Škodovka v Praze začala provozovat flotilu sdílených elektrických skútrů

Škodovka v Praze začala provozovat flotilu sdílených elektrických skútrů

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 

Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 

Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 

Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu

Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu

Aplikaci či případnou navigaci musíte sledovat ze svého mobilu, a proto jsou skútry vybaveny masivním držákem na mobily, který telefon udrží i při jízdě po kostrbaté dlažbě (telefon do něj ale dávat pochopitelně nemusíte)

Aplikaci či případnou navigaci musíte sledovat ze svého mobilu, a proto jsou skútry vybaveny masivním držákem na mobily, který telefon udrží i při jízdě po kostrbaté dlažbě (telefon do něj ale dávat pochopitelně nemusíte)

V boxu za sedadlem jsou připraveny dvě přilby. Při jízdě sem namísto přilby můžete vložit nějaký ten drobný náklad. 

V boxu za sedadlem jsou připraveny dvě přilby. Při jízdě sem namísto přilby můžete vložit nějaký ten drobný náklad. 

Kromě přileb tu najdete i hygienické návleky na hlavu, reflexní vestu, lékárničku a návod, co dělat v nouzových situacích. K dispozici je i nonstop linka, kam se dá zavolat v případě nějakých problémů. 

Kromě přileb tu najdete i hygienické návleky na hlavu, reflexní vestu, lékárničku a návod, co dělat v nouzových situacích. K dispozici je i nonstop linka, kam se dá zavolat v případě nějakých problémů. 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Skútr má 16" kola a celkem obstojně si poradí i s rozbitou dlažbou v některých pražských ulicích. Je to ale stále poměrně lehké přibližovadlo, a tak nelze čekat komfort podvozku velkého motocyklu či automobilu

Skútr má 16" kola a celkem obstojně si poradí i s rozbitou dlažbou v některých pražských ulicích. Je to ale stále poměrně lehké přibližovadlo, a tak nelze čekat komfort podvozku velkého motocyklu či automobilu

Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h.

Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h.

Na skútru můžete vyrazit i ve dvou. 

Na skútru můžete vyrazit i ve dvou. 

Aplikace během jízdy. Jakmile dojedete, kliknete na "Finalize" a jízda se ukončí. 

Aplikace během jízdy. Jakmile dojedete, kliknete na "Finalize" a jízda se ukončí. 

Následně jste upozorněni, abyste se přesvědčili, že je skútr odstavený v zóně, že je správně zajištěn na svém stojanu a že jste vrátili přilbu do boxu, který je řádně zavřený.

Následně jste upozorněni, abyste se přesvědčili, že je skútr odstavený v zóně, že je správně zajištěn na svém stojanu a že jste vrátili přilbu do boxu, který je řádně zavřený.

Poté dojde k ukončení jízdy a vyúčtování. Během testovací prezentace jsme se mohli svézt zdarma, jinak se bude platit 5 Kč za minutu používání a první čtvrthodina jízdy je na zkoušku zdarma. 

Poté dojde k ukončení jízdy a vyúčtování. Během testovací prezentace jsme se mohli svézt zdarma, jinak se bude platit 5 Kč za minutu používání a první čtvrthodina jízdy je na zkoušku zdarma. 

V aplikaci jinak uvidíte, kde najdete nejbližší skútr

V aplikaci jinak uvidíte, kde najdete nejbližší skútr

Nabídka aplikace BeRider

Nabídka aplikace BeRider

Skútr je samozřejmě vybaven vším, co musí takové motorové vozidlo mít. Nechybí ani světlomet, který umožní bezpečnou jízdu i večer

Skútr je samozřejmě vybaven vším, co musí takové motorové vozidlo mít. Nechybí ani světlomet, který umožní bezpečnou jízdu i večer

Ovládání pro levou ruku: páka přední brzdy, blinkry, světla, troubení. 

Ovládání pro levou ruku: páka přední brzdy, blinkry, světla, troubení. 

