Bezpečnost | Autonomní vůz

Autonomní auta dokážou zabránit jedné třetině nehod, tvrdí studie. Je to málo, nebo hodně?

Hlavním benefitem autonomních vozidel není ani tak pohodlí řidiče, ale především snaha o vyšší bezpečnost jízdy. Bylo by ale bláhové předpokládat, že si samořídící auta poradí s jakoukoli situací, ve které se ocitnou. Nedávno publikovaná studie tvrdí, že stávající autonomní technologie řízení dokážou zabránit 34 % nehod způsobených chybou řidiče.

Za studií stojí institut Insurance Institute for Highway Safety’s Highway Loss Data Institute (IIHS-HLDI), zpracovávající data pro pojišťovny. Vycházel přitom z informací o pěti tisících nehodách, které vyšetřovala policie, u nichž bylo odtaženo alespoň jedno vozidlo a na místo byla přivolána záchranka. Data nejprve roztřídili do pěti skupin podle jejich příčiny.

Kdy jsou autonomní auta lepší než řidiči?

Ve prospěch samořídících vozidel hovoří celá řada faktorů. Například se nenechají rozptylovat spolujezdcem, lépe si poradí s horším počasím, neberou drogy ani nepijí alkohol. V uvedeném vzorku pěti tisíc případů činily nehody, způsobené omezeným vnímáním nebo jinou neschopností 24, respektive 10 %. To jsou problémy, kterými autonomní auta z pochopitelných důvodů netrpí.

40 % nehod bylo způsobeno chybnými rozhodnutími řidiče – jednalo se například o překročení rychlosti, otáčení v místech, kde je to zakázané, či další úmyslné akce řidičů, které vedly k nešťastným následkům. IIHS konstatuje, že „Chyby řidičů hrají roli prakticky ve všech haváriích.“ Ve více než devíti z deseti případů je právě řidičská chyba posledním článkem v řetězci událostí vedoucích k nehodě.

Největší problém současných samořídících aut spočívá v tom, že jezdí až příliš podobně jako lidé. „Je pravděpodobné, že plně autonomní auta budou nakonec identifikovat nebezpečí lépe než lidé, ale zjistili jsme, že to samo o sobě nezabrání vážné havárii,“ uvedla viceprezidentka IIHS pro výzkum a spoluautorka studie Jessica Cicchino.

Do 100 % ještě něco chybí

Analýza tedy naznačuje, že asi třetina nehod byla důsledkem chyb, které by automatizovaná vozidla neudělala, protože na rozdíl od řidičů nemají ovlivnitelné vnímání. Aby dokázala eliminovat zbývající dvě třetiny, musela by být specificky naprogramována, aby upřednostňovala bezpečnost před rychlostí a pohodlím.

Zpráva uvádí jako negativní příklad nehodu autonomního vozu Uberu, který srazil a usmrtil 49letou Elaine Herzberg, jež ve špatně osvětleném místě s kolem přecházela vozovku. Systémy auta opakovaně chybně vyhodnotily, o jaký objekt se jedná a na základě toho mylně usuzovaly, že mu nezkříží dráhu.

Dalším bodem, kde mohou samořídící auta zvýšit bezpečnost, je omezení úmyslných rozhodnutí řidičů – například překročení nejvyšší povolené rychlosti. Systémy by tedy měly při rozhodování mezi požadavkem řidiče a dalšími faktory (např. dopravními značkami či situací na místě) rozhodnout ve prospěch vyšší bezpečnosti.

Opatrnost na prvním místě

Autonomní vozidla se také budou muset řídit nejen dopravními předpisy, ale měla by se přizpůsobit dalším podmínkám silničního provozu a implementovat jízdní strategie, které zohledňují nejistotu ohledně toho, co udělají ostatní účastníci silničního provozu. Měla by například jezdit pomaleji v oblastech, kde se vyskytují chodci či za podmínek snížené viditelnosti.

„Naše analýza ukazuje, že pro konstruktéry bude rozhodující upřednostnit bezpečnost před preferencemi řidiče, pokud mají autonomní vozidla splnit svůj slib, že budou bezpečnější než lidští řidiči,“ konstatuje v závěru vedoucí studie Alexandra Mueller.

Diskuze (65) Další článek: Unikly fotografie prototypu GeForce RTX 3080. Fanoušek okamžitě vytvořil renderované obrázky

Témata článku: Technika, Doprava, Bezpečnost, Výzkum, Automobily, Policie, Autonomní vůz, Vozidlo, Vysoká bezpečnost, Autonomní vozidlo, Studie, Nehoda, Elaine Herzberg, Řidič, Auto


Určitě si přečtěte

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 1

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

** Jarní aktualizace Desítek přináší dost novinek, jsou ale spíš menší ** Zlepšují se stabilita, rychlost i komfort ovládání ** Revoluce ve Windows 10 teprve přijde

Vladislav Kluska | 93

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

** Test MacBooku Air v provedení pro rok 2020 ** Cenově dostupný notebook překvapí výkonem ** Výborné je celkové zpracování a klávesnice

Martin Miksa | 43

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

** Flightradar24 zobrazuje polohu letadel v reálném čase ** Když mu pomůžete sbírat data, dostanete nejvyšší paušál zdarma ** Jak to vlastně celé funguje a co je k tomu potřeba?

Jakub Čížek | 30