Autobus Škoda 706 RTO byla před padesáti lety ikona. Zažil ho ještě někdo z vás?

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 67

Názory k článku

01. 12. 2017 14:00

Jezdil jsem s ním na trati Karlovy vary- Plzeň na internát...autobusy byly přeplněné,a ve verzi Lux,byla úzká ulička,takže na stání se tam vešlo méně lidí,zase byla vyhoda,že vám někdo dovolil sednout si na boční opěrku....z pohledu dnešní doby,to byl hrkač..kde na vás bočními střešními okny svítilo slunce....páchla nafta...a v zimě zamrzaly dveře...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 11. 2017 00:30

Nevím, školy nemám, ale není poněkud drzé vzít cizí fotky, cizí texty copy'n'paste – doslova: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_706_RTO... , ale pak se pod tím podepsat jako autor? 🤦Nedělám si iluze, že by se ještě někdy stalo, že by „komentáře“ u fotek v galerii opravdu vyjadřovaly k fotkám (jakkoliv je popisek „Polský autobusový přívěs Jelcz PO-1 se však hromadně vyráběl a byl používán i v Československu.“ pod fotkou čumáku Karosy před Bratislavským hradem“ dost na palici). U fotek je to pochopitelné, ale nešlo by aspoň ty doprovodné texty nevykrádat z wikipedie stylem copy a paste, ale vzít ji jen jako zdroj informací a prostě k tomu napsat vlastní texty, když už to publikujete jako vlastní článek, pod kterým je někdo podepsaný jako „autor“? Tak, jak se to obvykle dělá?Podobný počin bych zvládl do dvou hodin jen s myší bez použití klávesnice.Ty tři odstavce vlastního textu, co pak člověk rozseká do komentářů, to by se snad napsat dalo, ne? Co? Vynaložit aspoň nějakou tu minimální námahu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 18:37

Designove dejme tomu pekny, po prakticke strance ale imho dost naprd. Z tech stresnich okynek by me v dnesnich letnich vedrech asi jeblo, co si z detstvi taky pamatuju ze jsem tim autobusem nerad jezdil, protoze v nem byla vzdycky dost vyrazne citit nafta a mne se z toho behem jizdy delalo spatne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 18:23

Také jsem tento autobus zažil a ještě se za něj zapojoval takový autobusový návěs. Prostě paráda. Kdo neviděl, tak neuvěří. U dveří seděla průvodčí a měla strojek na jízdenky s kličkou. Zatočila kličkou a měl jste jízdenku. Kdyby mi bylo znovu jako tehdy 18 let. To by byla paráda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 18:21

Osobně si ten autobus pamatuju jako rozvoz dělníků z vesnic do fabrik a tomu odpovídalo i provedení. Konstrukce zaměřená na jednoduchost výroby bez ohledu na cestující, těžce podmotorované obzvlášť pro variantu s vlečkou (117 kW má dnes i osobák), naložené se to sotva vleklo, při jízdě obrovský rachot. Výfuk byl snad veden vnitřkem, jaký v tom byl neustále cítit zápach spalované nafty. Zajímavě bylo řešeno zejména řazení, kdy hodit tam jiný kvalt znamenalo přepočítat všechny zuby v převodovce.
Asi nejhorší bylo, že tyhle spoje byly pořád přervané, takže se nezřídka stalo, že se muselo čekat ve frontě hodinu na další.
Může být, že design se z dnešního pohledu zalíbí, ale takhle tehdy vypadaly víceméně všechny dopravní prostředky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 17:54

U nás DSZO 706RTO MTZ provozuje 706RTO MTZ v letní neděle a o svátcích. Přikládám pár jakžtakž fotek z letoška
https://pasteboard.co/GUHavgb.gif...
https://ctrlv.cz/b6gQ...
https://ctrlv.cz/f1yn...
https://ctrlv.cz/HKTq...
https://ctrlv.cz/hWVh...
https://ctrlv.cz/DMfW...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 17:14

Autobus je designově krásný, o tom žádná. Je v těm také pořádný kus výborné konstruktérské práce, kdy s velmi omezenými prostředky dokázali postavit autobus na slušné úrovni na tu dobu. Ale s těmi superlativy bych šetřil také. Autobus byl velmi hlučný, kdo byl v přední části, tak si moc nepopovídal, muselo se dost křičet. Motor neměl kdovíjaký výkon. Nechápu, jak někdo může tvrdit, že byl rychlý a měl dobrou akceleraci - vždyť to byl obyčejný řadový šestiválec s výkonem necelých 120 kW. Na devítitunový autobus (pohotovostní hmotnost, plně obsazený mohl mít 14 t) to prostě nebylo moc. Já na ten autobus sice vzpomínám docela rád, kravál mi jako klukovi nevadil a vzhledem k tomu, že za mého mládí už byly častější ŠM 11, tak RTO bylo pro mne vítané zpestření, zejména na nějaké zapadlejší vesnické lince. Ten autobus byl prostě krásný. A strašně mi vadily řeči, kterými si místní stěžovali, že zase jede ten pomalý krám. No, měli pravdu, ale jako kluk jsem to prostě vnímal jinak. Nostalgie je sice fajn, ale nemá cenu si to nějak přibarvovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 16:33

Tento autobus jsem nezažil, ale je to asi nejhezčí náš autobus veterán. Taky tomu odpovídá dnešní cena těchto krasavců. Jeden moc nádherný kousek po renovaci se nyní prodává za 4,7 milionu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 16:04

No jéje, pamatuju a ještě jak tam u řidiče byla ta kasička, do které se házelo "celých" 30 haléřů ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 15:35

Ty dveře s elektropneumatickým otevíráním, které jsou zmíněny u fotografie č. 8, byly čtyřdílné a každý řidič vždycky varoval, ať se k nim při zavírání nepřibližujeme. Zavíraly se hodně prudce a prý to mohlo poranit (zlomit, useknout?) prsty, pokud by v tom prostoru dveří při jejich zavírání měl cestující ruku příliš blízko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 15:34

v běžném provozu jsem jej už nezažil, ale v rámci klubové akce jsme si jej objednali na výlet po automobilových muzeích v okolí Prahy. Zážitek na celý život

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 15:05

Tento bus vyhral, tuším v r. 1959, na autosalóne v Paríži prvú cenu za dizajn karosérie. O. i., ako tu niekto spomínal, mal už i servo riadenia (ten nemal jeho predchodca Š 706 RO). Presklenie strechy bolo ešte na buse ŠL/ŠD 11. Jazdil som na "rtóčke" ako osádka pojazdnej pošty v r. 1975-1981 -najkrajšie roky!!!
V zime sa dvihla kapota motora - superteplúčko, v lete atmosférická klíma vďaka stropným a bočným oknám. A k tomu pohodliu: treba mať na zreteli, že podvozok bol vždy z nákladnej verzie Š 706 R -nosnosť 9/12 ton. A jeho koncepcia je ešte z 30-tych rokov 20. storočia. Napriek tomu zájazdová verzia Lux dokázala mať max. rýchlosť cca 110 km/h, a opačne - nebol kopec, ktorý by "nevybublala" na 1. prevodovom stupni. Jej konštruktérom patrí len sláva, chvála a úcta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD
21. 11. 2017 14:33

Když jsem byl hodně malej, první polovina 80 let, tak běžně jezdily Š-ka modrý meziměstský a červený pražský a občas někde vytáhli jako rezervu tohle. Z venku to vypadalo pěkně, ale vevnitř byl děsnej kravál a v porovnání s Š-kem to bylo pomalý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  21. 11. 2017 14:16

Tu variantu s taženým přívěsem jsem viděl projíždět v okolí Vsetína pár týdnů zpátky. Čuměl jsem, byla to nádhera.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 13:33

Zajímavé, že už se nikdy potom neobjevila ta "prosklená" střecha.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 12:59

Kde jsou ty časy....
V zimě šli dospělý cestující do "vyhřátého" autobusu a my děti zásadně do vlečňáku,kde se řádilo jako o život...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 12:46

No abych se nepamatoval - dojíždění do školy (RTO-KAR), ježdění na zájezdy (RTO-LUX)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  21. 11. 2017 11:23

Asi jste jezdili, vážení nostalgici, v nějaký lepší verzi... Zažil jsem to jako dítě v roce 1981, kdy jsme tím jeli v zimě do Krkonoš. Do kopce na jedničku, cesta trvala 6 hodin, takže o nějaký rychlosti bych se spíše nevyjadřoval. Vevnitř hluk, díky motoru vedle řidiče, topení taky nic moc. Silnice rozmrdaný anebo veškerý žádný, za okny socík, tak fakt nevim, po čem se vám tak stýská některým...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 11:21

Jako Husákovo dítě si pamatuju, jak jsme s ním na začátku 80. let jezdili do školy. Nejlepší to bylo na sedačkách vzadu - o ty se vždycky mezi kluky sváděl boj
A obdivoval jsem řidiče, jak točil obrovským volantem (kdepak nějaký posilovač). Taky jsem párkrát jel ve vlečňáku. A poslední vzpomínka je na stěhováky, kteří mívali obrovské skříňové náklaďáky z Orličanu Choceň na podvozku a s kabinou 706 RTO ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 11:05

