Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil nad incidentem lítost s vysvětlením, že protivzdušná obrana reagovala na útok ukrajinských dronů na Groznyj. Ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev však kritizoval ruskou stranu za počáteční mlžení a požadoval plné přiznání viny, potrestání zodpovědných osob a odškodnění pozůstalých Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil nad incidentem lítost s vysvětlením, že protivzdušná obrana reagovala na útok ukrajinských dronů na Groznyj. Ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev však kritizoval ruskou stranu za počáteční mlžení a požadoval plné přiznání viny, potrestání zodpovědných osob a odškodnění pozůstalých | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Tragická nehoda ázerbájdžánského letadla z loňského prosince má jasného viníka – ruskou protivzdušnou obranu. Vyplývá to z předběžné zprávy kazašských vyšetřovatelů, kteří analyzovali trosky letounu Embraer 190 společnosti Azerbaijan Airlines (registrace 4K-AZ65). Ten se zřítil při nouzovém přistání poblíž kazašského města Aktau poté, co byl nad Ruskem zasažen střelou ze systému Pancir-S1. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Tragická nehoda ázerbájdžánského letadla z loňského prosince má jasného viníka – ruskou protivzdušnou obranu. Vyplývá to z předběžné zprávy kazašských vyšetřovatelů, kteří analyzovali trosky letounu Embraer 190 společnosti Azerbaijan Airlines (registrace 4K-AZ65). Ten se zřítil při nouzovém přistání poblíž kazašského města Aktau poté, co byl nad Ruskem zasažen střelou ze systému Pancir-S1. | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Let J2-8243 z Baku do čečenské metropole Groznyj se 25. prosince 2024 dostal do potíží krátce po vstupu do ruského vzdušného prostoru. Letadlo letělo ve výšce FL300 a piloti nejprve hlásili ztrátu GPS signálu, což je v této oblasti běžný jev způsobený rušičkami, které Rusové používají proti ukrajinským dronům Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Let J2-8243 z Baku do čečenské metropole Groznyj se 25. prosince 2024 dostal do potíží krátce po vstupu do ruského vzdušného prostoru. Letadlo letělo ve výšce FL300 a piloti nejprve hlásili ztrátu GPS signálu, což je v této oblasti běžný jev způsobený rušičkami, které Rusové používají proti ukrajinským dronům | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Rušení GPS signálu bylo tak silné, že ovlivnilo i rádiovou komunikaci. Posádka se proto rozhodla pro přistání za využití starší navigační metody. Následně se pokusili dvakrát přistát na letišti v Grozném, ale kvůli mlze museli oba pokusy přerušit Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Rušení GPS signálu bylo tak silné, že ovlivnilo i rádiovou komunikaci. Posádka se proto rozhodla pro přistání za využití starší navigační metody. Následně se pokusili dvakrát přistát na letišti v Grozném, ale kvůli mlze museli oba pokusy přerušit | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Krátce po oznámení návratu do Baku došlo k osudné explozi a zásahu letadla střepinami. Tím došlo k okamžité dekompresi a posunutí dvou sedaček, kvůli čemuž posádka nejprve považovala událost za explozi v kabině. V tuto chvíli není jednoznačně potvrzeno, že k zásahu došlo přímo nad Ruskem – letadlo již možná bylo v neutrálním vzdušném prostoru nebo nad Kaspickým mořem. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Krátce po oznámení návratu do Baku došlo k osudné explozi a zásahu letadla střepinami. Tím došlo k okamžité dekompresi a posunutí dvou sedaček, kvůli čemuž posádka nejprve považovala událost za explozi v kabině. V tuto chvíli není jednoznačně potvrzeno, že k zásahu došlo přímo nad Ruskem – letadlo již možná bylo v neutrálním vzdušném prostoru nebo nad Kaspickým mořem. | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Letoví dispečeři byli informováni, že došlo k „zásadnímu selhání systémů“ a letoun se stal těžce ovladatelným. Piloti původně hovořili o střetu s ptáky, ale skutečnost byla mnohem vážnější. Střela z ruského protivzdušného systému vážně poškodila všechny tři hydraulické okruhy letounu Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Letoví dispečeři byli informováni, že došlo k „zásadnímu selhání systémů“ a letoun se stal těžce ovladatelným. Piloti původně hovořili o střetu s ptáky, ale skutečnost byla mnohem vážnější. Střela z ruského protivzdušného systému vážně poškodila všechny tři hydraulické okruhy letounu | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

S nefunkčním řízením a ztrátou tlaku v kabině se zkušení piloti rozhodli pro nouzové přistání. Letoun kvůli počasí neměl možnost přistát v Grozném a Machačkale, nicméně prokazatelná komunikace o zamítnutí přistání na jiných ruských letištích chybí. Posádka proto zamířila přes Kaspické moře do Kazachstánu. „Řídíme letadlo jen pomocí tahu motorů,“ zněla jejich poslední komunikace před pokusem o přistání v Aktau. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

S nefunkčním řízením a ztrátou tlaku v kabině se zkušení piloti rozhodli pro nouzové přistání. Letoun kvůli počasí neměl možnost přistát v Grozném a Machačkale, nicméně prokazatelná komunikace o zamítnutí přistání na jiných ruských letištích chybí. Posádka proto zamířila přes Kaspické moře do Kazachstánu. „Řídíme letadlo jen pomocí tahu motorů,“ zněla jejich poslední komunikace před pokusem o přistání v Aktau. | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Při finálním manévru během pokusu o přistání na letišti v Aktau došlo ke katastrofě. Letoun narazil do země asi 5 kilometrů od prahu přistávací dráhy, s pravým náklonem 35 stupňů, a začal hořet. Ze 67 lidí na palubě jich 38 zahynulo, včetně obou pilotů a jedné letušky. Mezi oběťmi bylo 25 Ázerbájdžánců, 7 Rusů a 6 Kazachů. Zbývajících 29 lidí bylo zraněno, z toho 11 těžce. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Při finálním manévru během pokusu o přistání na letišti v Aktau došlo ke katastrofě. Letoun narazil do země asi 5 kilometrů od prahu přistávací dráhy, s pravým náklonem 35 stupňů, a začal hořet. Ze 67 lidí na palubě jich 38 zahynulo, včetně obou pilotů a jedné letušky. Mezi oběťmi bylo 25 Ázerbájdžánců, 7 Rusů a 6 Kazachů. Zbývajících 29 lidí bylo zraněno, z toho 11 těžce. | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Vyšetřovatelé v troskách letadla nalezli jasné důkazy o zásahu protiletadlovou střelou. V ocasní části objevili množství charakteristických průstřelů a v trupu našli úlomky střely ze systému Pancir-S1. Poškození hydrauliky časově odpovídá momentu exploze zaznamenanému posádkou Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Vyšetřovatelé v troskách letadla nalezli jasné důkazy o zásahu protiletadlovou střelou. V ocasní části objevili množství charakteristických průstřelů a v trupu našli úlomky střely ze systému Pancir-S1. Poškození hydrauliky časově odpovídá momentu exploze zaznamenanému posádkou | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA incident ostře odsoudila: „Civilní letadla nesmí být nikdy cílem ani náhodnou obětí vojenských operací.“ Podobně se vyjádřila i Evropská unie, která incident přirovnala k sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou v roce 2014 Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA incident ostře odsoudila: „Civilní letadla nesmí být nikdy cílem ani náhodnou obětí vojenských operací.“ Podobně se vyjádřila i Evropská unie, která incident přirovnala k sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou v roce 2014 | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Kazašští vyšetřovatelé pokračují v podrobné analýze trosek a nalezených úlomků střely. Černé skříňky byly odeslány k analýze do Brazílie, kde sídlí výrobce letadla. Předběžná zpráva potvrzuje, že letoun byl před incidentem v bezvadném technickém stavu a posádka postupovala zcela profesionálně Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Kazašští vyšetřovatelé pokračují v podrobné analýze trosek a nalezených úlomků střely. Černé skříňky byly odeslány k analýze do Brazílie, kde sídlí výrobce letadla. Předběžná zpráva potvrzuje, že letoun byl před incidentem v bezvadném technickém stavu a posádka postupovala zcela profesionálně | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Tragédie upozornila na nebezpečí civilních letů v blízkosti válečných zón. Podle odborníků se sestřelení civilních letadel stalo v posledních letech hlavní příčinou úmrtí v komerční letecké dopravě. Podobný incident se stal v roce 2020, kdy Írán omylem sestřelil ukrajinské dopravní letadlo Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Tragédie upozornila na nebezpečí civilních letů v blízkosti válečných zón. Podle odborníků se sestřelení civilních letadel stalo v posledních letech hlavní příčinou úmrtí v komerční letecké dopravě. Podobný incident se stal v roce 2020, kdy Írán omylem sestřelil ukrajinské dopravní letadlo | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

