Bílý trpaslík přežil vlastní supernovu a je jasnější než předtím

• Lidé mají obvykle představu, že supernova je extrémně katastrofickou explozí
  • Jak se ale ukazuje, neplatí to vždy
  • Astronomové nalezli hvězdu, která právě takový výbuch přežila

Lidé mají obvykle představu, že supernova je extrémně katastrofickou explozí, po které prakticky nezůstane atom na atomu. Jak se ale ukazuje, neplatí to vždy.

Když astronomové týmu, který vedl Curtis McCully z americké University of California, Santa Barbara a kalifornské Las Cumbres Observatory, prozkoumávali oblast, kde před 10 lety explodovala supernova SN 2012Z, s Hubbleovým vesmírným dalekohledem, šokovaně zjistili, že dotyčná hvězda explozi přežila. A nejen to. V současnosti je dokonce jasnější, než byla před explozí supernovy.

Vysvětlení nejspíš souvisí s tím, že šlo o poměrně zvláštní explozi, supernovu typu Iax. Supernovy typu Ia jsou standardní exploze příliš hrabivých bílých trpaslíků, kteří nashromáždí hmotu svého hvězdného souseda, a ta nakonec vybuchne v monumentální termojaderné apokalypse.

Supernovy typu Iax ale představují případy, kdy je supernova méně jasná a slabší, než by měla být. Někteří odborníci se domnívají, že jde vlastně o selhání supernovy. A jak se zdá, nový výzkum tuto představu potvrzuje.

Nález, který nikdo nečekal

Supernova SN 2012Z se odpálila v relativně blízké spirální galaxii NGC 1309, díky čemuž je poměrně důkladně prostudovaná. Astronomové pořídili mnoho snímků Hubbleovým dalekohledem a také se jim v roce 2014 podařilo na starších snímcích objevit původní hvězdu. Tehdy to bylo poprvé, co se taková věc povedla.

Jak říká McCully, když s kolegy prozkoumali stejnou oblast vesmíru po 10 letech, počítali se dvěma možnostmi. Buď zjistí, že původní hvězda kompletně zmizela, anebo se ukáže, že šlo o omyl a vybuchla jiná hvězda. Nikdo nečekal, že naleznou přeživší původní hvězda, navíc ještě jasnější než dřív.

Jak k tomu mohlo dojít? Badatelé se domnívají, že supernova explodovala jen „napůl“ a část vyvrženého materiálu se vrátila zpátky na trpaslíka. Ten je teď jasnější, protože mu ubylo hmoty. U bílých trpaslíků totiž platí, že čím méně jsou hmotní, tím větší bývají jejich rozměry.

Andy Howell z výzkumného týmu k tomu dodává, že tento přeživší trpaslík je tak trochu jako Obi-Wan Kenobi, který se vrátil do děje Hvězdných válek jako duch Síly, zemřelý, ale vlastně silnější než předtím.

Váš názor Další článek: Facebook okopíruje TikTok. Bude vizuálnější a zaplaví vás obsahem lidí, které neznáte

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Supernova, Atom, Hvězdná válka, Hvězda, Astronom, Bílý trpaslík, Představa, Hubble, Výbuch, Exploze

Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

** Nedávno jsme si pohráli s mobilní klimatizací a Wi-Fi ** Ale co se starými kancelářskými kusy? ** Dekódujeme jejich IR signál a vyrobíme si Wi-Fi ovladač

Pojďme programovat elektronikuProgramování
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika
Recenze cykloradaru Garmin Varia RCT715. Bílé dodávky, všechny si vás natočím

** Garmin do svého stále unikátního cykloradaru přidal kameru ** Snímá a ukládá, co se při jízdě děje za sedlem ** Kromě toho je to jedna z nejsilnějších svítilen na kolo

Testy
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter