Genetika | Bakterie

Bakterie používané k výrobě tequily po genetické úpravě produkují kanabinoidy

Německá farmaceutická společnost Farmako si patentovala proces, v rámci nějž geneticky modifikované bakterie Zymomonas mobilis – které se používají při výrobě tequily – produkují řadu biosyntetických kanabinoidů.

Kanabinoidy získávané novým postupem mohou být prý až tisíckrát levnější než tytéž látky získávané pěstováním konopí. Jde totiž o první techniku svého druhu, která nevyžaduje přítomnost kvasinek.

Farmako argumentuje tím, že nahrazení výše jmenovaných jednobuněčných houbových mikroorganismů bakteriemi dokáže průmyslovou extrakci kanabinoidů značně usnadnit, protože kanabinoidy a kvasinky musí být po syntéze oddělovány.

„Oproti tomu bakterie uvolňují kanabinoidy přímo do okolního média,“ uvedl spoluzakladatel jmenované firmy Patrick Schmitt. „To umožňuje kontinuální produkci bez přerušení.“

Odborníci z genomu Zymomonas mobilis odstranili určité geny umožňující výrobu alkoholu a nahradili je genetickým materiálem z patogenu způsobujícího malárii a rostliny konopí. V důsledku toho vznikl nový druh, který dostal název Zymomonas cannabinoidis.

Z tiskové zprávy plyne, že Zymomonas cannabinoidis dokáže produkovat více než 180 známých kanabinoidů. K tomu, aby získala schopnost mezi nimi „přepínat“ (v závislosti na aktuální potřebě), údajně stačilo vyměnit jen jeden gen.

Titulní foto: Maik.ringkamp Derivative work MagentaGreen, CC BY-SA 4.0

Diskuze (2) Další článek: Co právě letí? Vyhledávač Seznam napovídá trendující témata

Témata článku: Výzkum, Genetika, Bakterie, Rostliny, DNA, Kvasinky, Patrick, Výroba, Kanabinoidy, Kvasinka, Farmako, Tequila, Kanabinoidů

LTEPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu

Windows 10ChromeSoftware
Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb