'Ayló'chaxnim. Indiánský kmen dal jméno neobvyklému asteroidu

• Indiánský kmen pojmenoval jeden z asteroidů
  • 'Ayló'chaxnim se jako jediný pohybuje uvnitř oběžné dráhy Venuše

Astronomové před dvěma lety objevili asteroid s unikátní oběžnou dráhou. A unikátní je také jeho název. Zatímco komety se pojmenovávají po objevitelích, u asteroidů (planetek) má objevil právo vybrat si název dle vlastního uvážení. Mezinárodní astronomická unie (IAU) samozřejmě stanovuje určitá omezení, takže třeba planetky Coca Cola či Andrej Babiš vesmírem nepoletují, ale takový Dominik Hašek ano.

Planetku 2020 AV2 objevili astronomové před dvěma lety prostřednictvím přístroje ZTF (Zwicky Transient Facility), který se nachází na slavné observatoři Palomar v Kalifornii.

Vědci se obrátili na místní indiánský kmen Pauma, který obýval právě oblast okolo Palomaru. Během nedávného obřadu udělil kmen planetce název 'Ayló'chaxnim. V utoaztéckém jazyce luiseño to znamená „dívka Venuše“ a čte se to přibližně jako „ajločachtnim“. Pokud chcete slyšet výslovnost přesně, můžete si pustit nahrávku

Astronomové chtěli asteroid původně pojmenovat jako „dcera Venuše", ale v jazyce luiseño šlo o tak dlouhé slovo, že ho IAU odmítla. Spojení s Venuší není náhodné. 'Ayló'chaxnim je prvním a jediným asteroidem, který obíhá okolo Slunce uvnitř dráhy Venuše.  Jeho průměr je asi 1 kilometr.

Dráha asteroidu. Zdroj: Caltech-IPAC/R. Hurt

'Ayló'chaxnim není prvním asteroidem, který místní kmen pojmenoval. V roce 2009 bývalá operátorka teleskopu Jean Mueller spolupracoval s kmenem Pauma na pojmenování tří asteroidů, které objevila na konci 80. a začátkem 90. let. Dostali jména po bozích Luiseño: Tukmit (Otec nebe), Tomaiyowit (Matka Země) a Kwiila (Černý dub).

Váš názor Další článek: Jak dobře vybrat 3D tiskárnu. Levné nekupujte. A nečekejte, že se vám při tisku bude hned dařit

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Venuše, Hurt, Coca Cola, Palomar, Asteroid, Oběžná dráha, Kalifornie, Název, Zwick Transient Facility, IAU, Andrej Babiš, Planetka, ZTF, Kmen

Skenujte telefonem. Podívejte se, co všechno umí bezplatná aplikace Microsoft Lens

Aplikací pro skenování dokumentů je celá řada, nicméně Lens od Microsoftu těží z napojení na OneDrive nebo možností přímého exportu do Wordu.

NávodyMobilní aplikaceMicrosoft
15 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme 15 tipů a triků, o kterých možná nevíte

Mapy.czMapyTipy
Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

** Nedávno jsme si pohráli s mobilní klimatizací a Wi-Fi ** Ale co se starými kancelářskými kusy? ** Dekódujeme jejich IR signál a vyrobíme si Wi-Fi ovladač

Pojďme programovat elektronikuProgramování
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter
Recenze cykloradaru Garmin Varia RCT715. Bílé dodávky, všechny si vás natočím

** Garmin do svého stále unikátního cykloradaru přidal kameru ** Snímá a ukládá, co se při jízdě děje za sedlem ** Kromě toho je to jedna z nejsilnějších svítilen na kolo

Testy
Test pěti solárních nabíječek. Od malé a zbytečné po skvělou, která utáhne i notebook

Přenosné solární nabíječky jsou určeny především pro drobnou elektroniku, ty větší si ale poradí i s notebooky velkými powerpacky nebo kombinací všeho.

Srovnávací testSolární energie