Starship je chystá raketa od SpaceX. Bude se skládat z kosmické lodi (Starship), tankeru a vlastní opakovatelně použitelné rakety Super Heavy. Hlavním úkolem je doprava lidi na Mars. Starship může také létat k Měsíci, přepravovat lidi mezi vzdálenými místy na Zemi, nebo dopravovat náklad na oběžnou dráhu. Od stávajících raket se má lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. První testy by měly začít v roce 2019.
Článek průběžně aktualizujeme, přidáváme nové informace o Starship.
Aktualizace 6.11.2019
Elon Musk v pondělí na Twitteru uvedl, že kosmodromy, z nichž budou vypouštěny rakety Starship, se pravděpodobně budou muset nacházet na moři, ve vzdálenosti zhruba 30 kilometrů od pobřeží.
Důvodem je hlučnost Starshipu, která by představovala problém zejména v případě častých denních letů.
Připomeňme, že dotyčná raketa by měla sloužit nejen k cestám do vesmíru, ale i coby nejrychlejší dopravní letadlo světa. Díky přidání několika motorů Raptor by mohla startovat bez prvního stupně, přičemž transatlantický let by jí trval přibližně hodinu.
Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell předloni prohlásila, že tento dopravní systém bude nejspíš zprovozněn v horizontu deseti let. Zbývá však ještě jedna otázka: jak se pasažéři do výše zmíněných příbřežního kosmodromů dostanou? Musk zůstal věren své pověsti vizionáře s averzí k riziku a navrhl, že by je tam mohl dopravovat Boring Company Hyperloop.
Aktualizace 2. 10. 2019
Elon Musk v úterý zveřejnil video, které ukazuje ohromný – byť zatím nedokončený – interiér prototypu kosmické lodi Starship. Ta bude nakonec vysoká cca 50 metrů a dvakrát silnější než raketa Saturn V, která byla používaná v rámci programů Apollo a Skylab.
Prototyp byl představen během sobotní prezentace, která se konala v areálu SpaceX v texaském Boca Chica. A už nyní je jasné, že jeho nadcházející testování bude zajímavé.
„Tímto motorem prochází tolik energie, že se na mnoha místech blíží k hranici známé materiálové fyziky,“ uvedl Musk.
Pokud jde o poněkud neatraktivní vzhled, úspěšný podnikatel a vynálezce slíbil, že produkční verze bude „mnohem víc lesklá než tento prototyp“.
Aktualizace 6. 8. 2019
Elon Musk na Twitteru uvedl, že do konce tohoto měsíce by měly být připraveny dva samostatné prototypy rakety Starship – byť není jasné, zda jen ke „skoku“, nebo i k delší cestě.
SpaceX chce 24. srpna v texaském Boca Chica uspořádat prezentaci, na níž představí dosavadní pokroky v projektu Starship. A Musk se v dané souvislosti nechal slyšet, že jeho společnost by do tohoto termínu „měla mít Starship Mk1 se třemi Raptory téměř nachystaný k letu“.
Jak jsme vás již informovali, v současné době na vývoji Starshipu pracují dva týmy: jeden ve výše zmíněném Boca Chica a druhý v Cocoa na Floridě.
19. července přitom slavný vizionář napsal, že oba prototypy budou létat za „2 až 3 měsíce“ – tudíž pokud to nakonec bude už v srpnu, půjde o značný pokrok oproti původnímu plánu.
Aktualizace 23. 7. 2019
Přestože prototyp Starshipu se teprve připravuje na svůj první svůj první zkušební let bez úvazu, Elon Musk už plánuje „super těžkou“ verzi, která bude disponovat až 41 motory Raptor.
Pokud šéf SpaceX tuto myšlenku skutečně uvede v život, půjde o jednoznačně nejsilnější raketu, jaká kdy byla postavena.„Starship Super Heavy s 35 Raptory,“ nastínil svou vizi v neděli na Twitteru.
Zmíněných 35 motorů by mělo fungovat coby první stupeň, který zajistí průlet atmosférou Země. Zbývajících 6 motorů by pak Starshipu umožnilo absolvovat cestu na vzdálená místa (například na Mars).
