BepiColombo políbila Merkur a poslala snímky Země i kráteru Smetana

• Sonda BepiColombo poprvé prolétla okolo Merkuru
  • Pořídila několik snímků. Na jednom z nich je i kráter Smetana
  • Sondu čeká dalších pět průletů, poté bude navedena na oběžnou dráhu Merkuru

Evropsko-japonská sonda BepiColombo má za sebou první průlet okolo Merkuru. Je teprve třetí sondou, kterou bude nejmenší planetu Sluneční soustavy zkoumat. V roce 1974 a 1975 okolo planety třikrát prolétl Mariner 10.

Na další a podrobnější snímky jsme si museli dlouho počkat. Sonda MESSENGER zahájila v roce 2008 průzkum Merkuru také průlety, ale v roce 2011 byla jako první navedena na jeho oběžnou dráhu, kde pracovala do roku 2015.

BepiColombo se vydala do vesmíru v říjnu 2018. Píšeme sice o sondě, ale ve skutečnosti jsou to sondy tři. Dvě pro průzkum planety – Mercury Planet Orbiter (postavený Evropskou kosmickou agenturou) a Mercury Magnetosphere Orbiter (přezdívaný Mio a postavený japonskou agenturou JAXA). Třetí sonda Mercury Transfer Module slouží pro přelet k cíli.

Na cestě k Merkuru pomohly BepiColombo gravitační asistence Venuše i Země. K prvnímu průletu okolo Merkuru došlo 2. října v 1:34 našeho času.

Hodně zajímavé fotografie

Sonda prolétla 199 km nad povrchem planety, který byl ale v té době ve tmě. Snímky proto pocházejí z pozdější doby, kdy byla sonda asi 2400 km od Merkuru.

A jsou to hodně zajímavé fotografie i z našeho pohledu. Na jedné z nich je vidět Země a Měsíc, na dalších pak část sondy a povrch Merkuru, který připomíná povrch Měsíce. Je posetý krátery. Na snímku vidíme i ten, který byl v roce 1985 pojmenován po Bedřichu Smetanovi.

Merkur je planetou umělců. Zmíněný kráter Smetana má průměr 190 km. Na Merkuru jsou ještě dva menší krátery se vztahem k Česku – Dvořák (82 km) a Janáček (47 km).

BepiColombo má před sebou dalších pět průletů okolo Merkuru, které završí navedení na oběžnou dráhu.

Další průlety

• 22. června 2022
  • 20. června 2023
  • 5. září 2024
  • 2. prosince 2024
  • 9. ledna 2025
  • prosinec 2025 (navedení na oběžnou dráhu)
Diskuze (2) Další článek: Vy a počítač: Kdy přejdete na Windows 11?

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Měsíc, Sluneční soustava, Venuše, SME, Mariner, JAXA, Mio, Snímek, Planeta, Sonda, Oběžná dráha, Snímek země, Bedřich Smetana, Smetana, Průlet, BepiColombo, Kráter, Česká republika, Messenger, Mercury Planet Orbiter, Dvořák, Merkur