Bezlepková dieta srdci zdravých lidí neprospívá!

• Lidé trpící celiakií jsou odkázáni na potraviny, které neobsahují lepek
  • Stále populárnější je ale bezlepková dieta i mezi zdravými lidmi
  • Nejnovější studie však tuto dietu zdravým lidem nedoporučuje

Bílkoviny lepku z pšenice, ječmene či žita dráždí imunitní systém některých lidí. Ti pak trpí závažným zánětlivým onemocněním sliznice tenkého střeva, tzv. celiakií. Stav celiaků se prudce zhorší po konzumaci potravin s lepkem.

Bezlepková dieta, z které jsou vyloučeny výrobky z dráždivých obilovin, jim přináší úlevu. Odhaduje se, že celiakií trpí asi 1% lidí, i když v některých oblastech světa je výskyt tohoto onemocnění mnohem vyšší.

Už delší dobu roste popularita bezlepkové diety i mezi zdravou populací, která celiakií netrpí. Svou roli tu sehrávají celebrity, které se v bezlepkové dietě zhlédly. Podíl na svých vynikajících výkonech jí připisuje třeba srbský tenista Novak Djokovič. Ve Spojených státech se tak vyhýbá potravinám s lepkem každý třetí obyvatel. Co přináší bezlepková dieta zdravým lidem bez celiakie? Výsledky solidních lékařských výzkumů na toto téma nebyly donedávna k dispozici.

Pozitivní vliv bezlepkové diety na zdravý organismus je vysvětlován například tím, že bílkoviny lepku vyvolávají v těle zánětlivé reakce, které mohou postihnout i srdeční sval a zvýšit tak riziko závažných kardiovaskulárních onemocnění. To platí pro pacienty s celiakií, kteří skutečně čelí zvýšenému riziku onemocnění srdce, a bezlepková dieta jim v tomto ohledu opravdu svědčí.

Jak ale vyplývá z nové studie amerických lékařů z Columbia University Medical Center a Harvard Medical School publikované v předním lékařském časopise The British Medical Journal, srdce zdravých lidí bezlepková dieta před onemocněním nechrání. Naopak, může mu ublížit.

Americká studie čerpala z dat od více než 100 000 dobrovolníků, z nichž byli vyloučeni všichni lidé s celiakií. Dobrovolníci byli sledováni od roku 1986 do roku 2010 a lékaři měli dobrý přehled o jejich jídelníčku. Dobrovolníky tak mohli s ohledem na množství lepku v potravě rozdělit na pět skupin.

„Soustředili jsme se na onemocnění srdce, protože to je největší zabiják a protože to lze do značné míry ovlivnit tím, co jíme,“ vysvětluje cíle studie Benjamin Lebwohl z Columbia University Medical Center.

Lékaři nezjistili, že by snížení konzumace potravin s lepkem mělo pozitivní vliv na zdraví srdce a cév. Lidé s nejnižším příjmem lepku trpěli onemocněními srdce stejně často jako lidé s nejvyšší konzumací lepku.

„Na základě našich výsledků můžeme konstatovat, že dieta s nízkým obsahem lepku nezajistí lidem zdravější srdce,“ shrnul výsledky výzkumu člen vědeckého týmu Andrew Cahn z Harvard Medical School.

Autoři studie dokonce upozorňují, že při bezlepkové dietě dochází ke snížení konzumace celozrnného pečiva, o němž je známo, že má na srdce a celý oběhový systém pozitivní efekt.

„Propagaci bezlepkové diety pro prevenci onemocnění srdce u lidí bez celiakie nedoporučujeme,“ konstatuje studie.

Tým plánuje podobně prověřit účinky bezlepkové diety u zdravých lidí s ohledem na rizika nádorových a autoimunitních onemocnění.

Zdroj: British Medical Journal