Bakterie používané k výrobě tequily po genetické úpravě produkují kanabinoidy

Německá farmaceutická společnost Farmako si patentovala proces, v rámci nějž geneticky modifikované bakterie Zymomonas mobilis – které se používají při výrobě tequily – produkují řadu biosyntetických kanabinoidů.

Kanabinoidy získávané novým postupem mohou být prý až tisíckrát levnější než tytéž látky získávané pěstováním konopí. Jde totiž o první techniku svého druhu, která nevyžaduje přítomnost kvasinek.

Farmako argumentuje tím, že nahrazení výše jmenovaných jednobuněčných houbových mikroorganismů bakteriemi dokáže průmyslovou extrakci kanabinoidů značně usnadnit, protože kanabinoidy a kvasinky musí být po syntéze oddělovány.

„Oproti tomu bakterie uvolňují kanabinoidy přímo do okolního média,“ uvedl spoluzakladatel jmenované firmy Patrick Schmitt. „To umožňuje kontinuální produkci bez přerušení.“

Odborníci z genomu Zymomonas mobilis odstranili určité geny umožňující výrobu alkoholu a nahradili je genetickým materiálem z patogenu způsobujícího malárii a rostliny konopí. V důsledku toho vznikl nový druh, který dostal název Zymomonas cannabinoidis.

Z tiskové zprávy plyne, že Zymomonas cannabinoidis dokáže produkovat více než 180 známých kanabinoidů. K tomu, aby získala schopnost mezi nimi „přepínat“ (v závislosti na aktuální potřebě), údajně stačilo vyměnit jen jeden gen.

Titulní foto: Maik.ringkamp Derivative work MagentaGreen, CC BY-SA 4.0