Automobily | Autonomní vůz | Volvo

Auto, ve kterém můžete pracovat i spát a ono přitom samo pojede: Volvo 360c

Švédská automobilka ve středu představila svůj koncept plně autonomního automobilu Volvo 360c. Vozidlo má být natolik samostatné, že ani nemá volant a cestující v něm může místo řízení třeba spát, píše Mashable.

Volvo 360c má dosáhnout nejvyššího, tedy pátého stupně autonomie. To v praxi znamená, že bude plně řízené počítačem ve všech prostředích a situacích. K dosažení těchto cílů Švédové představili nový „jazyk“ vnějších světel, která komunikují s ostatními účastníky provozu prostřednictvím zvuků, barev a dalších vizuálních prvků.

Nutno podotknout, že ze strany Volva nejde o první návrh autonomního automobilu. Již v roce 2015 automobilka představila svůj Concept 26, který však ještě počítal s víceméně tradičním provedením s volantem a řidičem. Volvo 360c jde v tomto směru ještě o kousek dál a řidiče v podstatě eliminuje do role pasivního pasažéra.

Nebudeme řídit, ale pracovat či odpočívat

Cílem vozidla tedy nebude poskytovat řidičské zážitky, ale dopravit svého majitele z jednoho bodu do druhého. Ten má být jen pasivním účastníkem – může se například kochat krajinou, odpočívat, pracovat na notebooku, nebo si uvařit kávu v palubním kávovaru.

Koncept vypadá jako kombinace futuristického SUV a minivanu. Interiér je ukázkou toho, jakým způsobem budeme v budoucnu cestovat – namísto sezení na obvyklém sedadle řidiče nebo spolujezdce je model 360c postaven spíše jako autobus nebo kancelář.

Dá se říci, že takto autonomní vůz bude konkurentem letecké a železniční dopravy, zejména té na krátké vzdálenosti. Cestující nastoupí, auto ho odveze do nastaveného cíle, kde vystoupí. Jízdu si přitom bude užívat v relativním klidu, neboť Volvo 360c má mít tichý elektrický pohon.

Jednou z možných rolí, kde by se tento automobil mohl uplatnit, je vozidlo taxislužby. Svým zákazníkům by kromě klidu a pohodlí mohl nabídnout dojezd až 300 kilometrů na jedno nabití.

Volvo v segmentu autonomních vozidel

Volvo se snaží uspět na trhu autonomních vozidel s omezenějšími zdroji než například BMW nebo Audi. Očekává, že automobily bez řidiče budou do roku 2025 představovat třetinu prodejů, přičemž v polovině případů se bude jednat o elektromobily.

Dosavadní ambice Volva byly úzce spjaty s firmou Uber, která provozovala flotilu autonomních vozů Volvo XC90. Program však byl pozastaven poté, co vozidlo v autonomním režimu srazilo a zabilo chodkyni. Výkonný ředitel Hakan Samuelsson uvedl, že partnerství s Uberem pokračuje a během dvou let firma dodá až 24 000 vozů.

Diskuze (16) Další článek: Taxify začalo poskytovat jízdu na elektrokoloběžkách, nejspíš se objeví i v Česku

Témata článku: Automobily, Doprava, Autonomní vůz, Audi, Uber, Volvo, BMW, Nejvyšší stupeň, Autonomní vozidlo, První návrh, Omezený zdroj, Řidič, Autonomní režim, Letecká doprava, Vozidlo, Pasivní účastník, Koch, Výkonný ředitel, Mashable, Krátká vzdálenost, Automobil, Švédská automobilka, Relativní klid, Ostatní účastník, Autonomní automobily


Určitě si přečtěte

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini

Jakub Čížek | 81

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

** Čínské letectvo vyvíjí záhadnou raketu typu vzduch-vzduch ** Mysteriózní zbraň nese označení PL-XX ** Jde o raketu vzduch-vzduch s velmi dalekým doletem

Stanislav Mihulka | 13