložitejšie, ako s benzínom.
Posledná vec: nikto nikdy nepovolí vodíkovú čerpačku vnútri budovy, napr. v podzemných garážach. S dobíjaním elektromobilov však nebude problém ani tam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 22:47

O náročnosti skladování vodíku zatím ani slovo. Nuž vodíkový týden na VTM teprve začíná, tak se snad dočkáme ...Já bych radši metanol než vodík. Už se normálně používá i když nejlevnější to zatím není https://www.google.com/search...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 22:47

Pokud nekdo neprijde s "civkou z vodiveho gelu" (ale pak zase bacha na pendreky), tak je vodik jedina * cesta, ktera ma smysl.*): Momentalne. A ne, hracky na baterky (s vyjimkou invaldnich voziku, nakupnich tasek a ajzibonackejch jesterek), ho fakt nemaji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
16. 12. 2019 22:41

Bezemisně (strašné slovo) se nevyrábějí ani OZE, takže do řetězce bych přidal i eAuta nabíjená tímto způsobem. Minimálně je třeba přičíst výrobu OZE, jejich životnost a likvidaci z pohledu celkové spotřeby zdrojů. Proč nemáme jasno v tom jak schraňovat (ukládat) energii pro eAuta na to je snadná odpověď, lépe než chemicky nebo elektrochemicky to prostě neumíme. A pokud se najde účinnější technologie nenahradí pro příklad lithiové baterie z mnoha důvodů. Může jít o malý počet nabíjecích cyklů, příliš náročný výrobní proces nebo odolnost z hlediska bezpečnosti. Čím větší hustotu bude mít uložená energie v bateriích, tím budou tyto baterie nebezpečnější při selhání nebo nehodě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 21:25

Zastávám Elonův názor. Je to neskutečně hloupé.Vyrábět elektřinu, s jejíž pomocí vyrobíme vodík, který pomocí další technologie zase vyrobí elektřinu, která pak pohání elektromotor v autě.Česky se to popisuje jako drbat se na uchu přes hlavu, přes hlavu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (15)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 21:14

Neboli je to o systémovém reseni - ve velkém investovat do jádra (misto vyhazování penez na pomoc Africe), a tim padem mit dost proudu na vyrobu vodiku (a ten budou taky rozvazet auta na vodik)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 21:06

Úplně mně fascinující argumenty typu "Vo­dík se ná­sled­ně mu­sí pře­vá­žet do čer­pa­cích sta­nic ná­klad­ní­mi cis­ter­na­mi s naf­to­vý­mi mo­to­ry". Zatímco benzín a naftu zřejmě v čerpacích stanicích vyčarovává svou kouzelnou hůlkou Hary Potter Uvažovat o cisterně jezdící na elektřinu nebo vodík je zřejmě nad duševní síly autora této studie ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 12. 2019 21:05

"Už je téměř jis­té, že po­stup­ně vy­tla­čí ze hry spa­lo­vá­ní ben­zí­nu či naf­ty."
tak to dle meho nazoru v zadnem pripade a kdyz tak za hodne dlouho

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor