Autonomie na kolejích: v Moskvě budou testovat bezpilotní tramvaj

Zatímco autonomní auta jsou zatím teprve v experimentální fázi, na kolejích je situace o krůček dál. Například v Paříži jezdí na lince 14 již od roku 1998 metro bez strojvedoucího. Také v mnoha dalších zemích se můžeme svézt automatickými vlaky. Stále jde ale o relativně izolované prostředí s minimem vnějších vlivů. Posunout vývoj o další kousek dál chce autonomní tramvaj Viťjaz-M, která bude brázdit ulice ruského hlavního města.

Obyvatelé Moskvy budou mít příležitost vidět autonomní tramvaj v akci v následujících měsících, kdy bude probíhat její testování v ostrém provozu. Cílem bude vyhodnotit funkce a schopnosti systému, zajišťujícího schopnost pohybovat se po trase bez řidiče.

Chytrá tramvaj plná kamer a radarů

„Chytrá tramvaj“ je postavena na modelu Viťjaz-M, vyráběném firmou PC Transport Systems. Řídící technologii dodala ruská společnost Cognitive Technologies, zabývající se nasazením umělé inteligence v pokročilých systémech asistence řidiče.

Klepněte pro větší obrázek
„Chytrá tramvaj“ je postavena na modelu Viťjaz-M

Tříčlánkový vůz je vybaven dvaceti kamerami a deseti radary, osazenými prakticky po celém obvodu. Tato výbava umožňuje systému rozpoznávat lidi, auta a další předměty i během deště, mlhy, oslňujícího světla nebo v noci.

Aktuálně probíhají testovací jízdy v rámci moskevského tramvajového depa Nikolaje Baumana. Během následujících dvou měsíců zahájí autonomní tramvaj zkušební jízdy na lince číslo 17 mezi Ostankinem a Medvedkovem. Zpočátku bude na 11 kilometrů dlouhé trase jezdit bez cestujících a na její bezpečný provoz bude dohlížet řidič, sedící v kabině.

Zpočátku s řidičem, později bez něj

Cílem je otestovat chování dopravního prostředku v podmínkách rušné moskevské dopravy. Tramvaj bude schopná automaticky brzdit, pokud zjistí překážku ve směru její jízdy, a zpomalit v nebezpečném úseku nebo při zhoršení povětrnostních podmínek.

„V první etapě bude chytrý řídící systém plnit funkci asistenta řidiče v nebezpečných situacích, pokud na ně nezareaguje správně.“ říká prezidentka Cognitive Technologies Olga Uskova. V následujících etapách se role přehodí a řidič bude dohlížet na funkce stroje.

Pokud veškeré testy proběhnou bez problémů, pak by v letech 2021 až 2022 mohla bezpilotní tramvaj začít přepravovat cestující bez přítomnosti řidiče. Zde ale bude zásadní otázkou, zda se do té doby povede přijmout legislativu pro autonomní dopravní prostředky, která v současnosti chybí.

Diskuze (5) Další článek: Populární elektrokoloběžku Xiaomi lze hacknout. Na dálku můžete zapnout brzdy i akceleraci

Témata článku: Technika, Umělá inteligence, Doprava, Budoucnost, Autonomní vůz, Vlaky, Rusko, Autonomie, Tramvaj, Chytrá tramvaj, Paříž, MOS, Kolej, Nikola, Moskva, Řidič, Strojvedoucí, Dopravní prostředky, Jízda



40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Cetin začne pomalu rušit xDSL ve prospěch optiky. Trend míří i do Česka
Lukáš Václavík
VDSLOptické kabelyCETINPřipojení k internetu
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Marek Čech
Recenze filmů