Teslarati odhaduje, že taková raketa by měla dvakrát větší tah než slavný Saturn V či Space Launch System, který právě nyní vyvíjí NASA. V důsledku toho by potřebovala extrémně robustní odpalovací plošinu – nicméně jak dokazuje následující tweet, Musk myslel i na to:
Aktualizace 22. 7. 2019
Prototyp Starshipu ve středu během statického požárního testu pohltila obří ohnivá koule. Podle Elona Muska však tzv. Starhopper tuto událost přečkal bez výraznějších škod a brzy bude opět schopen letu. „Velkou výhodou je, že je vyroben z vysoce odolné nerezové oceli: trocha tepla ho nepotrápí,“ komentoval to šéf SpaceX.
Starhopper se již brzy (pravděpodobně tento týden) pokusí o svůj první zkušební let bez úvazu, při němž by měl vznést do výšky 20 metrů. Odborníci z výše jmenované firmy však před sebou mají ještě spoustu práce.
Starshopper je totiž nyní vybaven pouze jedním motorem Raptor, zatímco plně funkční Starship – který by mohl pojmout až 100 cestujících – jich bude mít šest (tedy o jeden méně, než bylo oznámeno dříve).
Na vývoji této obří kosmické lodi v současné době pracují dva týmy: jeden na Floridě a druhý v Texasu. Ty spolu vzájemně „soutěží“ o to, který ke vzniku Starshipu přispěje větší měrou.
Aktualizace 6. 4. 2019
SpaceX 4. dubna poprvé nastartovala metanový motor Raptor v maketě kosmické lodě Starship. Po tomto prvním statickém zážehu mají následovat první skoky makety, která dostala název Starhopper. Na začátku bude disponovat jediným motorem, později přibudou ještě další dva. Připomeňme, že skutečná Starship bude disponovat celkem 7 Raptory a raketa Super Heavy dokonce 31.
Při vývoji Starship postupuje SpaceX stejně jako při vývoji Falconu 9. Předchůdcem rakety byl v letech 2012 až 2013 Grasshopper. Prototyp prvního stupně se vždy vznesl nahoru a poté zase pomalu přistál.
Aktualizace 19. 3. 2019
Elon Musk na svém Twitteru předevčírem zveřejnil krátké video, v němž představil speciální hexagonální „kachličky“, které budou tvořit tepelný štít Starshipu.
Ve videu vidíte, jak inženýři SpaceX zahřáli tyto kachličky na cca 1400 stupňů Celsia, což je podle šéfa jmenované firmy „orbitální vstupní teplota“. To znamená, že technicky vzato mohou odolat teplotě vznikající při opětovném vstupu do atmosféry Země.
Kachličkami bude obložena pouze ta strana Starshipu, která vstupuje do atmosféry jako první. „Na závětrné (nebo zadní) straně není štít potřebný,“ komentoval to Musk.
Slavný vizionář rovněž slíbil, že Starship bude díky systému transpiračního chlazení schopen dalšího letu ihned po přistání. „Nulová renovace,“ dodal.
Aktualizace 18. 2. 2019
Walt Enguland, ředitel Space Technology and Exploration Directorate (STMD), v novém rozhovoru pro Business Insider varoval, že realizace tohoto Muskova projektu bude mnohem obtížnější než realizace jakéhokoliv dosavadního projektu NASA.
„Pro nás ani SpaceX to nebude jednoduché,“ konstatoval.
Enguland má obavy zejména ze záměru chladit raketu pomocí „krvácení“ skrz malé póry. Zajímá ho, co se stane například v případě, že se na raketu vykálí pták a trus několik těchto otvorů ucpe.
„Viděl jsem situace, kdy se ucpal jeden kanál… a okamžitě to vedlo ke spálení. Model zmizí v hypersonickém aerodynamickém tunelu. Je tu tolik energie a tolik tepla, že se téměř vypaří,“ uvedl.
Aktualizace 7. 2. 2019
Space X začala testovat motor Raptor. Ten je poháněn kryogenním kapalným metanem a kapalným kyslíkem (LOX), což ho odlišuje od raketových motorů Merlin. Ty využívají směs leteckého petroleje a LOX.
Po dokončení bude Starship disponovat celkem sedmi těmito motory, z nichž každý bude poskytovat dvakrát větší tah než Merlin 1D ve Falconu 9. Současná verze Raptoru je prý ve srovnání s plánovanými pozdějšími verzemi zjednodušená, což urychlilo proces přípravy Starshipu na první let.
Starship obletí Měsíc
20. listopadu oznámil Elon Musk, že celý systém (původně BFR) ponese název Starship. Opakovatelně použitelný první stupeň se bude jmenovat Super Heavy.
18. září představila SpaceX podrobnosti o pilotovaném obletu Měsíce. Náklady na misi zaplatí z části japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který s sebou vezme několik umělců z celého světa. Pětidenní oblet Měsíce by se mohl uskutečnit nejdříve v roce 2023.
Na tiskové konferenci představil Musk také novou podobu lodě, která bude větší a disponovat křídly pro průlet atmosférou a přistání.
Největší raketa všech dob
V září 2016 Elon Musk oznámil, že chce už za pár let poslat lidi na Mars a využít k tomu zcela novou strukturu zvanou ITS (Meziplanetární dopravní prostředek). Spočívala by v obří raketě, která by měla opakovaně použitelné první stupně a možnost dotankovat palivo na oběžné dráze.
Raketa i kosmická loď se o rok později začaly označovat souhrnně jako BFR. Co zkratka znamená? Někdo tvrdí, že Big Fucking Rocket, šéfka SpaceX uvedla, že Big Falcon Rocket a velký fanoušek her Elon Musk zase zmiňuje zbraň BFG ze hry Doom.
Starship je skládačka ze dvou částí
Raketa Starship bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď.
Super Heavy (booster): samotnou raketu bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovatelně použitelná. Výška rakety má být podle zatím poslední koncepce 63 metrů a průměr bude mít 9 metrů.
Po vynesení nákladu se raketa vrátí zpět na pevninu. Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Nosnost rakety má být 100 tun.
Kosmická loď (Starship): bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Sama bude disponovat sedmi motory Raptor. Výška lodi má být 55 metrů a průměr 9 metrů. Uvnitř bude okolo 1000 m3 prostoru, což je o dva řády více ve srovnání s lodí Crew Dragon.
Kosmická loď bude disponovat menšími křídly na přídi a většími v zadní části. Křídla mají usnadnit průlet atmosférou. Zadní křídla také poslouží jako přistávací nohy.
Loď má být dostupná ve třech variantách:
- Pilotovaná loď bude dopravovat lidi do vesmíru.
- Tanker dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars
- Bezpilotní loď bude velkotonážní nákladní lodí, která bude disponovat velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.
Velký průměr (9 metrů) usnadní vynášení objemnějších družic. Například raketa Ariane 5 má průměr necelých 6 metrů. Evropskou raketu zmiňujeme záměrně. Za dva roky vynese Dalekohled Jamese Webba, který bude dost komplikovaně složený, aby se do rakety vůbec vešel.
Motory Raptor budou používat metan
Současné motory Merlin používané u stávajících raket Falcon používají směs kapalného kyslíku a jako palivo petrolej RP-1. Jiné rakety využívají například kapalný vodík. Raptory rakety Starship bude pohánět kyslík a metan, což má řadu výhod. Metan lze vyrobit na Marsu, ale je také lepší u opakovatelně použitelných raket.
Vývoj lodi i testování motorů Raptor je už v plném proudu. Stavba Starship má probíhat v přístavu v San Pedro v Los Angeles (mapa).
První testy v roce 2019
5. ledna Elon Musk na Twitteru uvedl, že první test by mohl proběhnout již za 4 týdny. Ale jen za předpokladu, že všechno půjde dobře. „Pravděpodobně to znamená 8 týdnů kvůli nepředvídatelným problémům,“ podotknul.
Musk rovněž zveřejnil nový obrázek modelu Starshipu a prozradil, že finální verze bude disponovat okny. TechCrunch jeho vizi kosmické lodi označil za „velkolepou.“
S prvními lety do vesmíru se počítá v roce 2020. První orbitální lety by mohly začít z plovoucí plošiny.