Doprava | Autonomní vůz

Autonomní kamion Plus.ai úspěšně dovezl náklad másla napříč celými Spojenými státy

Autonomní kamion úspěšně dokončil tři dny trvající cestu, během které vezl 18 tun másla napříč Spojenými státy. Jeho jízda je považována za první nákladní přepravu zboží realizovanou pomocí samořídícího nákladního vozu v běžném provozu. Aktualitu přinesl web Interesting Engineering.

Prvenství náleží startupu Plus.ai, který vypravil svůj autonomní náklaďák z kalifornského města Tulare na západním pobřeží USA. Jeho cílem bylo město Quakertown, nacházející se v Pensylvánii nedaleko východního pobřeží. Celá trasa byla dlouhá 4506 kilometrů a vozidlo ji urazilo za necelé tři dny.

Kamion bez řidiče? Ne tak úplně!

K zajištění bezpečné jízdy byla přijata všechna nezbytná bezpečnostní opatření. Kabina tahače tak nezůstala prázdná – během cesty v ní seděl záložní řidič a technik, jejichž úkolem bylo dohlížet na chování stroje a v případě potřeby zasáhnout či převzít řízení.

„Chtěli jsme demonstrovat bezpečnost, spolehlivost a vyspělost všech našich systémů,“ uvedl Shawn Kerrigan, spoluzakladatel a provozní ředitel Plus.ai v rozhovoru pro deník The Mercury News. Firma také publikovala video, ve kterém je vidět několik záběrů z jízdy, během níž řidič nedrží ruce na volantu.

K orientaci v prostoru používá tahač sadu kamer, radar a lidar – díky nim úspěšně zvládl celou řadu terénních i povětrnostních podmínek, včetně deště, sněžení a snížené viditelnosti. Kamion se po amerických silnicích pohyboval těsně před Díkuvzdáním a většinou jezdil v autonomním režimu. Dle Kerrigana nedošlo k situaci, kdy by posádka musela vozidlo zastavit.

A kamioňáci nebudou mít co jíst?

Plus.ai údajně testuje svůj autonomní tahač od počátku roku prakticky každý týden, nicméně tato jízda byla první, kterou se rozhodla prezentovat veřejně. Otázkou je, jak dlouho potrvá, než se po silnicích budou pohybovat samořídící nákladní vozy. Kerrigan je přesvědčen, že se dočkáme během několika mála let.

V cestě autonomním kamionům nyní stojí především legislativa, která se v jednotlivých státech liší. Na svou příležitost čeká i řada dalších firem – například Starsky Robotics již testuje svůj tahač na silnicích na Floridě, nicméně v tomto případě je vůz řízen na dálku.


Tip: Přečtěte si články, ve kterých redaktoři našich technických webů radí, jaké jsou aktuálně nejlepší produkty v různých kategoriích. Mobily, počítače, televizory, sluchátka, fotoaparáty...

Diskuze (33) Další článek: ELONOVINKY: Tesla v Číně prodává auta z tamní Gigafactory. Zároveň chystá továrnu v Německu

Témata článku: Technika, Doprava, USA, Automobily, Autonomní vůz, Nákladní vůz, Pensylvánie, Máslo, Interesting Engineering, Plus, Tahač, The Mercury News, Red NAS, Jízda, Florida, Řidič, Kamión


Určitě si přečtěte

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 9

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

** V roce 2021 začneme platit DPH i u laciného zboží z asijských e-shopů ** Daň ale budeme většinou platit už na e-shopech ** Nemusíte se bát zdlouhavého a drahého celního řízení

Jakub Čížek | 74

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Karel Kilián | 75