První a závěrečná fáze letu, jak ji zaznamenala síť Flightradar24. Střední část kvůli rušení chybí Zdroj:  Flightradar24

První a závěrečná fáze letu, jak ji zaznamenala síť Flightradar24. Střední část kvůli rušení chybí | Zdroj: Flightradar24

Záznamy z černé skříňky Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Záznamy z černé skříňky | Zdroj: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky

Tragická nehoda ázerbájdžánského letadla z loňského prosince má jasného viníka – ruskou protivzdušnou obranu. Vyplývá to z předběžné zprávy kazašských vyšetřovatelů, kteří analyzovali trosky letounu Embraer 190 společnosti Azerbaijan Airlines (registrace 4K-AZ65). Ten se zřítil při nouzovém přistání poblíž kazašského města Aktau poté, co byl nad Ruskem zasažen střelou ze systému Pancir-S1. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky
Let J2-8243 z Baku do čečenské metropole Groznyj se 25. prosince 2024 dostal do potíží krátce po vstupu do ruského vzdušného prostoru. Letadlo letělo ve výšce FL300 a piloti nejprve hlásili ztrátu GPS signálu, což je v této oblasti běžný jev způsobený rušičkami, které Rusové používají proti ukrajinským dronům Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky
Rušení GPS signálu bylo tak silné, že ovlivnilo i rádiovou komunikaci. Posádka se proto rozhodla pro přistání za využití starší navigační metody. Následně se pokusili dvakrát přistát na letišti v Grozném, ale kvůli mlze museli oba pokusy přerušit Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky
Krátce po oznámení návratu do Baku došlo k osudné explozi a zásahu letadla střepinami. Tím došlo k okamžité dekompresi a posunutí dvou sedaček, kvůli čemuž posádka nejprve považovala událost za explozi v kabině. V tuto chvíli není jednoznačně potvrzeno, že k zásahu došlo přímo nad Ruskem – letadlo již možná bylo v neutrálním vzdušném prostoru nebo nad Kaspickým mořem. Zdroj:  Ministerstvo dopravy Kazašské republiky
14
Fotogalerie

Ázerbajdžánské letadlo plné lidí skutečně sestřelili Rusové. Přečetli jsme předběžnou zprávu

Tragická nehoda ázerbájdžánského letadla z loňského prosince má jasného viníka: ruskou protivzdušnou obranu. Vyplývá to z předběžné zprávy kazašských vyšetřovatelů, kteří analyzovali trosky letounu Embraer 190 společnosti Azerbaijan Airlines (registrace 4K-AZ65). Ten se zřítil při nouzovém přistání poblíž kazašského města Aktau poté, co byl nad Ruskem zasažen střelou ze systému Pancir-S1.

Let J2-8243 z Baku do čečenské metropole Groznyj se 25. prosince 2024 dostal do potíží krátce po vstupu do ruského vzdušného prostoru. Letadlo letělo ve výšce zhruba devíti kilometrů a piloti nejprve hlásili ztrátu GPS signálu. V této oblasti je to běžný jev, které způsobují ruské rušičky jako součást obrany proti ukrajinským dronům.

