Doposud Bell vyráběl helikoptéry pro komerční i vojenskou sféru, ale už pár let koketuje s myšlenkou malých komerčních letounů VTOL.

Doposud Bell vyráběl helikoptéry pro komerční i vojenskou sféru, ale už pár let koketuje s myšlenkou malých komerčních letounů VTOL.

VTOL je letoun s vertikálním startem a přistáním

VTOL je letoun s vertikálním startem a přistáním

Letoun má namísto křídel obrovské rotory s hybridním elektrickým motorem

Letoun má namísto křídel obrovské rotory s hybridním elektrickým motorem

Letoun by mohl pojmout 4+ pasažérů – interiér nabízí prostor jako vůz

Letoun by mohl pojmout 4+ pasažérů – interiér nabízí prostor jako vůz

Díky absenci velkých křídel by mohl letou nzaparkovat i na docela malé ploše

Díky absenci velkých křídel by mohl letou nzaparkovat i na docela malé ploše

Proto se s ním počítá jako s leteckou taxi službou

Proto se s ním počítá jako s leteckou taxi službou

Letoun vás vyzvedne třeba v centru asijské přelidněné metropole a během pár minut dopraví na mezinárodní letiště

Letoun vás vyzvedne třeba v centru asijské přelidněné metropole a během pár minut dopraví na mezinárodní letiště

Na vývoji se podílí konsorcium několika firem. Vedle Bellu třeba i Garmin, který dodá navigační avioniku.

Na vývoji se podílí konsorcium několika firem. Vedle Bellu třeba i Garmin, který dodá navigační avioniku.

Prototyp pilotní kabiny

Prototyp pilotní kabiny

Nexus ještě nelétá, takto si jej ale autoři představují kdesi nad americkým městem

Nexus ještě nelétá, takto si jej ale autoři představují kdesi nad americkým městem

Nexus ještě nelétá, takto si jej ale autoři představují kdesi nad americkým městem

Nexus ještě nelétá, takto si jej ale autoři představují kdesi nad americkým městem

Nexus by mohl sloužit jako letecké taxi

Nexus by mohl sloužit jako letecké taxi

Nexus nad Prahou

Nexus nad Prahou

Nexus nad Brnem

Nexus nad Brnem

Nexus nad ostravskými Dny NATO

Nexus nad ostravskými Dny NATO

VTOL je letoun s vertikálním startem a přistáním
Letoun má namísto křídel obrovské rotory s hybridním elektrickým motorem
Letoun by mohl pojmout 4+ pasažérů – interiér nabízí prostor jako vůz
Díky absenci velkých křídel by mohl letou nzaparkovat i na docela malé ploše
15
Fotogalerie

Bell Nexus: Výrobce helikoptér se pochlubil futuristickou taxikoptérou [CES]

Leteckého výrobce Bell asi netřeba příliš představovat, patří totiž k předním vývojářům komerčních i vojenských vrtulníků. A jen tak na okraj, jedno z jeho globálních servisních středisek byste našli také v Česku.

Jednou budou možná pražští technici opravovat a vylepšovat i letoun Nexus s hybridním elektrickým pohonem, jehož designový prototyp výrobce představil na letošní CES 2019.

Bell Nexus v oficiální upoutávce na CES 2019:

Jedná se o dalšího zástupce stále citovanější kategorie VTOL (vertical-takeoff-and-landing), tedy letounů, které startují jako helikoptéra, nicméně za letu natočí motory o devadesát stupňů a promění se v (téměř) klasické letadlo.

bf2bc457-b1c2-434e-96ec-d42810455c7014f223ad-4e57-4352-b550-84f69262ce9fa45d1f6a-922f-4791-9ee6-207fcc4fb6ef
Bell Nexus nad Prahou, Brnem a ostravským Mošnovem v představách autora

Konstrukce typu VTOL by mohla jednou sloužit jako letecké taxi, které díky malým rozměrům a absenci velkých křídel zaparkuje i na malém heliportu v hustě zastavěném městě.

Na vývoji Nexusu se vedle Bellu podílí třeba také Garmin, který dodá GPS avioniku, a konsorcium dalších firem, nicméně funkční letoun, pokud v mezidobí nedojdou peníze na další vývoj, se dostane na oblohu až za dlouhá léta.

Na vývoji letounu se vedle Bellu podílí i další výrobci:

Určitě si přečtěte

Články odjinud