Autonomní kamion úspěšně dokončil tři dny trvající cestu, během které vezl 18 tun másla napříč Spojenými státy. Jeho jízda je považována za první nákladní přepravu zboží realizovanou pomocí samořídícího nákladního vozu v běžném provozu. Aktualitu přinesl web Interesting Engineering.

Autonomní kamion úspěšně dokončil tři dny trvající cestu, během které vezl 18 tun másla napříč Spojenými státy. Jeho jízda je považována za první nákladní přepravu zboží realizovanou pomocí samořídícího nákladního vozu v běžném provozu. Aktualitu přinesl web Interesting Engineering.

Prvenství náleží startupu Plus.ai, který vypravil svůj autonomní náklaďák z kalifornského města Tulare na západním pobřeží USA. Jeho cílem bylo město Quakertown, nacházející se v Pensylvánii nedaleko východního pobřeží. Celá trasa byla dlouhá 4506 kilometrů a vozidlo ji urazilo za necelé tři dny.

Prvenství náleží startupu Plus.ai, který vypravil svůj autonomní náklaďák z kalifornského města Tulare na západním pobřeží USA. Jeho cílem bylo město Quakertown, nacházející se v Pensylvánii nedaleko východního pobřeží. Celá trasa byla dlouhá 4506 kilometrů a vozidlo ji urazilo za necelé tři dny.

K zajištění bezpečné jízdy byla přijata všechna nezbytná bezpečnostní opatření. Kabina tahače tak nezůstala prázdná – během cesty v ní seděli záložní řidič a technik, jejichž úkolem bylo dohlížet na chování stroje a v případě potřeby zasáhnout či převzít řízení.

K zajištění bezpečné jízdy byla přijata všechna nezbytná bezpečnostní opatření. Kabina tahače tak nezůstala prázdná – během cesty v ní seděli záložní řidič a technik, jejichž úkolem bylo dohlížet na chování stroje a v případě potřeby zasáhnout či převzít řízení.

„Chtěli jsme demonstrovat bezpečnost, spolehlivost a vyspělost všech našich systémů,“ uvedl Shawn Kerrigan, spoluzakladatel a provozní ředitel Plus.ai v rozhovoru pro deníku The Mercury News. Firma také publikovala video, ve kterém je vidět několik záběrů z jízdy, během které řidič nedrží ruce na volantu.

„Chtěli jsme demonstrovat bezpečnost, spolehlivost a vyspělost všech našich systémů,“ uvedl Shawn Kerrigan, spoluzakladatel a provozní ředitel Plus.ai v rozhovoru pro deníku The Mercury News. Firma také publikovala video, ve kterém je vidět několik záběrů z jízdy, během které řidič nedrží ruce na volantu.

K orientaci v prostoru používá tahač sadu kamer, radar a lidar – díky nim úspěšně zvládl celou řadu terénních i povětrnostních podmínek, včetně deště, sněžení a snížené viditelnosti. Kamion se po amerických silnicích pohyboval těsně před Díkuvzdáním a většinou jezdil v autonomním režimu. Dle Kerrigana nedošlo k situaci, kdy by posádka musela vozidlo zastavit.

K orientaci v prostoru používá tahač sadu kamer, radar a lidar – díky nim úspěšně zvládl celou řadu terénních i povětrnostních podmínek, včetně deště, sněžení a snížené viditelnosti. Kamion se po amerických silnicích pohyboval těsně před Díkuvzdáním a většinou jezdil v autonomním režimu. Dle Kerrigana nedošlo k situaci, kdy by posádka musela vozidlo zastavit.

Plus.ai údajně testuje svůj autonomní tahač od počátku roku prakticky každý týden, nicméně tato jízda byla první, kterou se rozhodla prezentovat veřejně. Otázkou je, jak dlouho potrvá, než se po silnicích budou pohybovat samořídící nákladní vozy. Kerrigan je přesvědčen, že se dočkáme během několika mála let.

Plus.ai údajně testuje svůj autonomní tahač od počátku roku prakticky každý týden, nicméně tato jízda byla první, kterou se rozhodla prezentovat veřejně. Otázkou je, jak dlouho potrvá, než se po silnicích budou pohybovat samořídící nákladní vozy. Kerrigan je přesvědčen, že se dočkáme během několika mála let.

V cestě autonomním kamionům nyní stojí především legislativa, která se v jednotlivých státech liší. Na svou příležitost ale čeká i řada dalších firem – například Starsky Robotics již testuje svůj tahač na silnicích na Floridě, nicméně v tomto případě je vůz řízen na dálku.

V cestě autonomním kamionům nyní stojí především legislativa, která se v jednotlivých státech liší. Na svou příležitost ale čeká i řada dalších firem – například Starsky Robotics již testuje svůj tahač na silnicích na Floridě, nicméně v tomto případě je vůz řízen na dálku.

Zajímavý je také elektrický kamion, který před časem představila Tesla.

Zajímavý je také elektrický kamion, který před časem představila Tesla.

Tesla Semi je kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Tesla Semi je kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Je to klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Je to klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Funkční a provozní parametry kamionu lze kontrolovat skrze mobilní aplikaci. 

Funkční a provozní parametry kamionu lze kontrolovat skrze mobilní aplikaci. 

Tesla Semi

Tesla Semi

Prvenství náleží startupu Plus.ai, který vypravil svůj autonomní náklaďák z kalifornského města Tulare na západním pobřeží USA. Jeho cílem bylo město Quakertown, nacházející se v Pensylvánii nedaleko východního pobřeží. Celá trasa byla dlouhá 4506 kilometrů a vozidlo ji urazilo za necelé tři dny.
K zajištění bezpečné jízdy byla přijata všechna nezbytná bezpečnostní opatření. Kabina tahače tak nezůstala prázdná – během cesty v ní seděli záložní řidič a technik, jejichž úkolem bylo dohlížet na chování stroje a v případě potřeby zasáhnout či převzít řízení.
„Chtěli jsme demonstrovat bezpečnost, spolehlivost a vyspělost všech našich systémů,“ uvedl Shawn Kerrigan, spoluzakladatel a provozní ředitel Plus.ai v rozhovoru pro deníku The Mercury News. Firma také publikovala video, ve kterém je vidět několik záběrů z jízdy, během které řidič nedrží ruce na volantu.
K orientaci v prostoru používá tahač sadu kamer, radar a lidar – díky nim úspěšně zvládl celou řadu terénních i povětrnostních podmínek, včetně deště, sněžení a snížené viditelnosti. Kamion se po amerických silnicích pohyboval těsně před Díkuvzdáním a většinou jezdil v autonomním režimu. Dle Kerrigana nedošlo k situaci, kdy by posádka musela vozidlo zastavit.
24
Fotogalerie

Autonomní kamion Plus.ai úspěšně dovezl náklad másla napříč celými Spojenými státy

Autonomní kamion úspěšně dokončil tři dny trvající cestu, během které vezl 18 tun másla napříč Spojenými státy. Jeho jízda je považována za první nákladní přepravu zboží realizovanou pomocí samořídícího nákladního vozu v běžném provozu. Aktualitu přinesl web Interesting Engineering.

Prvenství náleží startupu Plus.ai, který vypravil svůj autonomní náklaďák z kalifornského města Tulare na západním pobřeží USA. Jeho cílem bylo město Quakertown, nacházející se v Pensylvánii nedaleko východního pobřeží. Celá trasa byla dlouhá 4506 kilometrů a vozidlo ji urazilo za necelé tři dny.

Kamion bez řidiče? Ne tak úplně!

K zajištění bezpečné jízdy byla přijata všechna nezbytná bezpečnostní opatření. Kabina tahače tak nezůstala prázdná – během cesty v ní seděl záložní řidič a technik, jejichž úkolem bylo dohlížet na chování stroje a v případě potřeby zasáhnout či převzít řízení.

„Chtěli jsme demonstrovat bezpečnost, spolehlivost a vyspělost všech našich systémů,“ uvedl Shawn Kerrigan, spoluzakladatel a provozní ředitel Plus.ai v rozhovoru pro deník The Mercury News. Firma také publikovala video, ve kterém je vidět několik záběrů z jízdy, během níž řidič nedrží ruce na volantu.

K orientaci v prostoru používá tahač sadu kamer, radar a lidar – díky nim úspěšně zvládl celou řadu terénních i povětrnostních podmínek, včetně deště, sněžení a snížené viditelnosti. Kamion se po amerických silnicích pohyboval těsně před Díkuvzdáním a většinou jezdil v autonomním režimu. Dle Kerrigana nedošlo k situaci, kdy by posádka musela vozidlo zastavit.

A kamioňáci nebudou mít co jíst?

Plus.ai údajně testuje svůj autonomní tahač od počátku roku prakticky každý týden, nicméně tato jízda byla první, kterou se rozhodla prezentovat veřejně. Otázkou je, jak dlouho potrvá, než se po silnicích budou pohybovat samořídící nákladní vozy. Kerrigan je přesvědčen, že se dočkáme během několika mála let.

V cestě autonomním kamionům nyní stojí především legislativa, která se v jednotlivých státech liší. Na svou příležitost čeká i řada dalších firem – například Starsky Robotics již testuje svůj tahač na silnicích na Floridě, nicméně v tomto případě je vůz řízen na dálku.


Tip: Přečtěte si články, ve kterých redaktoři našich technických webů radí, jaké jsou aktuálně nejlepší produkty v různých kategoriích. Mobily, počítače, televizory, sluchátka, fotoaparáty...

Určitě si přečtěte

Články odjinud