Bloodhound chce překonat rychlostní rekord v pohybu po zemi. Raketový vůz už se testuje

Program Bloodhound, jehož jediným cílem je s raketovým vozem stanovit nový rychlostní rekord a konečně prolomit hranici 1000 mil za hodinu, tedy 1609 km/h, už započal reálné testování svého nového vozu LSR. Po nejisté minulosti se projekt dle všeho drží nad vodou a podpora nových investorů posunuje celou věc zase blíže k cíli.

Tým Bloodhoundu tedy poprvé oficiálně ukazuje svůj nový a již funkční vůz LSR (Land Speed Record – pozemní rychlostní rekord), který je nyní testován na poušti Hakskeenpan v Jižní Africe. Střelu na kolech pohání proudový motor ze stíhacího letounu EJ200 Eurofighter Typhoon. První zkoušky se budou pohybovat v rychlostech okolo 800 km/h.

Do cílové rychlosti má tedy vůz ještě daleko, nicméně právě v těchto „nižších“ rychlostech musí tým teprve otestovat, jak se auto chová, jak stabilní bude při zpomalování, řeší se samotná aerodynamika v řadě scénářů a zkouškami tedy prochází i jak mechanické brzdy, tak dodatečný padák.

Testy v řadě kategorií teprve ukážou, jak výkonný motor bude nutný pro pokoření zmíněného rekordu. Stanovení rekordu je prozatím plánováno ve výhledové době 12 až 18 měsíců, na celém projektu je tedy stále ještě plno práce.

S testováním samotného vozu budou v Jižní Africe probíhat i zkoušky nového systému Low Power Wide Area Network (LPWAN), který má pomocí dálkových senzorů rozmístěných na 16kilometrové dráze (jeden senzor na každý kilometr) sledovat rychlost větru, směr větru, teplotu, vlhkost a atmosférický tlak.

Tato bezdrátová síť tedy shrne všechny důležité hodnoty na určeném kusu dráhy, aby tým Bloodhound přesně věděl, s jakými podmínkami se bude vůz při rekordní jízdě potýkat. Například hodnota síly bočního větru je pro jízdu klíčová a na chování vozu v těchto rychlostech má velký vliv. Kromě sledování perfektních podmínek pro stanovení rekordu tak jde samozřejmě rovněž o bezpečnost.

Pozemní rychlostní rekord čeká na překonání již velmi dlouhou dobu. Za „volant“ nového Bloodhoundu se má posadit pilot Andy Green. Ten chce ostatně překonat i sám sebe, neboť právě on je držitelem současného pozemního rekordu s rychlostí 1227,9 km/h, který stanovil ve voze Thrust SSC v roce 1997.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (9) Další článek: Týden Živě: Smutný Huawei a tajnosti, o kterých zatím nesmíme nic napsat

Témata článku: Automobily, Rekordy, LSR, Thrust SSC, Zkouška, Bloodhoundu, Rekord, Vůz, Andy Green, Vítr, Aerodynamika, Jižní Afrika, Eurofighter Typhoon, Rychlost větru, Směr větru, LPWAN, Hakskeenpan, Rychlost, Rychlostní rekord, Řek, Blood



Tip: Jak stáhnout ISO Windows 11 a nainstalovat jej na „libovolný“ počítač?
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyMicrosoft
Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

** V operačním systému Windows běží desítky procesů ** Pomocí k tomu určených nástrojů je můžete dostat pod kontrolu ** Našli jsme 7 nejlepších bezplatných aplikací

Karel Kilián
TipyNejlepší programyWindows
Nanometry jsou jen marketing. Intel proto přejmenoval výrobní procesy, aby dohnal konkurenci

Nanometry jsou jen marketing. Intel proto přejmenoval výrobní procesy, aby dohnal konkurenci

** Z 10nm výroby se rázem stal „Intel 7“, ze 7nm bude „Intel 5“ ** Reaguje na konkurenci s méně konzervativním značením procesů ** Jak budou vypadat čipy budoucnosti?

Lukáš Václavík
ArchitekturaTranzistoryIntel
Cetin opět zrychlí download a upload v síti VDSL. Známe podrobnosti
Lukáš Václavík
VDSLCETINPřipojení k internetu
Automatika i spousta ruční práce. Jak ČT vylepšovala obraz Chalupářů?
Lukáš Václavík
TelevizeVideoHudba, filmy, seriály