'Ayló'chaxnim. Indiánský kmen dal jméno neobvyklému asteroidu

• Indiánský kmen pojmenoval jeden z asteroidů
  • 'Ayló'chaxnim se jako jediný pohybuje uvnitř oběžné dráhy Venuše

Astronomové před dvěma lety objevili asteroid s unikátní oběžnou dráhou. A unikátní je také jeho název. Zatímco komety se pojmenovávají po objevitelích, u asteroidů (planetek) má objevil právo vybrat si název dle vlastního uvážení. Mezinárodní astronomická unie (IAU) samozřejmě stanovuje určitá omezení, takže třeba planetky Coca Cola či Andrej Babiš vesmírem nepoletují, ale takový Dominik Hašek ano.

Planetku 2020 AV2 objevili astronomové před dvěma lety prostřednictvím přístroje ZTF (Zwicky Transient Facility), který se nachází na slavné observatoři Palomar v Kalifornii.

Vědci se obrátili na místní indiánský kmen Pauma, který obýval právě oblast okolo Palomaru. Během nedávného obřadu udělil kmen planetce název 'Ayló'chaxnim. V utoaztéckém jazyce luiseño to znamená „dívka Venuše“ a čte se to přibližně jako „ajločachtnim“. Pokud chcete slyšet výslovnost přesně, můžete si pustit nahrávku

Astronomové chtěli asteroid původně pojmenovat jako „dcera Venuše", ale v jazyce luiseño šlo o tak dlouhé slovo, že ho IAU odmítla. Spojení s Venuší není náhodné. 'Ayló'chaxnim je prvním a jediným asteroidem, který obíhá okolo Slunce uvnitř dráhy Venuše.  Jeho průměr je asi 1 kilometr.

Dráha asteroidu. Zdroj: Caltech-IPAC/R. Hurt

'Ayló'chaxnim není prvním asteroidem, který místní kmen pojmenoval. V roce 2009 bývalá operátorka teleskopu Jean Mueller spolupracoval s kmenem Pauma na pojmenování tří asteroidů, které objevila na konci 80. a začátkem 90. let. Dostali jména po bozích Luiseño: Tukmit (Otec nebe), Tomaiyowit (Matka Země) a Kwiila (Černý dub).

Váš názor Další článek: Jak dobře vybrat 3D tiskárnu. Levné nekupujte. A nečekejte, že se vám při tisku bude hned dařit

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Venuše, Oběžná dráha, ZTF, Andrej Babiš, Hurt, Asteroid, Planetka, Palomar, IAU, Coca Cola, Kalifornie, Zwick Transient Facility, Kmen, Název

Přehledně: Ceny drahých grafik v Česku výrazně padají, hlavní důvody teprve přijdou

** Ceny karet se začínají přibližovat těm stanoveným AMD a Nvidií ** V nižších třídách se už vyplatí grafiky koupit ** U high-endu je ale rozumnější chvíli počkat na novou generaci

Cenový přehled
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika
Recenze reMarkable 2. Geniální zápisník, úžasná technologie a e-ink rychlejší než iPad

** Hybrid tabletu a čtečky je špičkovým kusem hardwaru. ** Výrazně se omezuje na použití jako zápisníku a čtení. ** Ani u tohoto typu zařízení se nevyhneme předplatnému.

reMarkableE-inkTesty
Jak dobře vybrat router. Potřebujete Wi-Fi 6, co nejvíc antén a fyzických portů

** Wi-Fi router je zařízení, přes které se připojíte k bezdrátové síti Wi-Fi a k internetu ** Poradíme, jak Wi-Fi router vybrat, na co myslet a čemu se vyhnout ** Doporučíme konkrétní osvědčené routery

Jak vybratRouter
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil uměle rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

DJI Mini 3 Pro: Tohle by mohl být nejlepší rekreační dron pro letošní léto

** DJI představilo třetí generaci svých nejmenších dronů Mini ** A pozor, už to není žádné ořezovátko. Konečně dorazil autopilot ** Také ale výrazně poskočila cena

DJIDrony
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika