Říkají mu Bloodhound SSC a v létě 2018 s ním chtěli překonat pozemský rychlostní rekord. To se však nepodařilo - chyběly peníze. Projekt se ale podařilo oživit. Pozemní raketa má nového majitele s ambicí rekordní jízdu uskutečnit. 

Říkají mu Bloodhound SSC a v létě 2018 s ním chtěli překonat pozemský rychlostní rekord. To se však nepodařilo - chyběly peníze. Projekt se ale podařilo oživit. Pozemní raketa má nového majitele s ambicí rekordní jízdu uskutečnit. 

K rekordu by stačilo být jen jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Cíl je tedy 1000 m/h neboli 1609 km/h. To znamená o 369 km/h víc oproti současnému rekordu!

K rekordu by stačilo být jen jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Cíl je tedy 1000 m/h neboli 1609 km/h. To znamená o 369 km/h víc oproti současnému rekordu!

Když to má aspoň tři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Když to má aspoň tři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. Foto:  Julian Herzog ,  CC BY 4.0

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. | Foto: Julian Herzog, CC BY 4.0

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Kola budou celokovová, takovou zátěž by žádná pneumatika nezvládla.

Kola budou celokovová, takovou zátěž by žádná pneumatika nezvládla.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Takhle to bude vypadat pod povrchem.

Takhle to bude vypadat pod povrchem.

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. Foto: Stefan Marjoram

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. | Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. | Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. | Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. | Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině. Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině. | Foto: Stefan Marjoram

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. Foto:  Andrew Graves

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. | Foto: Andrew Graves

Toto už je Bloodhound SSC v nových barvách s novým majitelem a sponozorem. 

Toto už je Bloodhound SSC v nových barvách s novým majitelem a sponozorem. 

Projekt nyní nese název Bloodhound LSR a vůz se přestěhoval z bývalé základny v anglickém Bristolu do SGS Berkeley Green University Technical College. Nejvýraznější změnou je nový nátěr – tmavě modrou a oranžovou nahrazuje bílá a červená.

Projekt nyní nese název Bloodhound LSR a vůz se přestěhoval z bývalé základny v anglickém Bristolu do SGS Berkeley Green University Technical College. Nejvýraznější změnou je nový nátěr – tmavě modrou a oranžovou nahrazuje bílá a červená.

Koncem roku koupil od nuceného správce veškerá aktiva generální ředitel Grafton LSR Ian Warhurst, který hodlá původní záměr dotáhnout do zdárného konce. Uvedl, že by byla škoda poslat projekt, postavený na vášni a nadšení, k ledu.

Koncem roku koupil od nuceného správce veškerá aktiva generální ředitel Grafton LSR Ian Warhurst, který hodlá původní záměr dotáhnout do zdárného konce. Uvedl, že by byla škoda poslat projekt, postavený na vášni a nadšení, k ledu.

Na pozici pilota nadále zůstává Andy Green, který je držitelem stále platného (a notně „vousatého“) rychlostního rekordu, dosaženého na zemi - 15. října 1997 dosáhl s vozem ThrustSSC rychlosti 1227,986 km/h.

Na pozici pilota nadále zůstává Andy Green, který je držitelem stále platného (a notně „vousatého“) rychlostního rekordu, dosaženého na zemi - 15. října 1997 dosáhl s vozem ThrustSSC rychlosti 1227,986 km/h.

Hlavním úkolem je nyní získat dostatek finančních prostředků na transport speciálu do jihoafrické provincie Northern Cape, kde má na solném jezeře Hakskeenpan dojít k pokusu o překonání rychlostního rekordu.

Hlavním úkolem je nyní získat dostatek finančních prostředků na transport speciálu do jihoafrické provincie Northern Cape, kde má na solném jezeře Hakskeenpan dojít k pokusu o překonání rychlostního rekordu.

Bloodhound

Bloodhound

Bloodhound

Bloodhound

Barvy auta se ještě mohou změnit, neboť vůz bude sloužit jako reklamní plocha pro případné sponzory. Bloodhound LSR má také nové oficiální webové stránky.

Barvy auta se ještě mohou změnit, neboť vůz bude sloužit jako reklamní plocha pro případné sponzory. Bloodhound LSR má také nové oficiální webové stránky.

K rekordu by stačilo být jen jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Cíl je tedy 1000 m/h neboli 1609 km/h. To znamená o 369 km/h víc oproti současnému rekordu!
Když to má aspoň tři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.
Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.
Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.
33
Fotogalerie

Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede

O projektu Bloodhound SSC, jehož cílem bylo postavit nejrychlejší auto světa, které překoná rychlost 1600 km/h, jsme slyšeli naposledy v říjnu loňského roku. Bohužel to nebyly dobré zprávy – firma skončila v nucené správě a marně hledala sponzory, kteří by poskytli 33 milionů dolarů. Ještě v prosinci vypadala situace zcela beznadějně.

Teprve před dvěma týdny začaly na světlo vyplouvat další informace. Koncem roku koupil od nuceného správce veškerá aktiva generální ředitel Grafton LSR Ian Warhurst, který hodlá původní záměr dotáhnout do zdárného konce. Projekt nyní nese název Bloodhound LSR a vůz se přestěhoval z bývalé základny v anglickém Bristolu do SGS Berkeley Green University Technical College.

AR2V7455.jpgBloodhound-arrives-at-SGS-Berkeley-Green-UTC.jpgGrafton-LSR-CEO-Ian-Warhurst.jpg
Bloodhound v barvách nového majitele

Naděje umírá poslední

Warhurst uvedl, že by byla škoda poslat projekt, postavený na vášni a nadšení, k ledu. Proto se rozhodl k jeho odkoupení a nyní hledá způsob, jak mu zajistit komerční podporu. Na pozici pilota nadále zůstává Andy Green – patrně jediný člověk, který ani v nejtěžších okamžicích nezlomil nad Bloodhoundem hůl.

Green je držitelem stále platného (a notně „vousatého“) rychlostního rekordu, dosaženého na zemi – 15. října 1997 dosáhl s vozem ThrustSSC rychlosti 1227,986 km/h. S Bloodhoundem již v říjnu loňského roku absolvoval první zkušební jízdu, při které jel rychlostí 340 km/h.

Shánění štědrých sponzorů

Na pokračování projektu bude pracovat i většina původního týmu. Nejvýraznější změnou je v tuto chvíli nový nátěr – kombinaci tmavě modré a oranžové nahrazuje bílá a červená. To se však může změnit, neboť vůz bude sloužit jako reklamní plocha pro případné sponzory. Bloodhound LSR má také nové oficiální webové stránky.

Hlavním úkolem je nyní získat dostatek finančních prostředků na transport speciálu do jihoafrické provincie Northern Cape, kde má na solném jezeře Hakskeenpan dojít k pokusu o překonání rychlostního rekordu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud