Auto není telefon. Lidé chtějí tlačítka, a tak Volkswagen trošku omezí dotykové obrazovky | Zdroj: Volkswagen

Zdroj: Volkswagen

Auto není telefon. Lidé chtějí tlačítka, a tak Volkswagen trošku omezí dotykové obrazovky

Jedna velká dotyková obrazovka na palubní desce automobilu a nic víc? Ještě nedávno to byla klasická vize, jak má vypadat moderní vůz, ale teď to vypadá, že stará dobrá fyzická tlačítka a páčky přežijí i 21. století. Někteří výrobci už totiž mírní mnohdy až příliš futuristické představy.

Průkopníkem tohoto obratu je Volkswagen, který po vlně kritiky ze strany řidičů i odborníků přiznává chybu a vrací se k osvědčeným fyzickým tlačítkům. Tento krok signalizuje zásadní změnu v designu interiérů automobilů a klade důraz na bezpečnost a intuitivní ovládání.

Ještě nedávno to vypadalo, že budoucnost patří digitálním ovládacím panelům. Automobilky se předháněly v tom, kdo nabídne větší displej a sofistikovanější rozhraní. Realita ale ukázala, že ne všechno, co vypadá moderně, je současně i praktické. Hyundai například zjistil, že jejich zákazníci jsou „stresovaní, rozčilení a frustrovaní“, když musí hledat základní funkce v hlubokých nabídkách infotainmentu.

Pět fyzických tlačítek

Řidiči si stěžovali na složité ovládání, nutnost odklánět zrak od vozovky a celkově zhoršený zážitek z jízdy. Volkswagen si tyto stížnosti vzal k srdci a rozhodl se pro radikální krok – návrat k fyzickým tlačítkům. Designový šéf značky Andreas Mindt přiznal, že předchozí digitální směr byl chybou: „Auto není telefon, je to auto,“ prohlásil.

Volkswagen zavádí pět fyzických tlačítek pod hlavním displejem Volkswagen zavádí pět fyzických tlačítek pod hlavním displejem

Hlavním důvodem pro návrat k fyzickým tlačítkům je bezpečnost. Dotykové obrazovky totiž vyžadují, aby řidič věnoval ovládání více pozornosti, což vede k menšímu soustředění na dění před vozem a zvýšenému riziku nehody. Fyzická tlačítka umožňují intuitivní ovládání i poslepu, což je v kritických situacích neocenitelné.

Evropský program hodnocení bezpečnosti automobilů (NCAP) navíc zavádí nová pravidla, která pro získání plného počtu hvězdiček vyžadují některé ovládací prvky ve fyzické podobě. Nová regulace reflektuje obavy odborníků na bezpečnost, kteří varují, že ovládání vozidla výhradně přes dotykové obrazovky je problematické a zvyšuje riziko nehody.

Volkswagen proto zavádí pět fyzických tlačítek pod hlavním displejem, která budou sloužit pro nejdůležitější funkce – ovládání hlasitosti, teploty pro levé i pravé sedadlo, ventilace a výstražných světel. Designéři Volkswagenu si uvědomili, že některé funkce je prostě lepší ovládat po staru, bez nutnosti složitého procházení nabídkou infotainmentu.

Stanou se tlačítka novým standardem?

Tento nový standard se objeví ve všech modelech od roku 2025, počínaje elektrickým ID.2all, a následně se rozšíří na další modely včetně ID.Every1 a budoucích generací Golfu. Změna se dotkne i volantů, kde se automobilka vrátí ke klasickým tlačítkům namísto haptických panelů, které si zákazníci neoblíbili kvůli absenci hmatové odezvy.

Volkswagen zavádí pět fyzických tlačítek pod hlavním displejem Volkswagen zavádí pět fyzických tlačítek pod hlavním displejem

To však neznamená, že se dotykové obrazovky stanou minulostí. Budou i nadále sloužit k ovládání méně kritických funkcí, jako je navigace, multimédia nebo nastavení vozidla. Volkswagen si uvědomuje, že digitální ovládací panely mají své výhody, ale je třeba je používat s rozumem a nezapomínat na ergonomii a bezpečnost. Důležité je najít správnou rovnováhu mezi moderními technologiemi a tradičními ovládacími prvky.

Rozhodnutí Volkswagenu je signálem pro celý automobilový průmysl. Ukazuje, že si zákazníci cení jednoduchosti, intuitivnosti a bezpečnosti. Dá se očekávat, že se tímto směrem inspirují i další automobilky a začnou se vracet k fyzickým tlačítkům.

Hyundai a Kia již dříve reagovaly na podobné problémy a začaly se vracet k fyzickým ovládacím prvkům. Xiaomi dokonce v Číně nabízí příslušenství, které zákazníkům umožňuje dodatečně přidat fyzická tlačítka. Budoucnost ovládání v automobilech tak pravděpodobně bude patřit řešení, které kombinuje výhody dotykových obrazovek a fyzických tlačítek.

Zdroje a další informace: AUTOCAR, The Verge, Auto Journal, Cars Coops, HD Motor

Určitě si přečtěte

Články odjinud