Megaraketa BFR: raketa SpaceX pro cestu na Mars i dálkové lety na Zemi

  • SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď BFR
  • Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars
  • BFR budou pohánět motory Raptor využívající metan

Elon Musk se svou firmou SpaceX přinesl do kosmonautiky svěží vítr. Jeho rakety jako první a zatím jediné dokážou opakovaně využít první stupeň a recyklace se má ještě rozšířit.

Dalším obrovským krokem ve vývoji má být chystaná raketa BFR, kterou nelze srovnat s ničím jiným, co jsme zatím v historii kosmonautiky viděli. Od stávajících raket se má lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská.

Raketa na Mars

V září 2016 Elon Musk oznámil, že chce už za pár let poslat lidi na Mars a využít k tomu zcela novou strukturu zvanou ITS (Meziplanetární dopravní prostředek). Spočívala by v obří raketě, která by měla opakovaně použitelné první stupně a možnost dotankovat palivo na oběžné dráze.

O rok později musel své plány trochu redukovat a zamýšlenou raketu trochu zmenšit. Aktuální podoba budoucího nosiče je skromnější, co se velikosti a počtu motorů týče, ale velkolepější, pokud jde o plánované využití.

Raketa i kosmická loď jsou označovány souhrnně jako BFR. Co zkratka znamená? Někdo tvrdí, že Big Fucking Rocket, šéfka SpaceX uvedla, že Big Falcon Rocket a velký fanoušek her Elon Musk zase zmiňuje zbraň BFG ze hry Doom.

Skládačka ze dvou částí

Raketa BFR bude mít dvě základní části – tzv. Booster a kosmickou loď.

Booster: samotná hnací raketa, kterou bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovaně použitelná. Výška rakety má být 58 metrů a průměr bude mít 9 metrů.

Po vynesení nákladu se raketa vrátí zpět na pevninu. Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Nosnost rakety má být 150 tun, což je 2,5× více, než je maximum stávající největší rakety Falcon Heavy.

Kosmická loď: bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Sama bude disponovat šesti motory Raptor. Výška lodi má být 48 metrů a průměr 9 metrů. Uvnitř má být 825 m3 prostoru na náklad.

Loď má být dostupná ve třech variantách:

  • Pilotovaná loď (BFR spaceship) bude dopravovat lidi do vesmíru.
  • Tanker (BFR tanker) dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars
  • Bezpilotní loď (BFR satellite delivery spacecraft) bude velkotonážní nákladní lodí, která bude disponovat velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.

Velký průměr (9 metrů) usnadní vynášení objemnějších družic. Například raketa Ariane 5 má průměr necelých 6 metrů. Evropskou raketu zmiňujeme záměrně. Za dva roky vynese Dalekohled Jamese Webba, který bude dost komplikovaně složený, aby se do rakety vůbec vešel.

Současné motory Merlin používané u stávajících raket Falcon používají směs kapalného kyslíku a jako palivo petrolej RP-1. Jiné rakety využívají například kapalný vodík. Raptory rakety BFR bude pohánět kyslík a metan, což má řadu výhod. Metan lze vyrobit na Marsu, ale je také lepší u opakovatelně použitelných raket.

Univerzálněji už to nejde

Raketa BFR má podle Elona Muska sloužit snad ke všemu, co vás napadne. Kromě rutinních letů na oběžnou dráhu má dopravit náklad a lidi na Měsíc a na Mars. Kromě dopravy nákladů do vesmíru může i naopak svážet vysloužilé družice z oběžné dráhy zpátky na Zemi.

Velmi zajímavá je i možnost dopravy lidí na větší vzdálenosti v rámci naší planety. Nastoupíte v Evropě a za nějakých 40 minut si už můžete dávat hamburger v USA.

Podobné lety sice vypadají neekonomicky, ale SpaceX si slibuje dramatické snížení nákladů už jen tím, že BFR zvládne cestu například mezi USA a Evropou několikrát denně, což se o dopravním letadle říct nedá.

BFR má pojmout asi 100 lidí. SpaceX předpokládá, že celá BFR bude postupně zvětšovat s dalším technologickým vývojem.

Stavět se bude v Los Angeles

Vývoj lodi i testování motorů Raptor už jsou v plném proudu. Stavba BFR má probíhat v přístavu v San Pedro v Los Angeles (mapa).

SpaceX chce už příští rok dokončit první testovací prototyp BFR. V roce 2022 chce vyslat první lodě na Mars. S lidmi by pak měla loď letět někdy okolo roku 2024, ale reálně s tím počítejme trochu později. Také letů mezi kontinenty se dříve než za 10 let asi nedočkáme, už třeba jen kvůli složité certifikaci.

Diskuze (24) Další článek: Výkon procesorů Ryzen 2000 v některých recenzích nemusí odpovídat realitě, poslední BIOS zvedá výkon až o 15 %

Témata článku: Vesmír, Věda, BFR, Elon Musk, USA, Evropa, Země, SpaceX, Měsíc, Mars, Raketa, Falcon, Falcon Heavy, Plánované využití, James Webb, Velká vzdálenost, Plný proud, Big Falcon Rocket, Loď, Pilotovaná loď, Doom, Dálkový let, Příští rok, Oběžná dráha, Merlin

Určitě si přečtěte