Rekordy

Bloodhound chce překonat rychlostní rekord v pohybu po zemi. Raketový vůz už se testuje

Program Bloodhound, jehož jediným cílem je s raketovým vozem stanovit nový rychlostní rekord a konečně prolomit hranici 1000 mil za hodinu, tedy 1609 km/h, už započal reálné testování svého nového vozu LSR. Po nejisté minulosti se projekt dle všeho drží nad vodou a podpora nových investorů posunuje celou věc zase blíže k cíli.

Tým Bloodhoundu tedy poprvé oficiálně ukazuje svůj nový a již funkční vůz LSR (Land Speed Record – pozemní rychlostní rekord), který je nyní testován na poušti Hakskeenpan v Jižní Africe. Střelu na kolech pohání proudový motor ze stíhacího letounu EJ200 Eurofighter Typhoon. První zkoušky se budou pohybovat v rychlostech okolo 800 km/h.

Do cílové rychlosti má tedy vůz ještě daleko, nicméně právě v těchto „nižších“ rychlostech musí tým teprve otestovat, jak se auto chová, jak stabilní bude při zpomalování, řeší se samotná aerodynamika v řadě scénářů a zkouškami tedy prochází i jak mechanické brzdy, tak dodatečný padák.

Testy v řadě kategorií teprve ukážou, jak výkonný motor bude nutný pro pokoření zmíněného rekordu. Stanovení rekordu je prozatím plánováno ve výhledové době 12 až 18 měsíců, na celém projektu je tedy stále ještě plno práce.

S testováním samotného vozu budou v Jižní Africe probíhat i zkoušky nového systému Low Power Wide Area Network (LPWAN), který má pomocí dálkových senzorů rozmístěných na 16kilometrové dráze (jeden senzor na každý kilometr) sledovat rychlost větru, směr větru, teplotu, vlhkost a atmosférický tlak.

Tato bezdrátová síť tedy shrne všechny důležité hodnoty na určeném kusu dráhy, aby tým Bloodhound přesně věděl, s jakými podmínkami se bude vůz při rekordní jízdě potýkat. Například hodnota síly bočního větru je pro jízdu klíčová a na chování vozu v těchto rychlostech má velký vliv. Kromě sledování perfektních podmínek pro stanovení rekordu tak jde samozřejmě rovněž o bezpečnost.

Pozemní rychlostní rekord čeká na překonání již velmi dlouhou dobu. Za „volant“ nového Bloodhoundu se má posadit pilot Andy Green. Ten chce ostatně překonat i sám sebe, neboť právě on je držitelem současného pozemního rekordu s rychlostí 1227,9 km/h, který stanovil ve voze Thrust SSC v roce 1997.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (9) Další článek: Týden Živě: Smutný Huawei a tajnosti, o kterých zatím nesmíme nic napsat

Témata článku: Automobily, Rekordy, LPWAN, Thrust SSC, Rychlost, Bloodhoundu, LSR, Jižní Afrika, Andy Green, Vítr, Vůz, Rychlostní rekord, Hakskeenpan, Rekord, Zkouška, Eurofighter Typhoon


Určitě si přečtěte

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 47

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 115