Bakterie na Mezinárodní vesmírné stanici na novém antimikrobiálním povrchu neměly šanci

• Astronauti na ISS testují nový antimikrobiální povrch
  • Tzv. AGXX obsahuje stříbro a ruthenium
  • Kromě bakterií by měl likvidovat i plísně, kvasinky či viry

Lidé nejsou příliš stavění na vesmírné cesty. Náročné prostředí kosmických lodí a vesmírného prostoru ovlivňuje náš zrak, krevní oběh, svaly, kosti, a v neposlední řadě i imunitní systém, takže astronauté jsou více zranitelní infekcemi. Proto je na místě vybavit kosmické lodě různými prostředky, které omezí riziko infekce na minimum. Bakterie jsou ale odolná a všestranná stvoření, takže to není úplně jednoduché.

Astronauti na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ISS momentálně testují nový antimikrobiální povrch označovaný jako AGXX. Tento materiál obsahuje stříbro a ruthenium a měl by likvidovat bakterie, stejně jako plísně, kvasinky nebo viry. Podle vedoucí výzkumu tohoto materiálu Elisabeth Grohman z HTW Berlin funguje AGXX podobně jako agresivní čisticí prostředky. Na rozdíl od nich se ale nemusí používat opakovaně a dokáže se sám regenerovat.

Co ukázala zkouška na vesmírné toaletě?

Vědci použili povrch AGXX na vesmírnou toaletu, která je k dispozici na palubě ISS. Tam se samozřejmě dá očekávat horečnatá aktivita rozmanitých mikrobů. S povrchem AGXX mají ale podle všeho mikrobi smůlu. Po 6 měsících na toaletě ISS nebyly na povrchu AGXX objeveny vůbec žádné bakterie.

Po dalších 6 měsících tam bylo nalezeno pouhých 9 kolonií bakterií a po dalších 7 měsících, tedy po 19 měsících od začátku experimentu, rostly na AGXX jen tři bakteriální kolonie. To je o 80 procent méně bakterií, než kolik průměrně bývá k nalezení na povrchu čisté oceli.

Pro srovnání byl na vesmírné toaletě testován i povrch ze samotného stříbra. I ten omezil počet bakterií, které na takovém povrchu rostou, nebyl ale tak úspěšný, jako povrch AGXX. Povrch AGXX sice stačí aplikovat pouze jednou, jeho účinnost se ale časem poněkud snižuje.

Je to tím, že se na něm usazuje vrstva prachu a mrtvých bakterií, která chrání ostatní bakterie před zabijáckými schopnostmi AGXX. V takovém případě ale stačí povrch AGXX tak asi jednou ročně pořádně vyčistit, což opět zvýší jeho účinnost v boji proti mikrobům.

Vědci rovněž ověřovali, jaké vlastně bakterie se na povrchu vesmírné toalety usazují a tvoří tam kolonie. A mají dobré zprávy. Na žádném ze sledovaných povrchů nebyly objeveny žádné nebezpečné patogeny, které by mohly ohrozit zdraví posádky.

Zároveň šlo ale o bakterie, které byly většinou rezistentní vůči nejméně třem různým antibiotikům. Také to vesměs byly bakterie, které s oblibou tvoří biofilmy, v nichž bakterie bývají jen obtížně zranitelné. Problém s bakteriemi ve vesmíru si ještě jistě vyžádá úsilí vědců i inženýrů, kteří budou zajišťovat pohodlí a bezpečí pro vesmírné cestovatele.

Další článek: Mobilní Opera dostala VPN. Na Androidu tak můžete snadno surfovat anonymně