Nová verze Muskovy BFR bude větší a dostane křídla

  • SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď BFR
  • Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars
  • BFR budou pohánět motory Raptor využívající metan.

BRR je chystá raketa od SpaceX. Bude se skládat z kosmické lodi (BFS), tankeru a vlastní opakovatelně použitelné rakety. Hlavním úkolem je doprava lidi na Mars. BFR může také létat k Měsíci, přepravovat lidi mezi vzdálenými místy na Zemi, nebo dopravovat náklad na oběžnou dráhu. Od stávajících raket se má lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. První testy by měly začít v roce 2019.

Článek průběžně aktualizujeme, přidáváme nové informace o BFR.

BFR obletí Měsíc

18. září představila SpaceX podrobnosti o pilotovaném obletu Měsíce. Náklady na misi zaplatí z části japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který s sebou vezme několik umělců z celého světa. Pětidenní oblet Měsíce by se mohl uskutečnit nejdříve v roce 2023.

Na tiskové konferenci představil Musk také novou podobu BFR, která bude větší a disponovat křídly pro průlet atmosférou a přistání.

Největší raketa všech dob

Aktualizováno 20. září 2018: V září 2016 Elon Musk oznámil, že chce už za pár let poslat lidi na Mars a využít k tomu zcela novou strukturu zvanou ITS (Meziplanetární dopravní prostředek). Spočívala by v obří raketě, která by měla opakovaně použitelné první stupně a možnost dotankovat palivo na oběžné dráze.

Raketa i kosmická loď se o rok později začaly označovat souhrnně jako BFR. Co zkratka znamená? Někdo tvrdí, že Big Fucking Rocket, šéfka SpaceX uvedla, že Big Falcon Rocket a velký fanoušek her Elon Musk zase zmiňuje zbraň BFG ze hry Doom.

BFR je skládačka ze dvou částí

Raketa BFR bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď.

Booster: samotná hnací raketa, kterou bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovaně použitelná. Výška rakety má být podle zatím poslední koncepce 63 metrů a průměr bude mít 9 metrů.

Po vynesení nákladu se raketa vrátí zpět na pevninu. Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Nosnost rakety má být 100 tun.

Kosmická loď: bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Sama bude disponovat sedmi motory Raptor. Výška lodi má být 55 metrů a průměr 9 metrů. Uvnitř bude okolo 1000 m3 prostoru, což je o dva řády více ve srovnání s lodí Crew Dragon.

Kosmická loď bude disponovat menšími křídly na přídi a většími v zadní části. Křídla mají usnadnit průlet atmosférou. Zadní křídla také poslouží jako přistávací nohy.

Loď má být dostupná ve třech variantách:

  • Pilotovaná loď (BFR spaceship) bude dopravovat lidi do vesmíru.
  • Tanker (BFR tanker) dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars
  • Bezpilotní loď (BFR satellite delivery spacecraft) bude velkotonážní nákladní lodí, která bude disponovat velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.

Velký průměr (9 metrů) usnadní vynášení objemnějších družic. Například raketa Ariane 5 má průměr necelých 6 metrů. Evropskou raketu zmiňujeme záměrně. Za dva roky vynese Dalekohled Jamese Webba, který bude dost komplikovaně složený, aby se do rakety vůbec vešel.

Motory Raptor budou používat metan

Současné motory Merlin používané u stávajících raket Falcon používají směs kapalného kyslíku a jako palivo petrolej RP-1. Jiné rakety využívají například kapalný vodík. Raptory rakety BFR bude pohánět kyslík a metan, což má řadu výhod. Metan lze vyrobit na Marsu, ale je také lepší u opakovatelně použitelných raket.

Vývoj lodi i testování motorů Raptor je už v plném proudu. Stavba BFR má probíhat v přístavu v San Pedro v Los Angeles (mapa).

První testy v roce 2019

První testy lodi by podle SpaceX mohly začít v texaském Brownsville na začátku příštího roku. S prvními lety do vesmíru se počítá v roce 2020. První orbitální lety by mohly začít z plovoucí plošiny.

Diskuze (31) Další článek: GoPro Hero7 Black slibuje špičkovou stabilizaci videa. Srovnává ji se skutečným gimbalem

Témata článku: Vesmír, Věda, Země, Elon Musk, USA, SpaceX, Raketa, Evropa, Měsíc, Mars, Falcon Heavy, Falcon, BFR, Doom, Crew Dragon, Ariane, Pilotovaná loď, Základní část, Malé křídlo, Použitelná raketa, Obří raketa, Přistávací noha, Oběžná dráha, Plný proud, První rok


Určitě si přečtěte

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 17

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

** Google v týdnu ukázal nové telefony Pixel ** V Londýně se ale také konal Google Cloud Next ** Konference o tom, jak bude vypadat internet v cloudu zítra

Jakub Čížek | 32

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu

** Tesla Model S nabourala na dálnici do stojícího auta ** V tu chvíli jela v režimu autopilota, zatímco řidič odpočíval ** Hudson nyní žaluje Teslu, že slibuje něco, co neplní

Karel Kilián | 91

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Jakub Čížek | 50

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 231