BepiColombo se vydala k Merkuru. Čeká ji dlouhá cesta

• Sonda BepiColombo se vydala k Merkuru
  • Jedná se o dvě sondy, které letí k planetě společně
  • Jednu sondu postavila Evropa, druhou Japonsko

Evropská kosmická agentura (ESA) a Japonská kosmická agentura (JAXA) vypustily 20. října dvě sondy pro průzkum Merkuru pod souhrnným názvem BepiColombo. Na oběžné dráze Merkuru zakotví v roce 2025.

Dvě v jednom

BepiColombo se skládá ze tří částí. Mercury Transfer Module (MTM) slouží jako platforma pro přeletovou fázi. Obří solární panely poskytují až 14 kW elektrické energie pro hibernované sondy, ale vyrábí také energii pro čtyři iontové motory QinetiQ T6.

Na palubě má MTM také kamery, které jsou umístěny tak, že se můžeme těšit na pěkná „selfie“ sondy s Venuší i Merkurem.

Po příletu k Merkuru dojde k oddělení obou sond. Mercury Planetary Orbiter (MPO) postavila Evropská kosmická agentura. Na palubě má 11 vědeckých přístrojů a zaměří se na celkový průzkum planety z nízké oběžné dráhy. MPO provede detailní zmapování povrchu, prozkoumá jádro planety nebo složení jeho kůry.

Merkur stále ukrývá spoustu tajemství. Mezi ně patří přítomnost vodního ledu na dně některých kráterů v oblasti pólů nebo jeho jádro a magnetické pole.

Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO) alias Mio postavila Japonská kosmická agentura. Mio se zaměří na průzkum magnetického pole Merkuru a bude okolo něj obíhat pro protáhlé a vyšší oběžné dráze.

Společný název mise vzdává hold italskému vědci Giuseppemu „Bepi“ Colombovi (1920–1984), jehož trajektorie využila v polovině 70. let sonda Mariner 10 pro let k Merkuru.

S náklady ve výši 1,6 miliard euro je BepiColombo jednou z nejdražších misí pro obě vesmírné agentury.

Opomíjená planeta

Merkur patřil dlouhá léta mezi nejméně prozkoumané planety. V polovině 70. let okolo něj prolétla americká sonda Mariner 10. Další návštěvou byl až před deseti lety Messenger, který byl po několika průletech v roce 2011 naveden na oběžnou dráhu planety.

Je až neuvěřitelné, jak zásadní průlom zejména v podrobném zmapování povrchu Messenger udělal. V roce 2015 jeho mise skončila. MPO by mohla pořídit snímky asi 16 m velkého kráteru, který vyhloubil Messenger při svém dopadu na povrch planety.

Dlouhá cesta

Zemi a Merkur dělí v ideálním případě vzdálenost asi 92 milionů kilometrů. Cestování Sluneční soustavou je ovšem velmi složité a pro cesty do vzdálených končin nebo naopak blízko ke Slunci je potřeba využít gravitace dalších planet. BepiColombo čeká několik průletů okolo Země, Venuše i samotného Merkuru.

Plánované průlety

Objekt Datum Vzdálenost (km)
Země 13. dubna 2020 11 200
Venuše (1) 16. října 2020 10 900
Venuše (2) 11. srpna 2021 1000
Merkur (1) 2. října 2021 200
Merkur (2) 23. června 2022 200
Merkur (3) 20. června 2023 200
Merkur (4) 5. září 2024 200
Merkur (5) 2. prosince 2024 40 000
Merkur (6) 9. ledna 2025 345
Přílet k Merkuru 5. prosince 2025 oběžná dráha

Během svého letu k Merkuru oběhne sonda 18krát Slunce a uletí celkem 9 miliard kilometrů.

První vědecká data dorazí na Zemi už relativně brzy. Průlet okolo Venuše bude využit nejen pro gravitační účely, ale pracovat bude také většina vědeckých přístrojů.

Diskuze (1) Další článek: Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Japonsko, Astronomie, Země, Evropa, Slunce, ESA, Sluneční soustava, Venuše, Iontový motor, Dráha, Planeta, Vědecký přístroj, Mariner, Velký kráter, Vodní led, Americká sonda, Italský vědec, Messenger, Mercury Planet Orbiter, Magnetické pole, Ideální případ, Modul st

Recenze grafické karty Gigabyte Radeon RX 6600 XT Gaming OC Pro 8G. Konkurence pro GeForce RTX 3060

Na uvedení konkurenta pro GeForce RTX 3060 jsme se načekali dost dlouho. RX 6600 XT je sice důstojnou odpovědí, poměry na trhu však nezmění.

Adam Vágner