Až polovina pozemské vody možná pochází z asteroidů

Vědcům se vůbec poprvé podařilo změřit obsah vody ve vzorcích odebraných z nějakého vzdáleného asteroidu – a to díky úspěšné misi japonské sondy Hajabusa.

Hajabusa před časem shromáždila zhruba 1500 částic z asteroidu zvaného Itokawa a dopravila je zpět na Zemi. Při jejich následné analýze odborníci mj. odhalili pyroxen, tedy minerál bohatý na vodu. Tento objev podporuje hypotézu, že část vody na naši planetu přinesly právě asteroidy.

Astronomové z Arizona State University se dokonce domnívají, že by se mohlo jednat až o 50 % pozemské vody. Uvedli to v nové studii, kterou ve středu publikoval žurnál Science Advances.

„To dělá z asteroidů vysoce prioritní cíle pro průzkum,“ konstatovala badatelka Maitrayee Bose v rozhovoru pro CNN.

Bose je přesvědčena, že vědci by měli pokračovat ve shromažďování vzorků z asteroidů a snažit se lépe pochopit odkud tyto „vesmírné balvany“ pocházejí a jak vznikly.

„Pokud skutečně chceme provádět hloubkové studie planetárních objektů, mise zahrnující navracení vzorků jsou povinnost. Mise Hajabusy k Itokawě rozšířila naše znalosti o obsahu těkavých látek v tělesech, která pomáhala formovat Zemi. Nebylo by překvapující, kdyby byl podobný mechanismus produkce vody běžný i na skalnatých exoplanetách kolem jiných hvězd,“ uzavřela.

Titulní foto: NASA Blueshift, CC BY 2.0