Země | Voda | Asteroidy

Až polovina pozemské vody možná pochází z asteroidů

Vědcům se vůbec poprvé podařilo změřit obsah vody ve vzorcích odebraných z nějakého vzdáleného asteroidu – a to díky úspěšné misi japonské sondy Hajabusa.

Hajabusa před časem shromáždila zhruba 1500 částic z asteroidu zvaného Itokawa a dopravila je zpět na Zemi. Při jejich následné analýze odborníci mj. odhalili pyroxen, tedy minerál bohatý na vodu. Tento objev podporuje hypotézu, že část vody na naši planetu přinesly právě asteroidy.

Astronomové z Arizona State University se dokonce domnívají, že by se mohlo jednat až o 50 % pozemské vody. Uvedli to v nové studii, kterou ve středu publikoval žurnál Science Advances.

„To dělá z asteroidů vysoce prioritní cíle pro průzkum,“ konstatovala badatelka Maitrayee Bose v rozhovoru pro CNN.

Bose je přesvědčena, že vědci by měli pokračovat ve shromažďování vzorků z asteroidů a snažit se lépe pochopit odkud tyto „vesmírné balvany“ pocházejí a jak vznikly.

„Pokud skutečně chceme provádět hloubkové studie planetárních objektů, mise zahrnující navracení vzorků jsou povinnost. Mise Hajabusy k Itokawě rozšířila naše znalosti o obsahu těkavých látek v tělesech, která pomáhala formovat Zemi. Nebylo by překvapující, kdyby byl podobný mechanismus produkce vody běžný i na skalnatých exoplanetách kolem jiných hvězd,“ uzavřela.

Titulní foto: NASA Blueshift, CC BY 2.0

Diskuze (8) Další článek: Google začne v Mapách zobrazovat u restaurací menu složené z populárních jídel

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Voda, Asteroidy, Arizona State University, Asteroid, CNN, Science Advances, Hajabusa

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

** Teslu v režimu autopilota je možné zmást a poslat do protisměru ** Odborníkům k tomu stačily tři samolepky na vozovce ** Je důvod se znepokojovat? Ne, pokud řidič dává pozor

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?