28832129-7de0-4f51-84ad-1f252bd7be06
První a závěrečná fáze letu, jak ji zaznamenala síť Flightradar24

Rádiové rušení bylo natolik silné, že znesnaďnovalo i další komunikaci. Posádka se proto musela spolehnout na starší metody navigace. Embraer se pokusil dvakrát přistát na letišti v Grozném, ale kvůli nízké mlze se mu to nakonec napodařilo.

Osudná exploze

Piloti se rozhodli pro návrat do Baku, jenže právě v ten okamžik došlo k osudné explozi a zásahu letadla střepinami. Kvůli dekompresi se posunuly dvě sedačky, což posádka nejprve vyhodnotila jako výbuch v kabině. Zatím není jednoznačně potvrzeno, že k zásahu došlo přímo nad Ruskem – letadlo už možná bylo mimo jeho území, nebo nad Kaspickým mořem.

36c7bc99-f92e-4ae8-93cf-af5b9256745e
Záznamy z černé skříňky

Piloti informovali řízení letového provozu, že došlo k „zásadnímu selhání systémů“ a letoun se stal těžce ovladatelným. A i když si původně mysleli, že se embraer střetl s hejnem ptáků, skutečnost byla nakonec mnohem hrozivější. Střela z ruského protivzdušného systému totiž vážně poškodila všechny tři hydraulické okruhy letounu.

S nefunkčním řízením a ztrátou tlaku v kabině se zkušení piloti rozhodli pro nouzové přistání. Letoun kvůli počasí neměl možnost přistát v Grozném a Machačkale, nicméně prokazatelná komunikace o zamítnutí přistání na jiných ruských letištích chybí. Posádka proto zamířila přes Kaspické moře do Kazachstánu. „Řídíme letadlo jen pomocí tahu motorů,“ zněla jejich poslední komunikace před pokusem o přistání v Aktau.

Havárie při přistání

Při finálním manévru poblíž letiště v Aktau došlo ke katastrofě. Letoun narazil do země asi pět kilometrů od prahu přistávací dráhy, s pravým náklonem 35 stupňů, a začal hořet. Z 67 lidí na palubě jich 38 zahynulo; včetně obou pilotů a jedné letušky. Mezi oběťmi bylo 25 Ázerbájdžánců, 7 Rusů a 6 Kazachů. Zbývajících 29 cestujících bylo zraněno z toho 11 těžce.

Vyšetřovatelé v troskách letadla nalezli jasné důkazy o zásahu protiletadlovou střelou. V ocasní části objevili množství charakteristických průstřelů a v trupu našli úlomky střely ze systému Pancir-S1. Poškození hydrauliky časově odpovídá momentu exploze zaznamenanému posádkou.

Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil nad incidentem lítost s vysvětlením, že protivzdušná obrana reagovala na útok ukrajinských dronů na Groznyj. Ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev však kritizoval ruskou stranu za počáteční mlžení a požadoval plné přiznání viny, potrestání zodpovědných osob a odškodnění pozůstalých.

Podobné případy už se staly

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA incident ostře odsoudila: „Civilní letadla nesmí být nikdy cílem ani náhodnou obětí vojenských operací.“ Podobně se vyjádřila i Evropská unie, která incident přirovnala k sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou v roce 2014.

Kazašští vyšetřovatelé pokračují v podrobné analýze trosek a nalezených úlomků střely. Černé skříňky byly odeslány k analýze do Brazílie, kde sídlí výrobce letadla. Předběžná zpráva potvrzuje, že letoun byl před incidentem v bezvadném technickém stavu a posádka postupovala zcela profesionálně.

Tragédie upozornila na nebezpečí civilních letů v blízkosti válečných zón. Podle odborníků se sestřelení civilních letadel stalo v posledních letech hlavní příčinou úmrtí v komerční letecké dopravě. Podobný incident se stal v roce 2020, kdy Írán omylem sestřelil ukrajinské dopravní letadlo.

Zdroje: Ministerstvo dopravy Kazašské republiky, The Aviation Herald

Určitě si přečtěte

Články odjinud