Ovládání pro pravou ruku: otočná rukojeť plynu, páka zadní brzdy, zapínání a vypínání

Ovládání pro pravou ruku: otočná rukojeť plynu, páka zadní brzdy, zapínání a vypínání

Na každém skútru je tento jednoduchý a univerzální, přesto docela pevný a robustní držák na telefon

Na každém skútru je tento jednoduchý a univerzální, přesto docela pevný a robustní držák na telefon

Sedadlo je určeno až pro dva cestující. Ten druhý musí být ale trochu hubenější. 

Sedadlo je určeno až pro dva cestující. Ten druhý musí být ale trochu hubenější. 

Převod hnací síly je řešený řemenem

Převod hnací síly je řešený řemenem

Praktický háček poslouží například k zajištění tašky, kterou si můžete umístit mezi nohy

Praktický háček poslouží například k zajištění tašky, kterou si můžete umístit mezi nohy

Nenápadné úložné prostory v přední části pojmou například lahev s pitím 

Nenápadné úložné prostory v přední části pojmou například lahev s pitím 

Nejvíce věcí se ale jinak samozřejmě vejde do zadního boxu

Nejvíce věcí se ale jinak samozřejmě vejde do zadního boxu

Jedná se o skútr Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun

Jedná se o skútr Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun

Má 16" kola a příkadně účinné kotoučové brzdy 

Má 16" kola a příkadně účinné kotoučové brzdy 

Odpružení je nastaveno celkem tvrdě, aby byly skútr univerzální a mohly nabídnou svezení i těžším lidem či dvojicím. Pro samostatného jezde lehčí postavy je však jízda trochu udrncaná, obzvlášť pokud vjedete na dláděnou silnici. 

Odpružení je nastaveno celkem tvrdě, aby byly skútr univerzální a mohly nabídnou svezení i těžším lidem či dvojicím. Pro samostatného jezde lehčí postavy je však jízda trochu udrncaná, obzvlášť pokud vjedete na dláděnou silnici. 

Motor je schovaný před zadním kolem

Motor je schovaný před zadním kolem

Baterie jsou v prostoru pod sedlem. Servisní hlídka je v případě vybití je vymění. Na jedno nabití ujedete až 70 km

Baterie jsou v prostoru pod sedlem. Servisní hlídka je v případě vybití je vymění. Na jedno nabití ujedete až 70 km

Test v rámci prezentace pro novináře

Test v rámci prezentace pro novináře

Služba se jmenuje BeRider a stojí za ní Škoda Auto Digilab, dceřinka mladoboleslavské automobilky
Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Automobilka si na nich testuje zejména platformu pro sdílení. 
Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. S ní si najdete nejbližší skútr a odemknete jej. 
Displej na skútru informuje o rychlosti a dojezdu
38
Fotogalerie

Škoda se pustila do sdílení elektrických skútrů. Po Praze jich začalo jezdit 50

V Praze začnete vídat zelené elektrické skútry s nápisem BeRider. Bude se jich tu zprvu pohybovat 50 a postupně jich bude přibývat. Za jejich provozem stojí kupodivu automobilka Škoda, ale její znak skútry nenesou. 

Škodovka se chce připravit na budoucnost, která bude dost pravděpodobně elektrická a sdílená. Také proto se vrhá do projektů, které zdánlivě nesouvisí s hlavním posláním automobilky, tedy s výrobou aut. A jedním takovým je BeRider, platforma pro sdílení elektrických skútrů. 

Služba dnes začala fungovat v Praze. Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. V aplikaci se jezdec musí zaregistrovat a neobejde se to bez fotokopie řidičského průkazu a údajům k platební kartě. Karta poslouží k placení následných jízd a řidičák je potřebný k ověření, že máte oprávnění skútr řídit. Tohle totiž není jen nějaká koloběžka, stačí však řidičský průkaz na auto, který pokrývá i malé motocykly. 

3 kW do města stačí

Skrze aplikaci vyhledáte nejbližší volný skútr a také jej odemknete. Hned také uvidíte jak je nabitý. Skútr uveze dva pasažéry a nějaká drobná zavazadla v boxu za sedadly. Tam jsou standardně připraveny dvě přilby (velikosti L a M), hygienické návleky na hlavu a bezpečnostní vesta. 

Po odemknutí skútru a nasazení přilby můžete nasednout a jet. Ovládání je jednoduché - otočná rukojeť přidává výkon a brzdy jsou zde jako na kole. Levým palcem se ovládají světla a blinkry, pravým se skútr aktivuje a vypíná. 

A jak  to jede? Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h. K ovládání brzd stačí jeden prst.

Službu najdete na adrese www.be-rider.com

Skútr je poměrně robustní a člověk se na něm i v městském provozu cítí poměrně bezpečně, pokud to srovnáváme s kolem či koloběžkou. Na rozbité dlažbě je však znát, že se jedná o lehké přibližovadlo a pasažéra dokáže pěkně protřepat. 

Mohou parkovat i za modrou čárou

Skútr má z hlediska městské mobily jednoznačnou výhodu v tom, že se s ním ve městě prostě počítá. Koloběžky překážejí na ulicích a sami jezdci pořádně neví, zda s nimi jezdit po chodníku či po silnici a kam je pak zaparkovat. Skútr prostě patří na silnici a parkovat může kdekoli v parkovacích zónách, včetně těch rezidentních.

Skútr má dojezd 70 km a jeho zamýšlený akční rádius je střed Prahy, konkrétně Praha 1 až Praha 9. Další městské části budou postupně přibývat a s tím i množství skútrů. Se skútrem můžete vyjet i mimo tuto zónu, ale odhlášení v aplikaci je možné jenom v zóně. A protože se platí za čas, můžete sice se skútrem odjet třeba za město, ale za každou minutu budete platit 5 Kč dokud se se skútrem nevrátíte do vyčleněné zóny a tam jej v aplikaci neodhlásíte ze svého účtu.

20190903_115140.jpg20190903_115148.jpg20190903_115159.jpg20190903_115220.jpg 
Mobilní aplikace BeRider v praxi

Minuta provozu skútru tedy vyjde na pětikorunu. To je o něco více než u sdílených koloběžek, na druhou stranu pojedete rychleji. Čas potřebný k přípravě na jízdu ale neplatíte, odpočet se aktivuje až při rozjezdu. Na přípravu zdarma máte časový limit 15 minut. 

Od aut k obecné mobilitě

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Ty však nyní dodává externí dodavatel (jedná se o model Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun). Škoda Digilab, dceřinka automobilky určená na vývoj nových digitálních platforem pro mobilitu, pak ke skútrům vyvinula aplikaci a potřebné vybavení.

20190903_114726.jpg20190903_115518.jpg 20190903_115525.jpg 20190903_115529.jpg20190903_114715.jpg20190903_115449.jpg20190903_115501.jpg 20190903_115514.jpg 
Zajímavé detaily. Skútr nabízí několik funkčních vychytávek a 65 senzorů

Skútry mají například 65 různých senzorů, které hlídají provozní hodnoty, ale například i to, zda jezdec po jízdě vrátil přilbu do boxu. A přidali třeba i užitečnou drobnost v podobě robustního držáku na telefon, který si tak můžete upnout na řidítka. K dispozici je i USB konektor pro dobíjení (kabel s potřebným konektorem pro váš telefon si ale musíte vzít s sebou). 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Škoda není s tímto projektem ojedinělá, podobných startupů vzniká po světě více. Ale překvapila, že přišla s hotovou aplikací, flotilou 50 připravených skútrů a rovnou se vrhá do ostrého provozu. Není to jen nějaký pokus. Škoda věří, že v horizontu čtyř až pěti let bude projekt výdělečný, stejně jako se do černých čísel dostala již dříve uvedená služba Škody pro sídlení aut - HoppyGo. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud