Už i do Česka dorazilo autonomní řízení – na vybraných úsecích dálnic, zatím s jediným elektromobilem a řidič stále musí sledovat provoz.
Jde o Ford BlueCruise, systém autonomního řízení 2. úrovně s charakteristikou „ruce dole, oči v pozoru“. Řidič na podporovaných úsecích nemusí držet volant, ale stále musí sledovat provoz a být připraveni převzít řízení. Pozornost řidiče (poloha hlavy, pohled očí i za slunečními brýlemi) hlídá kamera umístěná pod přístrojovou deskou.
Funkci BlueCruise dnes v Evropě Ford nabízí pouze v elektromobilu Mustang Mach-E. Do výbavy vozů na jednotlivých trzích se funkce dostává postupně, v Česku se zatím neobjevila.
Systém ovládá řízení vozu, akceleraci, brzdění a udržuje jízdu v pruhu i bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu, sleduje dopravní značení, značky s omezením rychlosti, to vše od dálničních rychlostí až po úplné zastavení v dopravní zácpě.
Ford obdržel schválení od Evropská komise a rozšiřuje síť úseků BlueZones na 133 000 kilometrů dálnic ve střední a západní Evropě. Ford uvádí, že BlueCruise nyní umožní například podniknout cestu ze Švédska do Itálie, napříč šesti různými zeměmi, ujet téměř 3000 kilometrů a (teoreticky) strávit více jak 25 hodin řízením takzvaně hands-free.
Evropské BlueZones zjistíte v interaktivní mapě. Nechybí ani Česká republika a téměř všechny naše velké dálniční tahy.
Globálně je systémem BlueCruise vybaveno více než 420 000 vozů Ford a Lincoln. Zákazníci najezdili přes 342 milionů hands-free kilometrů během 3,1 milionu hodin jízdy.