Pane jo, to se tady sešlo (skoro)důchodců, co erťák pamatujou Já taky. Jako malej jsem tím občas jezdil k babičce a dědovi. A později jako "bedňák" s kapelou. Kamrádi to měli přestavěný na 8+1 (8 cestujících a řidič), aby nebyly potřeba papíry na autobus. Vzadu byl místo nepotřebnejch sedadel velkej nákladovej prostor na aparát. A po stranách sklápěcí palandy, aby bylo kde přespat když se jelo hrát někam dál a kalilo se Byla to sranda, ale tehdy už to byl starej pekáč, tak se o nějakým pohodlným cestování nedalo moc mluvit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 10:48

Tyhle autobusy jsem měl moc rád, pro řidiče to asi takový med nebyl ale pro cestující v provedení lux absolutní špička, jízdní vlastnosti a vnitřní hluk byl lepší než u celé řady dnešních autobusů, byl velice rychlý a to i ve stoupání a měl dobrou akceleraci jen snad na té zadní pětce to byla občas houpačka, no ale jako mladí jsme tam seděli rádi. A co se týče té klimatizace tak ji vůbec nepotřeboval měl dvě střešní okna která se dala velmi dobře polohovat a nikdy jsem v něm tedy horkem netrpěl. Navíc byla šoupací i malá horní okénka na bocích.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 10:32

V RTÓčku jsem jezdil s ČSAD jednou za týden a žádné úžasné svezení to nebylo. Nástupnická karosa byla o dost lepší. Uznávám ale, že ve verzi LUX bylo RTÓčko krásné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 10:26

Trochu tu brzdite s tym spomienkovym optimizmom.
Ja si len velmi matne spominam, ze to velmi pohodlny autobus nebol.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 10:22

Ta bohate prosklena verse musela byt v lete bez klimy peklo. K tomu dederonove (silonove) obleceni, neznalost deodorantu, letni zajezdy musely byt strasne!Jinak design busu asi nejlepsi v historii, nedavno jsem jel mestskou variantou pri oslave vyroci dopravniho podniku a jede fajn, i kdyz proti modernim ma vyraznejsi zvuk motoru (coz je asi plus, proti tomu vrneni soudobych dieselu) a prerazeni rychlosti je taky poznat. Holt stary stroj, kdy ridic s nim musel umet. Neni divu, ze tenkrat neridilo busy tolik zen jak dnes, kdy se to ridi skoro jako osobni auto.
Matne pamatuju tu vlecku, ale nasi se ji hrozne bali a tak jsme v ni nikdy nejeli.
A pak prisly SM7 a po nich hranate karosy a my blbci vzdy meli vetsi radost z noveho ohavneho stroje a nevazili jsme si veterana :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 10:16

"Chlebem", jak jsme mu rikali, jezdili bazanti. Mazaci sedeli ve "vlecnaku vod chleba" (privesu Jelcz PO-1).MP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 10:09

My tomu jako děti říkávaly "krabička od sirek". Pár let po revoluci jsem ho zažil v obytné úpravě, fungoval jako ubytování pro prodavače na stánku - takže jsem měl možnost ho dokonce řídit, když jsme potřebovali přeparkovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 09:59

Jo jo, vedle řidiče byl takový velký bobek, kryt motoru, nebo co. Jako kluk jsem nejradši seděl tam a užíval si výhled. Kdyby něco takového dneska dělalo moje dítě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 09:59

Pamatuji i jeho předchůdce. Tento typ měl skvělý velký kryt na motoru hned vedle řidiče. Vypadal jako velký sud. A kdo někdy jel na zadní sedačce s péry, tak ví, jaká to byla trampolína 😁

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 09:46

RTOčkem jsem se něco najezdil na zápasy s naší fotbalovou skvadrou.
Tuším, že až do dorostu.
Úžasnej zážitek a úžasný auto.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 11. 2017 09:32

Áno, pamätám si ho z detstva. Ten dizajn bol na svoju dobu pekný a zaujímavý. Aj zvuk mal veľmi špecifický, stále si ho pamätám. Ako deti sme ho volali "burizon" :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 11. 2017 09:28

Jojo, pamatuju, jezdili jsme s ním na školní výlety.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 11. 2017 09:04

To musela byt parada. Prazdne cesty. Vsetky fotky posobia tak optimisticky :) Rad by som sa presunul a zazil tu dobu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor