Autonomní taxík Waymo zabil při „nevyhnutelné“ nehodě v San Francisku malého psa

Autonomní taxík Waymo zabil při „nevyhnutelné“ nehodě v San Francisku malého psa

Robotaxi společnosti Waymo jedoucí v autonomním režimu v květnu v San Francisku srazilo a usmrtilo malého psa. Ze zprávy o nehodě podané kalifornskému úřadu pro motorová vozidla vyplývá, že se incidentu nedalo vyhnout. O nešťastné události informuje magazín TechCrunch.

Jakákoli kolize autonomního vozidla – i ta, při níž provozovatel nenese žádnou vinu – může vyvolat negativní odezvu. Zejména ve městě, jako je San Francisco, kde již předtím panovalo napětí mezi představiteli města, firmami provozujícími autonomní auta a veřejností.

Pokud jsou technologické schopnosti a příznivé regulační prostředí dvěma nohami solidní stoličky pro komercializaci autonomních aut, vnímání veřejnosti je rozhodující třetí nohou. A samořidící auto, které zabije malého pejska, má potenciál tuto třetí nohu podkopnout.

Sražený a usmrcený pes

Podle zprávy jelo jedno z autonomních vozidel Jaguar I-Pace společnosti Waymo po Toland Street, což je ulice s omezenou rychlostí v blízkosti depa Wayma, když do vozovky nečekaně vběhl pes. Auto v tu chvíli jelo v autonomním režimu, přičemž na místě řidiče seděl lidský operátor.

Operátor sice údajně psa neviděl, nicméně autonomní systém vozidla ano. Podle Wayma se však srážce nedalo vyhnout kvůli řadě faktorů, včetně rychlosti a trajektorie dráhy psa. Zvíře vběhlo před auto zpoza zaparkovaného vozidla, systémy ho sice identifikovaly jako psa, nicméně střetu již nebylo možné zabránit.

V reakci na dotazy ohledně incidentu zaslala firma magazínu TechCrunch následující prohlášení: „Dne 21. května v San Franciscu vběhl před jedno z našich vozidel s přítomným operátorem na místě řidiče malý pes a bohužel došlo ke střetu. Vyšetřování probíhá, nicméně prvotní kontrola potvrdila, že systém správně identifikoval psa, který vyběhl zpoza zaparkovaného vozidla, ale nedokázal zabránit střetu. Majitelce psa vyjadřujeme upřímnou soustrast. Důvěra a bezpečnost komunit, ve kterých se pohybujeme, je pro nás nejdůležitější, a proto se touto událostí z naší strany nadále zabýváme.“

Podle Wayma operátor ani autonomní systém nebrzdili. V obou případech to bylo kvůli „neobvyklé dráze“, kterou se pes vydal „vysokou rychlostí přímo k boku vozidla“. Mluvčí společnosti uvedl, že Waymo rekonstruovalo událost v simulaci podle modelu NIEON a analýza ukázala, že kolize byla v tomto případě nevyhnutelná.

Hrozící nedůvěra v autonomní vozy

Firmě i celému odvětví nyní hrozí zhoršení vnímání v očích veřejnosti, což by mohlo ztížit plány na rozšíření autonomních vozidel. Nedávné studie ukazují, že se vnímání autonomních vozidel zlepšuje, i když pomalu, a hlavně s ohledem na nižší úrovně automatizovaného řízení, jako jsou pokročilé asistenční systémy řidiče.

Podle studie Nadace AAA pro bezpečnost dopravy, která dělala průzkum v letech 2018 až 2020, lidé důvěřují z hlediska prevence nehod pokročilým asistenčním systémům řidiče v nových vozidlech (systémům, které vyžadují, aby byl člověk připraven převzít řízení) více než plně autonomním vozidlům.

Při této příležitosti nelze nevzpomenout na nehodu autonomního vozidla Uberu, které v roce 2018 srazilo a usmrtilo chodkyni. Americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) tehdy zahájil vyšetřování, které ukázalo, že se operátorka za volantem nevěnovala dění na vozovce a místo toho sledovala na mobilním telefonu hudební reality show. Nyní čelí obvinění z usmrcení z nedbalosti.

Určitě si přečtěte

Články odjinud