Elektřina | Bakterie | Houby

Bionické houby dokážou vyrábět čistou elektřinu

Vědci z technologického institutu v New Jersey přišli s nečekaným způsobem, jak vyrábět elektřinu bez použití fosilních paliv: houbami pokrytými bakteriemi. Takzvané „bionické houby“ představili v odborném časopise Nano Letters. Objev získal pozornost především díky své „šílené kreativitě“.

Bakterie přitahují zájem vědců již léta, zejména kvůli svým schopnostem vytvářet kyslík, eliminovat ropné škody a vyrábět elektřinu. Do středu jejich pozornosti se dostaly sinice díky schopnosti přeměňovat sluneční světlo na elektrický proud. Nicméně až dosud s nimi bylo obtížné pracovat, protože nedokážou přežít dostatečně dlouho na umělém povrchu.

Bakterie sinic

Právě zde tkví největší přínos nového objevu. Odborníci se rozhodli vyzkoušet jako podklad běžně dostupné houby. Ty totiž vytvářejí přirozený ekosystém pro bakterie, které na nich žijí. Byla tak šance, že by mohly poskytnout vhodné prostředí i pro sinice.

Nejdřív oběd, potom objev

„Jednoho dne jsme šli s přáteli na oběd a objednali si nějaké houby,“ vzpomíná na zárodek nápadu autor studie Sudeep Joshi. „Když jsme o nich diskutovali, uvědomili jsme si, že mají vlastní bohatou mikroflóru, a proto jsme si pomysleli: proč nepoužít houby jako podporu bakterií sinic? Řekli jsme si, že je spojíme a uvidíme, co se stane.“

Základní myšlenou „houbového generátoru“ je tedy zjištění, že bakterie a houby často žijí v symbióze, kde si obě formy života vzájemně prospívají. S úkolem umístit buňky sinic na povrch hub pomohlo zdokonalení technologie 3D tisku, díky kterému je nyní možné vyrábět i mikroskopické materiály.

Buňky sinic byly připevněny pomocí sítě vytištěné ze speciálního bio-inkoustu, umístěné ve spirále na klobouku houby. Kombinace bakterií a hub umožňuje proces nazvaný „generování fotosyntetické bioelektriktivity“, což je schopnost převádět světlo na malé množství elektrické energie.

Houba s nasazenými bakteriemi sinic

Nutno podotknout, že množství takto vyrobené elektřiny je velmi malé a pro praktické použití by bylo potřeba mnoho takto upravených hub. Několik vzájemně propojených „bionických hub“ je údajně schopno vyrobit dostatek elektrické energie k rozsvícení malé lampičky.

Nejbližší plány do budoucnosti odhalil Joshi v rozhovoru pro BBC: „Hledáme, jak spojit všechny houby do sérií, do polí, a také se snažíme aplikovat více bakterií najednou ... To jsou další kroky k optimalizaci bio-proudů, generování většího množství elektřiny a napájení malé LED.“

Diskuze (9) Další článek: Mac mini je elegantní zvenku i zevnitř, možnosti upgradu jsou ale značně omezené

Témata článku: Výzkum, Elektřina, Energie, Nanotechnologie, Bakterie, 3D tisk, Houby, Velké množství, Malá lampička, Fosilní palivo, Elektrická energie, Sinice, New Jersey, Malé množství, Vhodné prostředí, Praktické použití, Odborný časopis, Elektrický proud, Nečekaný způsob, Nejbližší plán, Největší přínos, Technologický institut, Objev, Generování, Sluneční světlo

Windows Sandbox: Testovací Desítky nabízejí pískoviště pro vaše lumpárny

** Před deseti lety měly Windows 7 tzv. XP Mode ** Microsoft se k nápadu opět vrací ** V Desítkách budou schované další Desítky

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

** Proč umět alespoň trošku programovat, i když vás IT nebude živit? ** Potřebujete k programování čipů diplom z MIT? ** Jak může vypadat chytrá domácnost, kterou si postavíte sami?

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout