Doprava nákladů kontejnerovými loděmi je jednou z páteří globálního pohybu produktů a zboží. Na jedné straně je relativně levná, na straně druhé je často kritizována za negativní dopad na životní prostředí. Norská firma Yara International ukázala, jak by mohla vypadat budoucnost v tomto segmentu.

Doprava nákladů kontejnerovými loděmi je jednou z páteří globálního pohybu produktů a zboží. Na jedné straně je relativně levná, na straně druhé je často kritizována za negativní dopad na životní prostředí. Norská firma Yara International ukázala, jak by mohla vypadat budoucnost v tomto segmentu.

Hned v úvodu je na místě podotknout, že Yara je primárně chemická firma, zabývající se výrobou hnojiv. Představení nákladní lodě s elektrickým pohonem je proto tak trochu překvapením. Plavidlo má nabídnout autonomní režim, ve kterém je schopné cestovat do místa určení zcela bez posádky.

Hned v úvodu je na místě podotknout, že Yara je primárně chemická firma, zabývající se výrobou hnojiv. Představení nákladní lodě s elektrickým pohonem je proto tak trochu překvapením. Plavidlo má nabídnout autonomní režim, ve kterém je schopné cestovat do místa určení zcela bez posádky.

Podle odhadů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se doprava podílí na celosvětových emisích uhlíku 27 procenty. Z toho zhruba 80 % produkuje silniční doprava, ve které dominuje pohon fosilními palivy. Ačkoli u osobních automobilů a letecké dopravy bylo ve snaze o snižování znečištění dosaženo významných pokroků, vodní doprava v tomto směru značně zaostává.

Podle odhadů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se doprava podílí na celosvětových emisích uhlíku 27 procenty. Z toho zhruba 80 % produkuje silniční doprava, ve které dominuje pohon fosilními palivy. Ačkoli u osobních automobilů a letecké dopravy bylo ve snaze o snižování znečištění dosaženo významných pokroků, vodní doprava v tomto směru značně zaostává.

Yara International plánovala přechod na elektrickou nákladní loď již v roce 2017. Podepsala smlouvu se společností Kongsberg, která dodává technologické systémy a řešení v námořní oblasti. Rok předtím umožnila norská vláda v rámci svých vod testování autonomních lodí. Podle původních plánů měla loď vyplout v roce 2020, nicméně kvůli pandemii nabral celý projekt zpoždění.

Yara International plánovala přechod na elektrickou nákladní loď již v roce 2017. Podepsala smlouvu se společností Kongsberg, která dodává technologické systémy a řešení v námořní oblasti. Rok předtím umožnila norská vláda v rámci svých vod testování autonomních lodí. Podle původních plánů měla loď vyplout v roce 2020, nicméně kvůli pandemii nabral celý projekt zpoždění.

Loď Yara Birkeland je poháněna baterií o kapacitě 7 MWh a očekává se, že bude plout maximální rychlostí 13 uzlů (cca 24 km/h). Na své palubě dokáže přepravovat 103 nákladních kontejnerů standardní velikosti. Bude se nabíjet v přístavu, poté se přesune na místo pro nakládku kontejnerů a následně nabere kurz do svého cíle, Breviku na jižním pobřeží Norska.

Loď Yara Birkeland je poháněna baterií o kapacitě 7 MWh a očekává se, že bude plout maximální rychlostí 13 uzlů (cca 24 km/h). Na své palubě dokáže přepravovat 103 nákladních kontejnerů standardní velikosti. Bude se nabíjet v přístavu, poté se přesune na místo pro nakládku kontejnerů a následně nabere kurz do svého cíle, Breviku na jižním pobřeží Norska.

Na palubě lodě nebude žádná posádka – celá cesta bude monitorována prostřednictvím tří řídicích center na pevnině. K nakládce kontejnerů bude zpočátku stále nezbytný personál, nicméně později chce firma eliminovat lidský faktor i v této oblasti. V budoucnosti mají nakládky a vykládky probíhat samočinně, proto Yara pracuje na výrobě autonomních jeřábů a vozidel pro přepravu kontejnerů.

Na palubě lodě nebude žádná posádka – celá cesta bude monitorována prostřednictvím tří řídicích center na pevnině. K nakládce kontejnerů bude zpočátku stále nezbytný personál, nicméně později chce firma eliminovat lidský faktor i v této oblasti. V budoucnosti mají nakládky a vykládky probíhat samočinně, proto Yara pracuje na výrobě autonomních jeřábů a vozidel pro přepravu kontejnerů.

Kapacita baterií by měla loď Yara Birkeland zařadit na žebříček pěti elektrických lodí s nejvyšší kapacitou. Důležitější však je fakt, že většina elektrické energie se v Norsku vyrábí ve vodních elektrárnách, takže tento typ pohonu pomůže snížit emise oxidu uhličitého.

Kapacita baterií by měla loď Yara Birkeland zařadit na žebříček pěti elektrických lodí s nejvyšší kapacitou. Důležitější však je fakt, že většina elektrické energie se v Norsku vyrábí ve vodních elektrárnách, takže tento typ pohonu pomůže snížit emise oxidu uhličitého.

Firma odhaduje, že tato změna ročně odbourá 40 000 jízd kamionů a sníží emise uhlíku a oxidu dusného spolu s hlukem a prachem, které nyní produkují její nákladní auta. Zajímavá je i ekonomická stránka, neboť odpadnou mzdové náklady za řidiče. První zkušební plavba by se měla uskutečnit do konce tohoto roku.

Firma odhaduje, že tato změna ročně odbourá 40 000 jízd kamionů a sníží emise uhlíku a oxidu dusného spolu s hlukem a prachem, které nyní produkují její nákladní auta. Zajímavá je i ekonomická stránka, neboť odpadnou mzdové náklady za řidiče. První zkušební plavba by se měla uskutečnit do konce tohoto roku.

Budoucnost lodní dopravy: autonomní nákladní loď jezdí na elektřinu a nepotřebuje posádku

Budoucnost lodní dopravy: autonomní nákladní loď jezdí na elektřinu a nepotřebuje posádku

Hned v úvodu je na místě podotknout, že Yara je primárně chemická firma, zabývající se výrobou hnojiv. Představení nákladní lodě s elektrickým pohonem je proto tak trochu překvapením. Plavidlo má nabídnout autonomní režim, ve kterém je schopné cestovat do místa určení zcela bez posádky.
Podle odhadů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se doprava podílí na celosvětových emisích uhlíku 27 procenty. Z toho zhruba 80 % produkuje silniční doprava, ve které dominuje pohon fosilními palivy. Ačkoli u osobních automobilů a letecké dopravy bylo ve snaze o snižování znečištění dosaženo významných pokroků, vodní doprava v tomto směru značně zaostává.
Yara International plánovala přechod na elektrickou nákladní loď již v roce 2017. Podepsala smlouvu se společností Kongsberg, která dodává technologické systémy a řešení v námořní oblasti. Rok předtím umožnila norská vláda v rámci svých vod testování autonomních lodí. Podle původních plánů měla loď vyplout v roce 2020, nicméně kvůli pandemii nabral celý projekt zpoždění.
Loď Yara Birkeland je poháněna baterií o kapacitě 7 MWh a očekává se, že bude plout maximální rychlostí 13 uzlů (cca 24 km/h). Na své palubě dokáže přepravovat 103 nákladních kontejnerů standardní velikosti. Bude se nabíjet v přístavu, poté se přesune na místo pro nakládku kontejnerů a následně nabere kurz do svého cíle, Breviku na jižním pobřeží Norska.
9
Fotogalerie

Autonomní nákladní loď jezdí na elektřinu a nepotřebuje posádku. To by mohla být budoucnost lodní dopravy

  • Norové připravuji autonomní elektrickou loď
  • Chemičce ušetří 40 000 jízd kamionů ročně
  • Zvládne plout bez posádky a bez emisí

Doprava nákladů kontejnerovými loděmi je jednou z páteří globálního pohybu produktů a zboží. Na jedné straně je relativně levná, na straně druhé je často kritizována za negativní dopad na životní prostředí. Norská firma Yara International ukázala, jak by mohla vypadat budoucnost v tomto segmentu.

Hned v úvodu je na místě podotknout, že Yara je primárně chemická firma, zabývající se výrobou hnojiv. Představení nákladní lodě s elektrickým pohonem je proto tak trochu překvapením. Plavidlo má nabídnout autonomní režim, ve kterém je schopné cestovat do místa určení zcela bez posádky.

Elektrický pohon bez emisí

Podle odhadů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se doprava podílí na celosvětových emisích uhlíku 27 procenty. Z toho zhruba 80 % produkuje silniční doprava, ve které dominuje pohon fosilními palivy. Ačkoli u osobních automobilů a letecké dopravy bylo ve snaze o snižování znečištění dosaženo významných pokroků, vodní doprava v tomto směru značně zaostává.

Yara International plánovala přechod na elektrickou nákladní loď již v roce 2017. Podepsala smlouvu se společností Kongsberg, která dodává technologické systémy a řešení v námořní oblasti. Rok předtím umožnila norská vláda v rámci svých vod testování autonomních lodí. Podle původních plánů měla loď vyplout v roce 2020, nicméně kvůli pandemii nabral celý projekt zpoždění.

Loď Yara Birkeland je poháněna baterií o kapacitě 7 MWh a očekává se, že bude plout maximální rychlostí 13 uzlů (cca 24 km/h). Na své palubě dokáže přepravovat 103 nákladních kontejnerů standardní velikosti. Bude se nabíjet v přístavu, poté se přesune na místo pro nakládku kontejnerů a následně nabere kurz do svého cíle, Breviku na jižním pobřeží Norska.

Autonomní plavba bez posádky

Na palubě lodě nebude žádná posádka – celá cesta bude monitorována prostřednictvím tří řídicích center na pevnině. K nakládce kontejnerů bude zpočátku stále nezbytný personál, nicméně později chce firma eliminovat lidský faktor i v této oblasti. V budoucnosti mají nakládky a vykládky probíhat samočinně, proto Yara pracuje na výrobě autonomních jeřábů a vozidel pro přepravu kontejnerů.

Kapacita baterií by měla loď Yara Birkeland zařadit na žebříček pěti elektrických lodí s nejvyšší kapacitou. Důležitější však je fakt, že většina elektrické energie se v Norsku vyrábí ve vodních elektrárnách, takže tento typ pohonu pomůže snížit emise oxidu uhličitého.

Firma odhaduje, že tato změna ročně odbourá 40 000 jízd kamionů a sníží emise uhlíku a oxidu dusného spolu s hlukem a prachem, které nyní produkují její nákladní auta. Zajímavá je i ekonomická stránka, neboť odpadnou mzdové náklady za řidiče. První zkušební plavba by se měla uskutečnit do konce tohoto roku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud