Autonomního řízení má být dalším krokem k urychlení silniční přepravy. Společnost TuSimple, která takovou technologii vyvíjí pro kamiony, otestovala svůj systém na trase dlouhé 1 529 km z Arizony do Oklahomy. Tahač bez řidiče ji zvládl za 14 hodin a 6 minut, přitom běžnému řidiči trvá okolo 24 hodin.
Kde se vzala tak velká výhoda? Spočívá především v tom, že robot nemusí dodržovat pauzy předepsané člověku. Konkrétně v USA může řidič z každých 14 hodin na cestách strávit jen 11 hodin řízením. Mezi směnami je další a ještě delší přestávka.
Systém autonomního řízení vůz ovládal zcela samostatně na 80 % cesty. Vyvinutý byl zejména pro jízdu na dálnicích, ale při testu spolehlivě zvládal i silnice nižších tříd. Řidič přebíral kontrolu jen v zastavěných oblastech, na začátku a na konci trasy.
Výrazné zkrácení času by znamenalo podstatnou výhodu pro firmy, které přepravují čerstvé zboží. Už úspora 10 hodin na trase dlouhé přes 1500 kilometrů je působivá, vývojáři systému počítají s využitím na ještě delších trasách, kde výhoda dále poroste. Zákazníci dostanou zboží čerstvější a přepravcům odpadnou starosti se ztrátami za zboží, které se cestou zkazí.
Řidiči nebudou mít na chleba! …až se dořeší legislativa
Jak jsme u podobných systémů zvyklí, k nasazení do praxe chybí „detail“. Vyřešit směny řidiče, který na provoz dohlíží z kabiny. Systém TuSimple je označován jako autonomní řízení na 4. úrovni, u kterého musí být řidič stále schopen převzít kontrolu – zejména mimo vybrané úseky.
Vývojáři systému přitom ani nezmínili, kolikrát musel řidič během dálkového testu nečekaně zasáhnout a zda s jeho přítomností počítají i do budoucna.
Sluší se ovšem zmínit, že TuSimple není v oboru systémů autonomního řízení pro dálkovou dopravu žádným začátečníkem – ba naopak. Jejich systém se údajně řadí mezi nejsofistikovanější a do budoucna mají velké plány. Ještě předtím však budou muset dořešit vývoj a zřejmě i starosti řidičů dálkové dopravy, kteří se obávají, že kvůli podobným systémům časem přijdou o práci.