V Praze začnete vídat zelené elektrické skútry s nápisem BeRider. Bude se jich tu zprvu pohybovat 50 a postupně jich bude přibývat. Za jejich provozem stojí kupodivu automobilka Škoda, ale její znak skútry nenesou.
Škodovka se chce připravit na budoucnost, která bude dost pravděpodobně elektrická a sdílená. Také proto se vrhá do projektů, které zdánlivě nesouvisí s hlavním posláním automobilky, tedy s výrobou aut. A jedním takovým je BeRider, platforma pro sdílení elektrických skútrů.
Služba dnes začala fungovat v Praze. Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. V aplikaci se jezdec musí zaregistrovat a neobejde se to bez fotokopie řidičského průkazu a údajům k platební kartě. Karta poslouží k placení následných jízd a řidičák je potřebný k ověření, že máte oprávnění skútr řídit. Tohle totiž není jen nějaká koloběžka, stačí však řidičský průkaz na auto, který pokrývá i malé motocykly.
3 kW do města stačí
Skrze aplikaci vyhledáte nejbližší volný skútr a také jej odemknete. Hned také uvidíte jak je nabitý. Skútr uveze dva pasažéry a nějaká drobná zavazadla v boxu za sedadly. Tam jsou standardně připraveny dvě přilby (velikosti L a M), hygienické návleky na hlavu a bezpečnostní vesta.
Po odemknutí skútru a nasazení přilby můžete nasednout a jet. Ovládání je jednoduché - otočná rukojeť přidává výkon a brzdy jsou zde jako na kole. Levým palcem se ovládají světla a blinkry, pravým se skútr aktivuje a vypíná.
A jak to jede? Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h. K ovládání brzd stačí jeden prst.
Skútr je poměrně robustní a člověk se na něm i v městském provozu cítí poměrně bezpečně, pokud to srovnáváme s kolem či koloběžkou. Na rozbité dlažbě je však znát, že se jedná o lehké přibližovadlo a pasažéra dokáže pěkně protřepat.
Mohou parkovat i za modrou čárou
Skútr má z hlediska městské mobily jednoznačnou výhodu v tom, že se s ním ve městě prostě počítá. Koloběžky překážejí na ulicích a sami jezdci pořádně neví, zda s nimi jezdit po chodníku či po silnici a kam je pak zaparkovat. Skútr prostě patří na silnici a parkovat může kdekoli v parkovacích zónách, včetně těch rezidentních.
Skútr má dojezd 70 km a jeho zamýšlený akční rádius je střed Prahy, konkrétně Praha 1 až Praha 9. Další městské části budou postupně přibývat a s tím i množství skútrů. Se skútrem můžete vyjet i mimo tuto zónu, ale odhlášení v aplikaci je možné jenom v zóně. A protože se platí za čas, můžete sice se skútrem odjet třeba za město, ale za každou minutu budete platit 5 Kč dokud se se skútrem nevrátíte do vyčleněné zóny a tam jej v aplikaci neodhlásíte ze svého účtu.



Mobilní aplikace BeRider v praxi
Minuta provozu skútru tedy vyjde na pětikorunu. To je o něco více než u sdílených koloběžek, na druhou stranu pojedete rychleji. Čas potřebný k přípravě na jízdu ale neplatíte, odpočet se aktivuje až při rozjezdu. Na přípravu zdarma máte časový limit 15 minut.
Od aut k obecné mobilitě
Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Ty však nyní dodává externí dodavatel (jedná se o model Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun). Škoda Digilab, dceřinka automobilky určená na vývoj nových digitálních platforem pro mobilitu, pak ke skútrům vyvinula aplikaci a potřebné vybavení.




Zajímavé detaily. Skútr nabízí několik funkčních vychytávek a 65 senzorů
Skútry mají například 65 různých senzorů, které hlídají provozní hodnoty, ale například i to, zda jezdec po jízdě vrátil přilbu do boxu. A přidali třeba i užitečnou drobnost v podobě robustního držáku na telefon, který si tak můžete upnout na řidítka. K dispozici je i USB konektor pro dobíjení (kabel s potřebným konektorem pro váš telefon si ale musíte vzít s sebou).
Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka.
Škoda není s tímto projektem ojedinělá, podobných startupů vzniká po světě více. Ale překvapila, že přišla s hotovou aplikací, flotilou 50 připravených skútrů a rovnou se vrhá do ostrého provozu. Není to jen nějaký pokus. Škoda věří, že v horizontu čtyř až pěti let bude projekt výdělečný, stejně jako se do černých čísel dostala již dříve uvedená služba Škody pro sídlení aut - HoppyGo.