Americká technologická firma Waymo, patřící do holdingu Alphabet, zveřejnila zprávu, podle které její autonomní vozidla výrazně překonávají lidské řidiče a ve srovnání s nimi způsobují mnohem méně nehod a zranění. Podrobnosti přináší magazín Electrek.
Z dat vyplývá, že samořídící vozidla vykazují o 57 % nižší počet nehod, které byly nahlášeny policii, a o 85% méně nehod, při kterých došlo k jakémukoli fyzickému zranění. Výsledky vycházejí ze 7,14 milionů kilometrů ujetých v autonomním režimu a jsou porovnávány s informacemi o tom, jak často způsobují nehody ve stejné oblasti auta řízená lidskými řidiči.
Autonomní vozidla Waymo řídí výrazně bezpečněji než automobily řízené člověkem
700 tisíc jízd s cestujícími
To znamená, že během 7,14 milionu kilometrů, které Waymo ujelo, došlo odhadem k o sedmnáct méně zraněním a dvacet méně nehodám, které by měly být nahlášené policii ve srovnání s tím, kdyby stejnou vzdálenost ujeli lidští řidiči s referenční mírou nehodovosti.
„Jen v letošním roce Waymo uskutečnilo více než 700 000 jízd s cestujícími z řad veřejnosti a bez lidského řidiče. Tohoto milníku bychom nedosáhli, kdybychom nestavěli bezpečnost do popředí a tvrdě pracujeme na zlepšení měření, transparentnosti a výkonnosti našeho vozového parku.“ uvádí zpráva.
Autonomní automobily Waymo aktuálně jezdí v části San Francisca, Phoenixu a Los Angeles. Nehodovost se v jednotlivých lokalitách lišila, přičemž nejvyšší míra nehod způsobených lidmi byla zaznamenána v San Franciscu, kde připadá 5,55 nehod na jeden milion ujetých kilometrů.
Složitá metodika
Firma vynaložila velké úsilí, aby zjistila, jak přesně by měla být vyhodnocována referenční míra nehodovosti v jednotlivých oblastech, a vydala studii týkající se právě těchto výpočtů. Jednou z korekcí bylo podhodnocování nehod způsobených lidskými řidiči, kdy menší nehody, při nichž nedojde ke zranění, často nejsou hlášeny policii.
„Neexistuje jediný ukazatel, který by vypovídal o bezpečnosti autonomního řízení. Používáme několik různých hodnotících metrik a metod, jejichž cílem je získat ucelený obraz. Jednou z mnoha metrik, které lze použít k vyhodnocování, je počet nehod na kilometr jízdy.“ uvádí Waymo.
Waymo uvedlo, že „naproti tomu společnosti provozující autonomní vozidla hlásí i ty nejmenší nehody, aby prokázaly důvěryhodnost autonomního řízení na veřejných silnicích“. V tomto směru jde možná o rýpnutí do konkurenční firmy Cruise AV, která byla nedávno přistižena při zatajování informací před kalifornskými regulačními orgány.
Důležitý je také typ silnice, protože Waymo jezdí pouze po městských komunikacích, nikoli po dálnicích. Na dálnicích přitom bývá méně nehod než na ulicích ve městech, protože jsou méně složité. Při rozčlenění srovnání podle lokalit údaje ukazují, že u autonomních aut je až desetkrát nižší pravděpodobnost způsobení zranění než u lidských řidičů.
Jak je na tom Tesla?
Waymo již dříve vydalo zprávu, v níž tvrdí, že došlo ke 100% snížení počtu úrazů, nicméně v tomto případě vycházelo z údajů pouze do 1. srpna 2023. Od té doby firma nahlásila americkému Národnímu úřadu pro bezpečnost silničního provozu tři nehody, které zahrnovaly fyzická zranění – po jedné v srpnu, září a listopadu letošního roku. Předchozí zpráva byla vypracována ve spolupráci s pojišťovnou Swiss Re.
Waymo zveřejnilo novou zprávu pouhý den poté, co společnosti LendingTree publikovala výsledky svého zkoumání, které tvrdí, že řidiči Tesly mají nejvyšší nehodovost. To je ve zdánlivém rozporu s údaji, které zveřejnila sama Tesla a které tvrdí, že Autopilot je mnohem bezpečnější než lidští řidiči.
Tesla dříve zveřejňovala údaje o bezpečnosti svého Autopilota čtvrtletně, ale zhruba před rokem s tím přestala. Údaje a metodika, kterou používala, však byly mnohem méně robustní než studie, kterou zveřejnilo Waymo. Obě zprávy je nutné brát s určitou rezervou, protože je zpracovaly a vydaly firmy, které mají zjevnou motivaci prezentovat údaje v co nejlepším světle.